Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Har aldrig fått IG på något prov. :)

Inte jag heller :)

Dock har vi kemiprov på onsdag och samhällsprov efter lovet, det kommer gå skit, skit och åter skit. Jag tycker inte om att pumpa min hjärna med tråkig kunskap bara för ett prov så jag kommer ligga som en idiot kvällarna innan och panikplugga.

Okej, samhällskunskap förstår jag att vi bör ha men kemi? Vad har jag för nytta av att kunna beteckna en "natriumkloridjon" eller vita om en "kovalent bindning" är polär eller ej?

Nej usch och fy.

Fick förövrigt VG på mitt senaste matteprov :) Inte fått sämre än MVG sedan 7:an-8:an någon gång :naughty:

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick förövrigt VG på mitt senaste matteprov :) Inte fått sämre än MVG sedan 7:an-8:an någon gång :naughty:

Jag har behövt jobba rätt mycket under högstadiet för att få godkänt i matte, och nu efter första provet i ettan så får jag börja i den snabba mattegruppen (det finns 3 st, långsam, medel och snabb ) efter att ha fått 85% rätt på ett prov. :)

Jag hoppas jag klarar av/orkar med matten det här året (A+B ) så behöver jag inte jobba mer matte sen! :)

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började funderar lite efter Qquad sa att han tycker han inte har någon använding av NO'n dem läser.

Vilket ämne är egentligen det mest oanvändbara?

Självklart så har väl alla användning för olika saker - men om vi tänker generellt?

Franska, Tyska och Spanska (kommer inte ihåg vad man kallade ämnet). Jag tycker att om man reser utomlands så kan man gott och väl nöja sig med att prata engelska. Hade man skippat t.ex franska och lagt ner mer tid på engelskan skulle fler bli bättre på det. Jag själv önskade att jag hade fått engelskaundervisning istället för franska då jag efter fyra års pluggande av det endast kommer ihåg några fraser. Bortkastad tid att bli bättre på någonting jag verkligen inte ville ha med att göra, javisst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började funderar lite efter Qquad sa att han tycker han inte har någon använding av NO'n dem läser.

Vilket ämne är egentligen det mest oanvändbara?

Självklart så har väl alla användning för olika saker - men om vi tänker generellt?

Som jag sa ... kemi.

Jag tycker att Fysiken är både rolig och kan se att jag har nytta av den. Biologi...njaa, men Kemi är verkligen totalt ointressant.

Annars vet jag inte, tänker man efter finns det nog en anledning till att man har de flesta ämnena. Men inte kemi, usch o tvi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Franska, Tyska och Spanska (kommer inte ihåg vad man kallade ämnet). Jag tycker att om man reser utomlands så kan man gott och väl nöja sig med att prata engelska. Hade man skippat t.ex franska och lagt ner mer tid på engelskan skulle fler bli bättre på det. Jag själv önskade att jag hade fått engelskaundervisning istället för franska då jag efter fyra års pluggande av det endast kommer ihåg några fraser. Bortkastad tid att bli bättre på någonting jag verkligen inte ville ha med att göra, javisst.

Måste nog hålla med dig. Jag har gått i franska 5-6 år och jag kan bara några meningar och lite nyttiga ord och meningar, men inget mer. Det som jag kanske också tycker är inte så nödvändigt är NO'n. Visst, de som ska studera vidare på ett liknande ämne eller bli något inom det kan och ska studera, men vi som inte vill det då? Då kan ni komma med att vi kanske ändrar beslut och det är bra och veta ändå, men jag anser att vi i framtiden ska få välja vilka ämnen vi ska studera på gymnasiet. Visst ska det då finnas begränsningar. Och det som inte vet eller inte bestämt sig kan ta det vanliga som finns just nu. Sedan kan man diskutera vidare om vi ska ha ett så stort elevinflytande eller ej, men jag skulle säga ja till det. I alla fall dom med bättre betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa ... kemi.

Oj, ledsen! Mitt fel! :naughty:

Jag måste hålla med er om spanskan/tyskan/franskan. Jag läste spanska i hela högstadiet och det slutade med att jag det sista året kom överens med läraren att jag inte behövde läsa mer, utan att jag fick jobba med något annat under dem timmarna vi hade spanska i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, ledsen! Mitt fel! :naughty:

Jag måste hålla med er om spanskan/tyskan/franskan. Jag läste spanska i hela högstadiet och det slutade med att jag det sista året kom överens med läraren att jag inte behövde läsa mer, utan att jag fick jobba med något annat under dem timmarna vi hade spanska i veckan.

Nej, jag menade inte så :) Jag bara påpekade att jag "som sagt" inte tycker att kemi är så nödvändigt :)

.

Jag läste Tyska 6:an -> 9:an, jag kan inte mycket mer än räkna, färger och säga vad jag heter. Slöseri är vad det varit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag menade inte så :) Jag bara påpekade att jag "som sagt" inte tycker att kemi är så nödvändigt :)

.

Jag läste Tyska 6:an -> 9:an, jag kan inte mycket mer än räkna, färger och säga vad jag heter. Slöseri är vad det varit.

Det som är sjukt är att man trots det fick VG/MVG hela tiden, men ändå så kunde man ingenting. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är sjukt är att man trots det fick VG/MVG hela tiden, men ändå så kunde man ingenting. :naughty:

Tror inte att kraven på är speciellt höga. Alla i min klass som hade tyska fick VG eller MVG. Lärarinnan var väldigt generös när hon delade ut betygen dock, så vissa kan säkert diskuteras, men ändå.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är sjukt är att man trots det fick VG/MVG hela tiden, men ändå så kunde man ingenting. :)

Hah, stämmer precis in på mig med. Jag går i 9:an nu, känner mig osäker på det mesta, ändå har jag MVG.

Tux: Du går Natur och har problem att klara Matte A? Det är väl nästan bara högstadierepetition? :naughty:

SO-prov och Matteprov i veckan. SO:n känns tuff, inte gått igenom allt än. Matten känns bra.

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte hur ni kan säga att språk är mest onödigt, bara för att ni tycker det är tråkigt. Jag menar, hur många har egentligen användning av att kunna ta tre olika ackord på en gitarr? Musik är totalt slöseri med tid.

Där har du en poäng, musik är verkligen ett ämne som inte bör finnas i mer än på gymnasiet, för de som redan bestämt sig för att syssla med det i framtiden.

Men det går faktiskt jämföra med språk, jämför de där 3 ackorden med de 3 fraser man snappar upp på t.ex. tyskan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan prata en massa spanska, och det hade jag mellan sexan och nian. Nu ör det italienska som gäller och ser lovande ut här med :blink:

Musik, bild och slöjd tycker jag är riktigt onödigt.

---------

I veckan har jag fått tillbaka historiauppsats, svenska-bokredovisning och italienskaprov. 2 MVG på historian (vi svarade på 2 frågor, 3 sidor åt varje), MVG- på svenskan och MVG på italienskan :)

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Humpf, tynkte också säga att musken är onödig i så fall, kommer inte att fortsätta med musik eller något sådant. HATAR musiklektionerna ret av, kommer ändå glömma de dumma noterna/strängarna osv.

@kavddadpadda. Måste nog börja plugga snart för provet, men det känns surt för att vi inte har gått igenom allting än, kommer att göra det på tisad,onsdag och på torsdag är provet. Och för att få MVG är det en enda fråga. Man ska tänka varför det blir krig i allmänhet typ, och sådant. har inte alls något med första världskriget att göra. Tror på ett VG

Länk till kommentar
Dela på andra sidor