Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

trodde inte jag skulle komma in på mitt första handsval efter som att jag stod som 36:de reserv eller vad det var men det gjorde jag nu då :whistling: fast vet inte ifall jag vill gå mitt första handsval (el) pga att jag tror att matten är lite för svår för mig xD klara ju fan nästan inte matten nu här i nian xD så det står mellan el och industri nu :/

någon här som har gått el och har lust att berätta hur matten var?

Matten är väl inte annorlunda där? (svårare/enklare) Hur många kurser är det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag har hört så ska det vara jävligt mycket mera matte där och svår matte med :whistling:

Matematiken är densamma för alla kurser då läroplanen är samma (typ???), det finns såeledes ingen "avancerad elmatte". Har du haft problem med matten i nian krävs det såklart en viss ambition för att klara matte A och B, matte C kan du säkert också fixa allteftersom dina logiska tankebanor utvecklas.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Matematiken är densamma för alla kurser då läroplanen är samma (typ???), det finns såeledes ingen "avancerad elmatte". Har du haft problem med matten i nian krävs det såklart en viss ambition för att klara matte A och B, matte C kan du säkert också fixa allteftersom dina logiska tankebanor utvecklas.

Fick man G i nian skall man klara av Matematik A då det är i princip samma typ av uppgifter. Matematikkurs C är enklare än B imo pga alla nya moment och nya tankebanor som är främmande i B-kursen.

I princip gäller det att kunna (a+B)(a+B)=a^2+2ab+b^2 i b-kursen och d(x^2+e^x)/dx=2x+e^x i C.

/Klimpen

Redigerad av Klimpen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Score: 72/100

Grade: C

Result: Pass

Nöjd ^_^

Gratz!

---

Imorgon är det back to school för min del. :naughty: "Officiellt" börjar jag först i början av september men jag har tänkt gå några sommarkurser nu i augusti. Det känns iofs surt att återvända till den grå vardagen men samtidigt ska det bli skönt med meningsfull sysselsättning. :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar :naughty:

Civilingenjör inom Teknisk Fysik eller Datateknik, något bra att välja?

Teknisk fysik innebär extremt hårt slit, de läser nästan uteslutande tunga pluggkurser:

Differential- och integralkalkyl del 1 9 hp

Differential- och integralkalkyl del 2 9 hp

Linjär algebra 7,5 hp

Datalogi och beräkningsprogrammering 7,5 hp

Fysik del I 9 hp

Fysik del II 9 hp

Mekanik I 9 hp

Differentialekvationer och transformer 9 hp

Komplex analys 6 hp

Fysikens matematiska metoder 9 hp

Numeriska metoder 6 hp

Modern fysik 10,5 hp

Sannolikhetsteori och statistik 6 hp

Mekanik, fortsättningskurs 6 hp

Hållfasthetslära 9 hp

Objektorienterad programkonstruktion 6 hp

Reglerteknik 6 hp

Statistisk fysik 6 hp

Fasta tillståndets fysik 6 hp

Examensarbete på kandidatnivå, 15 hp

Inriktningskurser 12 hp

Kurserna är såklart långt ifrån omöjliga att klara, men det jobbiga är att man läser många samtidigt. Data är väldigt nördigt men gillar man datanörderi så shoot.

---

Jag hade första skoldagen idag med snabbkursen i Envariabelsanalys och det var ju inte direkt en mjukstart. Låg på en mycket högre nivå än vad jag hade förväntat mig iom att det bara är en kurs som ger max godkänt och läses av elever som kuggat den tidgare men det var fan inte nådigt. Övningen var från 9 till 15 och sen satt vi och pluggade vidare till 18, första kontrollskrivningen är imorgon kl 15 och det känns inte bra. Men det finns ändå hopp, om man klarar 4/5 KS:ar så klarar man kursen, klarar man färre måste man göra tentan på slutet.

---

@ AngryAxel: jag måste ta bort dig som vän på facebook inför mottagningen så du inte får insikt i våra hemligheter, bara så du vet ^_^

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Teknisk fysik innebär extremt hårt slit, de läser nästan uteslutande tunga pluggkurser:

Differential- och integralkalkyl del 1 9 hp

Differential- och integralkalkyl del 2 9 hp

Linjär algebra 7,5 hp

Datalogi och beräkningsprogrammering 7,5 hp

Fysik del I 9 hp

Fysik del II 9 hp

Mekanik I 9 hp

Differentialekvationer och transformer 9 hp

Komplex analys 6 hp

Fysikens matematiska metoder 9 hp

Numeriska metoder 6 hp

Modern fysik 10,5 hp

Mekanik, fortsättningskurs 6 hp

Hållfasthetslära 9 hp

Objektorienterad programkonstruktion 6 hp

Reglerteknik 6 hp

Statistisk fysik 6 hp

Fasta tillståndets fysik 6 hp

Examensarbete på kandidatnivå, 15 hp

Inriktningskurser 12 hp

Kurserna är såklart långt ifrån omöjliga att klara, men det jobbiga är att man läser många samtidigt. Data är väldigt nördigt men gillar man datanörderi så shoot.

Ahh men vafan. Grejjen är att jag går tredjeåret nu i gymnasium med Naturvetenskap inriktning musik. Så jag ska/har gjort de flesta kurserna som krävs för att få nån någorlunda utbildning, i think. Hur som helst, vet inte riktigt vad jag ska välja? Vet att jag måste läsa Matte E om jag ska välja Civilingenjör.

Är inte direkt en datanörd. Vill inte spendera år framför en kass Dell dator, nej tack. Vill inte heller bli läkare direkt? Fan, det är svårt.

Naturvetenskapligt kandidatprogram, Fysik på Lunds universitet verkar spännande.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gratz!

Tackar så mycket!

Jag var inställd på att få ett B, men är ändå inte besviken på mig själv. Det viktiga var C och det fick jag! Jag är först och främst glad att jag gjort det.

---

Vet inte om Tackle är ensam på nkpg-delen av LiU (om inte är frågan även till övriga), vilken typ av folk verkar gå Grafisk design och kommunikation?

..jag småkikar lite på den.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Statistisk fysik 6 hp

Vet du om man kan på något sätt ta del av de där kurserna? Smita in på föreläsningar, hämta hem studiematerial från internet, eller andra tips för att släcka kunskapstörsten för kurser man inte läser.

@ AngryAxel: jag måste ta bort dig som vän på facebook inför mottagningen så du inte får insikt i våra hemligheter, bara så du vet :naughty:

Hah, aight! Nyfikenheten minskade inte, kan jag säga. Två veckor kvar!

edit: "för", inte "hos"

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du om man kan på något sätt ta del av de där kurserna? Smita in på föreläsningar, hämta hem studiematerial från internet, eller andra tips för att släcka kunskapstörsten för kurser man inte läser.

SanStat-kursen är valbar i tvåan på Medieteknik så den kan du ta då. Men sen har alla kurser på skolan kurshemsidor också där det står allt man behöver veta om kursen med aktuell information om salar, tentor, ladda hem ex-tentor och uppgifter, anteckningar från föreläsningarna som PDF (lägger vissa ut) m.m. så visst går det att smita in var man vill, men eftersom högskolan är en ständig jakt på högskolepoäng för att klara CSN-målen så kanske du kan baka in sånna kurser i ditt program och läsa de på riktigt. Det är stor valmöjlighet att skräddarsy, bara ta ett snack med syo.

Här är fysiks kurshemsidor:

http://www.f.kth.se/fsekt/index.php?s=sektionen&p=kurser

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SanStat-kursen är valbar i tvåan på Medieteknik så den kan du ta då. Men sen har alla kurser på skolan kurshemsidor också där det står allt man behöver veta om kursen med aktuell information om salar, tentor, ladda hem ex-tentor och uppgifter, anteckningar från föreläsningarna som PDF (lägger vissa ut) m.m. så visst går det att smita in var man vill, men eftersom högskolan är en ständig jakt på högskolepoäng för att klara CSN-målen så kanske du kan baka in sånna kurser i ditt program och läsa de på riktigt. Det är stor valmöjlighet att skräddarsy, bara ta ett snack med syo.

Här är fysiks kurshemsidor:

http://www.f.kth.se/fsekt/index.php?s=sektionen&p=kurser

Oh, vad bra - tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade på schemat för höstterminen nyss och jag blir alldeles glad av vilka kurser vi kommer läsa i första perioden: TV-teknik, Bild- och videoteknik, Tillämpad datalogi och Ljud! Bara riktiga mediekurser och inte massa massa matte eller flum. Känns dock bra att man redan nu har hårdstartat med den här rep.matten så man kan komma in i tempot direkt. Kontrollskrivningen idag gick förvisso skit men nästa (på torsdag) är om derivata och det kan jag bättre. Den vi hade idag var på arcus-funktioner av sinus och cossinus samt gränsvärden, talet vi fick var på det förstnämnda och det är inget vi har lagt något vikt vid tidigare så jag har haft riktigt svårt med det där.

Vi fick facit direkt efter skrivningen och kan lägga upp uppgiften här om någon vill klura, Axel t.ex!!

a)

Beräkna sin(arctan 2 - arccot 3)

:)

Beräkna sin(2 arctan 2)

c)

Beräkna arcsin(sin(5pi / 9)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade på schemat för höstterminen nyss och jag blir alldeles glad av vilka kurser vi kommer läsa i första perioden: TV-teknik, Bild- och videoteknik, Tillämpad datalogi och Ljud! Bara riktiga mediekurser och inte massa massa matte eller flum. Känns dock bra att man redan nu har hårdstartat med den här rep.matten så man kan komma in i tempot direkt. Kontrollskrivningen idag gick förvisso skit men nästa (på torsdag) är om derivata och det kan jag bättre. Den vi hade idag var på arcus-funktioner av sinus och cossinus samt gränsvärden, talet vi fick var på det förstnämnda och det är inget vi har lagt något vikt vid tidigare så jag har haft riktigt svårt med det där.

Vi fick facit direkt efter skrivningen och kan lägga upp uppgiften här om någon vill klura, Axel t.ex!!

a)

Beräkna sin(2 arctan 2)

c)

Jag gör mitt bästa för att undvika att klura de sista två veckorna lov jag har, men när kommer jag ha nytta av att kunna sånt där?

I programmet alltså, inte i verkliga livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

a)

Beräkna sin(2 arctan 2)

c)

Vad går du?

/Klimpen

Länk till kommentar
Dela på andra sidor