Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Nej då. Tänker bara på allt annat som ska in och att jag nu fick en sak till att lägga på min lista.

Ah, på så vis :rolleyes:

---

Själv sitter jag och ska till och skriva en kommentar på första sidan av Franz Kafkas Förvandlingen. Denna kommentar ska bli min World Literature Assignment och kommer därmed skickas till Cardiff för att rättas av folk där. Inget stjärtslickande alltså, det bådar inte gott.

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh my god. Min matte/no-lärare slår nya rekord i awesomeness. Dagens NO-lektion inriktade sig på arvsanlag. Hela klassen gjorde undersökning vilka som hade fri örsnibb, blå ögon, fräknar eller inte osv. På slutet ska han se om nån hade en kombination av alla. Fyra stycken hade det och får ställa sig upp, jag fäller kommentaren "Hitlers perfekta ariska ras" till småskratt från alla. Läraren lägger då fingrarna ovan läppen som en liten Hitler-mustasch, fäller ut armen och börjar rabbla på tyska. Kärlek. Om jag var bög och 40 år gammal skulle jag försöka ragga upp han.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en snabb fråga, hittade inget bra på Google heller.

När man skriver grandfather på engelska syftar den ju på farfar eller morfar. Om man vill förklara att det är tex farfar, hur gör jag det?

Grandfather är både Morfar och Farfar.

För att skriva att det är just din farfar antar jag att man kan skriva något i stil med "My grandfather, on my father's side..."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grandfather är både Morfar och Farfar.

För att skriva att det är just din farfar antar jag att man kan skriva något i stil med "My grandfather, on my father's side..."

Mjo, även om det inte kanske är det bästa.

Varför ska engelskan ha massor med ord till allt utom farfar och morfar :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur bestämmer man vad man ska plugga efter gymnasiet? Jag sitter och har absolut ingen aning, men jag kanske inte tänker på rätt sätt. Ni som gör det ni gör nu, efter gymnasiet, hur kom ni fram till att det var just det ni ville göra?

Ofta har man ett hum om vad man skulle kunna göra - och sedan kollar man högskolors programbeskrivningar för att se ifall något verkar lockande. Hittar man något intressant, kan man gå på besök hos skolan, kontakta en elev för att se hur det verkar, och verkligen dissikera programmet, dess kurser, framtidsutsikter, med mera, för att se om det är rätt för dig. Sedan kastar du dig ut för klippan, och hoppas att du landar mjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur bestämmer man vad man ska plugga efter gymnasiet? Jag sitter och har absolut ingen aning, men jag kanske inte tänker på rätt sätt. Ni som gör det ni gör nu, efter gymnasiet, hur kom ni fram till att det var just det ni ville göra?

Det beror ju självklart på vad du vill jobba som senare i livet, men ett bra tips är att fråga dina föräldrar och dina bekanta lite om deras yrken och vad som fick dem att bestämma sig om vad de skulle studera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar seriöst tanken att vända dygnet, även under skoltid. Åtminstone göra någonting Umberto-likt. Varför? Därför jag somnat i nio fall av tio de sista veckorna jag kommit hem från skolan. Det är då som jag förr studerat som bäst, men nu faller jag bara ihop och somnar i flera timmar. Det har börjat gå mig enormt på nerverna också. Blä.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag börjar seriöst tanken att vända dygnet, även under skoltid. Åtminstone göra någonting Umberto-likt. Varför? Därför jag somnat i nio fall av tio de sista veckorna jag kommit hem från skolan. Det är då som jag förr studerat som bäst, men nu faller jag bara ihop och somnar i flera timmar. Det har börjat gå mig enormt på nerverna också. Blä.

Låter inte som en jättebra idé. Har du tänkt på hur mycket du sovit per natt de senaste veckorna?

Sedan är det nog också en släng av vintertröttheten pga mörkret där ute.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor