Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

började gymnasiumet i torsdags och alla börjar prata om nån nollning? känner mig lite udda för jag är tydligin den ända som inte vet vad det är xD så någon snäll mnfare som har lust att berätta? :ermm:

Edit: mena gtasajtare haha xD

Det är en period i början av nollans gymnasietid som präglas utav skräck, ångest och hemlängtan till tusen procent!

När en elev börjar sitt första år på gymnasiet så är denne elev en nolla, man är alltså inte en 'etta' så som andraårseleverna är tvåor och tredjeårseleverna är treor.

Man är alltså inte accepterad som etta än.

Under den första veckan/de första två veckorna så pågår en period som kallas för nollning, det är en period då nollorna får stå ut med massor av obekväma och otrevliga saker.

Tar man sig igenom nolleperioden så blir man accepterad som etta.

Eftersom en nollningen görs av de äldre eleverna, treorna, så brukar nollningen bli väldigt otäck eftersom de har mycket aggressioner som de måste få utlopp för från deras egna nollning.

Fast nu för tiden är ju nollningen i princip förbjuden på gymnasienivå. I alla fall här i Norrköping. Så vi var tvungna att hålla våran under hemlighet och den fick absolut inte vara förnedrande, då skulle vi bli ordentligt bestraffade för det. Så nollningen brukar innebära att man leker lite med nollorna - som vill vara med såklart, allt är frivilligt - för att sedan avsluta veckan med en jättefest mellan nollorna och treorna.

Visserligen var ju min inriktning teknisk, så jag vet inte om andra inriktningar, eller icketekniska gymnasier ens har nollning över huvudtaget då det är en tradition från de gamla tekniska gymnasierna och högskolorna.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aight - hur verkar det?

Kände att jag var tvungen att avvakta lite med att svara, men nu har jag fått lite mer grepp om det. Hur det verkar? Känns rätt dåligt just nu faktiskt.

Första dagen kändes som det brukar göra liksom, varken dåligt eller helt fantastiskt. Andra dagen var det först matematikrepetition som blev ett totalt fisko. Sittplatser fanns till typ 75% av människorna, föreläsaren var en dansk student som under halva föreläsningen pratade grötig danska till någon vågade säga "jag förstår inte din danska". Han bytte till engelska men nu var det ju omöjligt att hänga med ändå eftersom att man mer eller mindre hade missat hela första delen. I stort var den helt osammanhängande och verkligen inte i samma anda som matematik i gymnasiet. Sedan hade vi information för allt en ny student behöver veta, vilka engagemangsgrupper som finns och så vidare. Det mesta visste man redan, och jag känner mig inte motiverad till att engagera mig i varken spex- eller DJ-sällskapet.

Efter hade vi picknick på ängarna, jag är ingen människa som inte vill lära känna nya människor men klassen känns riktigt torr, tyvärr, det går inte att komma undan. Har dock hängt med 3-4 stycken som har haft liknande allmäna tankebanor om hur det känns hittills.

Brännboll var härnäst på schemat, "fan vad kul" tänkte jag, då jag är rätt duglig på denna ädla konst. Jag är typ den andra som får slå, drar iväg en redig rackare och springer för fulla muggar. När jag gör ett frivarv inser jag att ingen antecknar poängen, hör att våra ledare skriker "vi måste göra något kul spex också för att imponera staben så att vi kan vinna!", ser att utelaget skriver "s-t-a-be-n" med kroppsbokstäver och jag tror aldrig att jag har känt mig så WTF:ad i hela mitt liv. Jag förstår att många människor tycker att spexaktiviteter är skitkul, men det här är helt främmande för mig. Att se 26-åringar "spexa loss" när spexfotografiet i nian utfördes med bristande engagemang.

Jag känner mig inte hemma. :ermm:

Nåväl, skippar större delen av aktiviteterna till första föreläsningen nu på måndag så får jag se hur det känns efter någon vecka eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kände att jag var tvungen att avvakta lite med att svara, men nu har jag fått lite mer grepp om det. Hur det verkar? Känns rätt dåligt just nu faktiskt.

Första dagen kändes som det brukar göra liksom, varken dåligt eller helt fantastiskt. Andra dagen var det först matematikrepetition som blev ett totalt fisko. Sittplatser fanns till typ 75% av människorna, föreläsaren var en dansk student som under halva föreläsningen pratade grötig danska till någon vågade säga "jag förstår inte din danska". Han bytte till engelska men nu var det ju omöjligt att hänga med ändå eftersom att man mer eller mindre hade missat hela första delen. I stort var den helt osammanhängande och verkligen inte i samma anda som matematik i gymnasiet. Sedan hade vi information för allt en ny student behöver veta, vilka engagemangsgrupper som finns och så vidare. Det mesta visste man redan, och jag känner mig inte motiverad till att engagera mig i varken spex- eller DJ-sällskapet.

Efter hade vi picknick på ängarna, jag är ingen människa som inte vill lära känna nya människor men klassen känns riktigt torr, tyvärr, det går inte att komma undan. Har dock hängt med 3-4 stycken som har haft liknande allmäna tankebanor om hur det känns hittills.

Brännboll var härnäst på schemat, "fan vad kul" tänkte jag, då jag är rätt duglig på denna ädla konst. Jag är typ den andra som får slå, drar iväg en redig rackare och springer för fulla muggar. När jag gör ett frivarv inser jag att ingen antecknar poängen, hör att våra ledare skriker "vi måste göra något kul spex också för att imponera staben så att vi kan vinna!", ser att utelaget skriver "s-t-a-be-n" med kroppsbokstäver och jag tror aldrig att jag har känt mig så WTF:ad i hela mitt liv. Jag förstår att många människor tycker att spexaktiviteter är skitkul, men det här är helt främmande för mig. Att se 26-åringar "spexa loss" när spexfotografiet i nian utfördes med bristande engagemang.

Jag känner mig inte hemma. :ermm:

Nåväl, skippar större delen av aktiviteterna till första föreläsningen nu på måndag så får jag se hur det känns efter någon vecka eller så.

Haha, wtf!?

Det där låter ju inte kul alls :lol:

Massor med 20åringar som håller på och fjantar sig...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ansökningsantalet på JB i Övik blir allt lägre och lägre varje år, vilket inte är så konstigt med tanke på vilket dåligt rykte skolan har (som trots allt är falska rykten, skolan är apbra), och pga detta har skolan nu tvingats säga upp / sluta hyra en lokal vi kallar ljushallen. Det är där vi kommer in till skolan och där hade vi en cafeteria som också agerade matsal. Nu för att spara pengar så har skolan beslutat att det är billigare att låta alla elever få ett kort som går till en riktig resturang varje dag istället för att hyra ljushallen, betala för maten och ge anstälda lön. Så nu kommer vi att äta på resturang i skolan i två år, om ingenting ändras nästa år.

Rätt coolt, men samtidigt jävligt trist. Synd att skolan ska ha fått ett sådant dåligt rykte. Det är ingenting fel på den. Lärarna är jättebra, lokalerna är toppen, vi lär oss det vi ska mm. mm... Det är bara alla dumma latmaskar som väljer john bauer och sedan inte gör ett skit för att dom tror att det är okej, och sedan så berättar dom det för sina polare som därför väljer en annan skola, för att de kanske faktiskt vill bli någonting... Helt fel. Gah.

Well vi får se vad som händer.

Ska bli spännande att få käka på Harrys varje dag iaf. :confused:

Pannkaka på torsdag FTW!

http://ornskoldsvik.harryspubar.se/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig sjukt nöjd med sista årets schema; borträknat från att räddningstjänsten försvinner på Fredag (vi har istället vanliga övningar som uppkommer, dessvärre sällan, det här året) samt en resa till fjällen för.. fjällräddning + ett studiebesök på Sandö.) För övrigt grymt chill. Hoppas upplägget blir det också. Får två timmars sovmorgon på Fredag vilket känns sjukt härligt. :confused:

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner mig sjukt nöjd med sista årets schema; borträknat från att räddningstjänsten försvinner på Fredag (vi har istället vanliga övningar som uppkommer, dessvärre sällan, det här året) samt en resa till fjällen för.. fjällräddning + ett studiebesök på Sandö.) För övrigt grymt chill. Hoppas upplägget blir det också. Får två timmars sovmorgon på Fredag vilket känns sjukt härligt. :naughty:

Vad går du på för linje? :D

Mitt schema är inte klart ännu men det verkar som om jag inte får några sovmorgnar men har bara en dag till fyra och resten till 14.15. Förutom onsdagar då som vi ska ha egenstudier eller något liknande. :confused:

Redigerad av Fiskaren
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad går du på för linje? :)

Mitt schema är inte klart ännu men det verkar som om jag inte får några sovmorgnar men har bara en dag till fyra och resten till 14.15. Förutom onsdagar då som vi ska ha egenstudier eller något liknande. ;)

låter som han går brand , skydd och räddning :)

vi har fått våran första uppgift att göra hemma nu och det står helt jävla still i huvudet jag ska skriva typ " tänk dig följande - En morgon vaknar du och upptäcker att du har förvandlats till..... " att komma på något man har förvandlatts till är ju fan inge svårt kan vara va fan som helst ju tex en gnu i afrika eller nått men har ingen aning om hur jag ska börja? helf mich kära gtasajtare :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

låter som han går brand , skydd och räddning :(

vi har fått våran första uppgift att göra hemma nu och det står helt jävla still i huvudet jag ska skriva typ " tänk dig följande - En morgon vaknar du och upptäcker att du har förvandlats till..... " att komma på något man har förvandlatts till är ju fan inge svårt kan vara va fan som helst ju tex en gnu i afrika eller nått men har ingen aning om hur jag ska börja? helf mich kära gtasajtare ;)

Tack. Jag har aldrig hört talas om det programmet förut och tyckte schemat såg lite konstigt ut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att jag redan har ångest över att gå till skolan varje gång, så har jag kommit fram till att det här inte riktigt fungerar just nu. Som det ser ut är chansen stor att jag kommer att gå idéhistoria eller liknande med en god vän i en termin med CSN-bidrag, samtidigt som jag extrajobbar så mycket som möjligt under tiden. Tid för att landa lite, fundera och samtidigt samla på sig allmänbildning och som jag misstänker träffa otroligt sköna människor.

Varför räknar man alltid matematik i hela skolgången upp till gymnasiet med avancerade miniräknare och komplett formelsamling? Dumt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fått schemat. Slutar 16:40 tre dagar i veckan, en dag vid fyra(osäker) och tidigt på fredagen (14:00). Jag fattar inte hur det kan gå ihop sig om man räknar i timmar. Känns som vi har dubbelt så mycket skoltid som tvåorna hade förra året. De slutade fan vi två varje dag och en massa sovmorgon. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fått schemat. Slutar 16:40 tre dagar i veckan, en dag vid fyra(osäker) och tidigt på fredagen (14:00). Jag fattar inte hur det kan gå ihop sig om man räknar i timmar. Känns som vi har dubbelt så mycket skoltid som tvåorna hade förra året. De slutade fan vi två varje dag och en massa sovmorgon. :)

haha den dagen som jag slutar senast är på tisdag och då slutar vi 4 annars så brukar vi sluta runt 1-2 haha xD dock så går jag inte 2an jag går ettan men sån stor skillnad kan de inte va heller :wub: fast du kanske går något plugg program som typ NV eller nått, jag går el

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

haha den dagen som jag slutar senast är på tisdag och då slutar vi 4 annars så brukar vi sluta runt 1-2 haha xD dock så går jag inte 2an jag går ettan men sån stor skillnad kan de inte va heller :) fast du kanske går något plugg program som typ NV eller nått, jag går el

Det är ganska stor skillnad. Eller, det beror på ju på dig. Om du vill ha slappt schema och inte väljer så du får mer än 2500p blir det ganska slött

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar mitt schema! Det ser nästan precis ut som det gjorde förra året, med några få ändringar. 09:50-15:40 varje dag förutom tisdagar när jag slutar 14:20 och fredagar när vi jobbar med projektarbetet och inte behöver vara i skolan om vi inte behöver hjälp av någon lärare. Skönt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor