Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Dum som jag är satt jag och stirrade på en datorskärm hela dagen igår istället för att göra mitt historiehemprov på 4 sidor, jag kan bara inte sätta igång på dagen. Klockan 23 kommer jag på att det kanske är bra att summera alla 10 källor jag måste använda... jobbar till ~4-ish, sover tre timmar, går upp och köttar uppgiften sönder och samman i fyra timmar till.

Nu vet jag varför jag jobbar såhär, jag jobbar bäst och snabbast under extrem press. Jag älskar känslan att sitta med ett ruskigt bra arbete nu. Men vidare klyftigt är det ju inte.

Jag började ~22-23 igår kväll och vid halv 3 var jag klar med hälften av allting jag har kvar att göra innan studenten. Lika mycket behöver göras ikväll. Känner jag mig själv kommer den här kvällen bli likadan som den igår, om jag kommer igång blir det oftast bra. Men det är det som är problemet... man måste komma igång.

Lärarn har gnälllt om mina restarbeten ganska länge nu, ska bli skönt att lämna in 4 stycken vid ett tillfälle.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AAARghhhhh, skolan SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUGER (fast det beror helt och hållet på mig själv)

Nu ska jag rycka ur nätverkssladden och jobba lite. Hej.

5 minuter har gått, och du är fortfarande inloggad på msn. :whistling:

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det svenska skolsystemet kan knulla sig i röven. Min sista kompletteringsuppgift i Svenska B var att skriva en debattartikel om "nysvenskan" (det var det jag fick i direktiv) men såklart så fick jag IG trots att debattartikeln var grym enligt min egen standard. Detta var såklart för att jag inte hade referarat till en annan debattartikel för att visa att jag kan använda källhandvisning. FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

Jaja, vem bryr sig om vad som står eller hur det skrivs.. det viktiga är ju att man kan referera till källor (vilket jag redan visat i många andra uppgifter). AGH.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

mindre än en månad kvar på terminen, många av eleverna här på skolan måste få hjälp med el-kurserna, inklusive jag. Kommer hit i hopp om att få hjälp med några måsteuppgifter för att få godkänt. Var är läraren? I FUCKING ITALIEN WTFFFF, kunde han inte åkt EFTER alla betyg är satta och allt är klart?? idioter..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det svenska skolsystemet kan knulla sig i röven. Min sista kompletteringsuppgift i Svenska B var att skriva en debattartikel om "nysvenskan" (det var det jag fick i direktiv) men såklart så fick jag IG trots att debattartikeln var grym enligt min egen standard. Detta var såklart för att jag inte hade referarat till en annan debattartikel för att visa att jag kan använda källhandvisning. FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

Jaja, vem bryr sig om vad som står eller hur det skrivs.. det viktiga är ju att man kan referera till källor (vilket jag redan visat i många andra uppgifter). AGH.

Men om du har visat för din lärare i tidigare uppgifter att du kan relatera till källor - dvs att du redan 'bockat av' det kriteriet - så ska inte faktumet att du har missat det i just den här uppgiften spela något roll för ditt slutbetyg. Då är det din lärare som är inkompetent, inte svenska skolsystemet (som f.ö. kan knulla sig i röven i många aspekt, men det är en annan fråga).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med till 100%!. Vi skrev en krönika för ett par veckor sedan, och igår fick vi resultatet. En MVG-text, men eftersom att jag inte hade tagit med någon text från någon annan källa och kunna få in den i min egen så sa de att det egentligen bara var ett g..

Förresten, hur är det med frånvaro egentligen, min skolas policy är 20% frånvaro, sen åker en varning hem/indraget studiebidrag. Gäller sånt bara för oanmäld frånvaro, eller är det om man är sjukanmäld också?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur viktigt är snyttbetyget när man går ut gymnasiet egentligen? Och hur fungerar det när man går en kurs utöver de obligatoriska 2500 poängen? Vet inte om jag ska gå Specialidrott C, det är en 200 poägskurs som ligger utanför de obligatoriska kurserna, och det känns tveksamt om jag kommer få MVG där (vilket jag har i princip alla andra ämnen) vilket gör att det isåfall skulle kunna sänka snittbetyget en del.. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur viktigt är snyttbetyget när man går ut gymnasiet egentligen? Och hur fungerar det när man går en kurs utöver de obligatoriska 2500 poängen? Vet inte om jag ska gå Specialidrott C, det är en 200 poägskurs som ligger utanför de obligatoriska kurserna, och det känns tveksamt om jag kommer få MVG där (vilket jag har i princip alla andra ämnen) vilket gör att det isåfall skulle kunna sänka snittbetyget en del.. :>

Om den inte krävs för det högskoleprogram du ska söka kan du lägga den i ett s.k. samlat betygsdokument, och det betyget räknas inte in bland snittpoängen för de övriga 2500 som ligger i ditt slutbetyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon statistik på vad tidigare år fått i snittbetyg efter gymnasiet? Satt och pillade lite och kom fram till om det går som bäst för mig så har jag 13.98 i snitt.. Om jag inte räknat fel. :>

-----

Gjorde klart Matte C idag, FY FAN VAD SKÖNT! Ska inte öppna en mattebok på.. minst 1,5 år!!! :ph34r:

-----

och så skulle jag bara vilja fråga efter lite tips om vad jag kan skriva om i min uppsats (Krig, våld och religion). Jag har tänkt ha med delar där jag gräver ner mig i vad de olika religiösa texterna säger, lite om Israel&Palestina (är inte super-påläst på detta område men om jag inte är felinformerad så har judendomen en stor roll i detta från början) samt lite om Islam och Mohammedtecknigarna. Är det några fler viktiga delar jag bör göra lite research kring och skriva om?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om den inte krävs för det högskoleprogram du ska söka kan du lägga den i ett s.k. samlat betygsdokument, och det betyget räknas inte in bland snittpoängen för de övriga 2500 som ligger i ditt slutbetyg.

Hmmz, har du lust att vidareutveckla/leda mig till något ställe med mer info? :> Kan tillägga att jag inte har en aning om vad jag vill söka efter, men att det skulle kräva Specialidrott C ser jag som otroligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt skoltrött ATM.

Ganska irriterad på våra lärare som kör med os skithårt. Vi ska bli målare. Varför ska vi kunna så svåra saker? :>

Vi får uppgifter hela tiden inom svenskan nu och jag orkar inte. Ligger efter eftersom vi får så mycket.

Sen när man hör vad byggarna har fått så är det 1 - 2 uppgifter. Vad fan?

Fick just veta att jag hade "inte nått målen" av min målarlärare också.

Sen när man frågar vad man är dåligt på och vad man behöver förbättra så säger han att jag är bra på nästan allt och gör ett bra arbete.

Men att han satte "inte nått målen" för att jag kommer försent för ofta, sjukt dåligt!

Om man får ig i någon A kurs, kan man jobba upp det under 2an och 3an?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man får ig i någon A kurs, kan man jobba upp det under 2an och 3an?

Det har jag kollat upp med min lärare också, och i så fall så får man göra kursen med nästa kull, och det är bara möjligt om det passar in med ditt egna schema. Vet så klart inte om det gäller alla skolor och kurser, men det är den informationen jag har fått i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor