Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Ni får väl tycka vad ni vill, men skolprästen har varit ett jättebra stöd för mig den senaste tiden. Vi har pratat om allt möjligt som har tyngt mig och börjar kännas bättre. Det är det enda som räknas tycker jag.

Vad är förresten dealen? Det är ju inte direkt så att vi sitter och diskuterar den kristna tron under samtalen, hade jag velat göra det hade jag bara behövt prata med min mor (som för övrigt är kyrkoherde). Ska du hoppa på mig pga att min mor är troende också, Saleen? Tycker det börjar bli lite tjatigt att det finns så mycket "superior"-ateister överallt. Who gives a shit liksom?

Jag är själv ateist, men jag behöver inte framhäva det genom att klanka ner på de troende. Var och en har sin egen tro, låt det bara vara så.

EDIT: Nu spårade jag väl lite från ämnet, och jag har inte tänkt gå djupare in på det här eftersom jag inte är en debattör. Ni tycker säkert att jag bara svamlar och att jag är en idiot, det är ju så det fungerar här, så jag låter det bara ligga nu.

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni tycker säkert att jag bara svamlar och att jag är en idiot, det är ju så det fungerar här, så jag låter det bara ligga nu.

Hah nej, tvärtom! Skönt att läsa ett klarsynt inlägg, det var verkligen spot-on.

edit: Skolan går bra. Hade första tentan i onsdags, i Grafisk Teknik 1. Det gick bra, blir antingen ett A eller B. Den extrema betygshetsen jag kände i gymnasiet är inte lika närvarande, jag fokuserar mer på kringaktiviteter och jobb än att plugga till 23 varje kväll. Jag älskar det.

På måndag börjar nästa period, då vi fortsätter med att läsa programmering för interaktiva medier parallellt med envariabelanalys.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

text

Jag anser att det är extremt viktigt att staten samt allting som staten sköter ska hållas sekulärt. T.ex. skolor. Om en kurator eller liknande hade varit religiös hade inte gjort något, men att anställa en präst på en skola anser jag vara väldigt oprofisionellt. Det är en väsentlig skillnad mellan en kurator och en präst.

Hade du gått till en "skolrabbi" eller en "skolimam"?

Jag anser att det är väldigt viktigt att man ifrågasätter sådana här saker eftersom de absolut inte hör hemma där.

Ang. din fråga så, nej, det skulle jag inte, men din mor är väl inte en person som anser sig fungera som förmedlare mellan människa och gud? och hon tar väl inte betalt för det?

Edit: Lite luddigt skrivet, kanske.. Men håller med The Dude i princip..

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde högskoleprovet för andra gången idag. Det kändes som att det gick pissdåligt den här gången med. :D Blir så förbannad på att de inte kan dra bort 15 minuter på NOG-delen och lägga den på DTK-delen istället, för den måste jag verkligen jäkta för att hinna med (och då blir det jävligt tramsigt gjort ändå).

Det gula papperet orkade jag inte fylla i, utan använde det istället till att vika världens mest symmetriska pappersflygplan under de ~20 minuters dötid jag fick under NOG-blocket. Så jag får vänta fyra veckor på mitt resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv hatar jag ORD-delen :D

Hade 1-3 fel på var och en av de andra delarna men 17 fel på ORD så nu blev det 1.6 om normeringstabellerna inte ändras jättemycket från senast.

Om man börjar köra 2-3 sådana där ordtest på nätet varje dag, tror ni man hinner märka resultat till nästa gång?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade 1-3 fel på var och en av de andra delarna men 17 fel på ORD så nu blev det 1.6 om normeringstabellerna inte ändras jättemycket från senast.

Om man börjar köra 2-3 sådana där ordtest på nätet varje dag, tror ni man hinner märka resultat till nästa gång?

Ja såklart du kan få resultat, det är ju som att lära sig glosor. Men det är sjukt svåra ord ja!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Seriöst, första halvan av provet gick galant men vid 20 och framåt blev helt plötsligt alla ord sjukt svåra. Jag slutade på samma poäng som dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Gick upp en timma tidigare än vanligt i morse för att vara i skolan nio. Åkte dit för att instruera nior i musik hela dagen (som en del av vårat projekt just nu), men fick klockan tio reda på att det hade blivit inställt på grund av att de inte hade blivit informerade om att det var den här dagen, tydligen. Började nio, slutade tio. Värt :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick upp en timma tidigare än vanligt i morse för att vara i skolan nio. Åkte dit för att instruera nior i musik hela dagen (som en del av vårat projekt just nu), men fick klockan tio reda på att det hade blivit inställt på grund av att de inte hade blivit informerade om att det var den här dagen, tydligen. Började nio, slutade tio. Värt :confused:

Mycket mer värt än min skola. Började kl 8 men slutade tio i 8. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man med fara för sitt liv lämnar in en preliminär experimentrapport av en veckas delfinstudier på Kolmårdens djurpark (på Masternivå) till skolans kanske strängaste - tyska - lärare, blir man JÄVLIGT glad av att få denna feedback tillbaka:

THIS IS A VERY SOLID DRAFT ! GOOD ENGLISH (COMPARED TO MOST OTHER GROUPS), MOSTLY PRECISE IN STATEMENTS. IT IS HONORABLE OF YOU TO DISCUSS THE SHORTCOMINGS OF YOUR STUDY.

:):wub::P:o

Har spelat hela dagen för att fira, fy fan vad skönt det var att läsa det där. Jag har byggt upp ett rejält spelbehov på sistone med alla hundra grupparbeten, men jag har inte haft nåt kul spel hemma. Unreal Tournament 3 gör min dag varje kväll. :D

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När man med fara för sitt liv lämnar in en preliminär experimentrapport av en veckas delfinstudier på Kolmårdens djurpark (på Masternivå) till skolans kanske strängaste - tyska - lärare, blir man JÄVLIGT glad av att få denna feedback tillbaka:

:wub::P:o:D

Har spelat hela dagen för att fira, fy fan vad skönt det var att läsa det där. Jag har byggt upp ett rejält spelbehov på sistone med alla hundra grupparbeten, men jag har inte haft nåt kul spel hemma. Unreal Tournament 3 gör min dag varje kväll. :D

LITE ROLIGT ATT HAN(?) SKRIVER MED CAPS. DET KÄNNS VÄLDIGT TYSKT.

---

Ååh, retoriklektion om en timme men jag känner inte alls för att gå dit idag. Enda som motiverar mig är tanken på att få träffa modellsnygga ryska utbytesstudentskor. Får ta en dusch och fundera på saken.

Edit: Efter häftiga diskussioner och överläggningar med mig och jag själv har jag, mig och jag själv beslutat oss för att inte gå på lektion idag. Jag skyller på feber. :)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor