P-C Skrivet 13 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 13 april, 2009 Tänkte ett bestämt "ja" först, men en kompis hävdar att man inte behöver. Såhär står det på lappen man fick: "När du är bekräftad användare kan du se ditt antagningsbesked och svara ja på detta under din anmälan." Men jag skulle tro att du får din kod imorgon hursom, det bör du få åtminstone. Åh, skönt att höra! <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 14 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 april, 2009 I tre timmar har jag samlat en hel jävla drös information om "Enbomaffären" och läst igenom allting plus att jag måste läsa ut en bok om just detsamma. I tre timmar har jag även skrivit min undersökningsdel. Nu saknas bara diskussionsdelen som lär ta minst det dubbla. HUR FAN ORKAR JAG?!?!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 15 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 april, 2009 It's the al-fucking-mighty bladturbin som snurrar snabbare än din mammas hårddisk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 15 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 april, 2009 Varför går det alltid som bäst på de prov som känns riktigt dåliga när man gör dem? Fick tillbaka ett prov i affärsjuridik, hade bara ett fel och bäst resultat i hela klassen. Åååh, det var himla längesedan jag var med om det. Det jag vill ha sagt är hur som helst att provet verkligen kändes medelmåttigt (om ens det) när jag skrev det... Är det här ett fenomen ni känner igen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Ja, klart de är. Jag ser inte universitetet som något livsavgörande.. i alla fall inte just nu. Jag ser det som en chans att lära sig mer om det man verkligen gillar och brinner för liksom. Fråga: Jag söker genom studera.nu och man måste ju verifiera sig med att skriva in en PIN-kod man får hemlevererad.. problemet är att jag inte fått min (och jag beställde föra söndagen) och klockan tickar.. jag har sökt men måste man skriva in PIN-koden för att den officiellt ska skickas? Nu är ju sökningstiden till de flesta universitet redan över, men jag kan bekräfta att man inte behövde PIN-koden för att söka, den enda skillnaden jag har hittat är att man inte kunde se om man blev antagen eller inte utan PIN-kod. Blablabla.. Jag sökte dessa linjer. 1. Högskoleingenjör i datateknik Linköpings Universitet 2. Civilingenjör i datateknik Linköpings Universitet 3. Högskoleingenjör i maskinteknik Linköpings Universitet 4. Civilingenjör i maskinteknik Linköpings Universitet 5. Högskoleingenjör i elektronik Linköpings Universitet Nej, jag har inte bestämt om jag vill bli högskoleingenjör eller civilingenjör. Eller rättare sagt, jag vet inte om jag klarar av civil. :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Nu är ju sökningstiden till de flesta universitet redan över, men jag kan bekräfta att man inte behövde PIN-koden för att söka, den enda skillnaden jag har hittat är att man inte kunde se om man blev antagen eller inte utan PIN-kod. Ja, det gick så bra så! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 I tre timmar har jag samlat en hel jävla drös information om "Enbomaffären" och läst igenom allting plus att jag måste läsa ut en bok om just detsamma. I tre timmar har jag även skrivit min undersökningsdel. Nu saknas bara diskussionsdelen som lär ta minst det dubbla. HUR FAN ORKAR JAG?!?!! Min farfars bror som ljög ihop en historia om att han hade spionerat åt Sovjetunionen. Klart? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 It's the al-fucking-mighty bladturbin som snurrar snabbare än din mammas hårddisk. Jag har varit lite off å har inte koll på vad du håller på med, jag antar att det är ditt projektarbete? Och ordet bladturbin säger mig inte så mycket=( (dvs, svara gärna utförligt) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 (redigerad) Jag har varit lite off å har inte koll på vad du håller på med, jag antar att det är ditt projektarbete? Och ordet bladturbin säger mig inte så mycket=( (dvs, svara gärna utförligt) Yesyesya. En bladturbin används i typ alla turbinsammanhang, alltså där elektricitet utvinns. Kärnkraftverk, kolkraftverk, vindkraftverk etc. Vatten, ånga eller luft pressar på bladen som får turbinen att snurra som i sin tur är kopplad till en generator (det undre i bilden med spolarna och allt). Vi använder en kompressor med ett munstycke som blåser rätt hårt. Magneterna som sitter på skivan roterar över spolarna och inducerar (alstrar) en spänning. Den här bladturbinen kan rotera i cirka 8000 varv per minut och alstrar då cirka 35-40 volt. --- Blä, får ofta problem när det gäller skolämnen där man inte får ha för stark ståndpunkt. Att man måste se det från alla perspektiv lika mycket, inte lätt i religionsämnet. Jag försöker bara ge en i mitt tycke objektiv bild, men det är väl det som blir bedömt subjektivt. Oh well... Historiskt sett kommer man kommer aldrig undan ifrån att gud är ett ogripbart påfund av individer som vill styra andra individer. Istället för att använda konkreta metoder för att styra skapade man en övre ”auktoritet” som även utdelade straff till medborgarna. Jämför det med ”tandtrollsmetoden” för att få barn att borsta tänderna. Givetvis finns det positiva användningsområden inom att kunna styra människor så lätt, men överlag används det i negativa syften. Religion är utan tvekan det dominerande tillvägagångssättet för att utlösa krig. Var inte okej som en av synpunkterna gällande "vem är gud?". Här var väl hela mina egna tankar: Gud är en svår definition för många, särskilt otroende. Enklast är för många att påstå att gud existerar var som helst, alltet är gud. Kort sagt skulle man i det här fallet kunna byta ut ”gud” mot ”allt i universum”, eller tvärtom. Egentligen får man dela huvudfrågeställningen vid ”tro på gudar” och ”gudarnas verklighet”, då gudarnas verklighet egentligen är betydelselös. Det finns en gud som rimligen kan existera, och detta med tanke på frånvaron av någon gud som påverkar de mänskliga händelseförloppen, och det är guden inom teismens åskådning. Guden som grundar världen men sedan drar sig undan utan att styra eller direkt påverka. Att tillbe en sådan gud är ungefär lika nödvändigt som att tillbe en lag. Kort skulle jag summera det med att teorin om den stora smällen är Gud, och Gud är den stora smällen. Historiskt sett kommer man kommer aldrig undan ifrån att gud är ett ogripbart påfund av individer som vill styra andra individer. Istället för att använda konkreta metoder för att styra skapade man en övre ”auktoritet” som även utdelade straff till medborgarna. Jämför det med ”tandtrollsmetoden” för att få barn att borsta tänderna. Givetvis finns det positiva användningsområden inom att kunna styra människor så lätt, men överlag används det i negativa syften. Religion är utan tvekan det dominerade tillvägagångssättet för att utlösa krig. Att en bestämd gud inte existerar är mycket lätt att påvisa, vi lever på ett jordklot där det existerar tusentals religioner av alla dess sorter i alla dess trakter, och under dessa ytterligare tiotusentals gudar, att tro på den generella definitionen av en Gud kan inte annat än ses som mycket ensidigt. Men generellt sett ser många religiösa på Gud som en uppmålad fasad av alla värderingar och regler som finns inom religionen de är anhängare av, ofta eftersom att de känner samhörighet inom religionen i fråga. Summan i det hela är att det inte går att bevisa Guds existens i någon form genom empiriska grunder, då har man hamnat i en död punkt redan på ruta ett. All diskussionen om Guds existens måste ske inom metafysikens grunder, och då blir det problemartat att ens dra några krav för rätt/fel. Det mynnar dock ut i att det inom till exempel kristendomens ståndpunkter endast kan påstås att bibeln är sanningsenlig, medräknat alla paradoxer. Gud kan inte ha fel, hur fel än den må ha. Det betyder att det inte går att bevisa, eller motbevisa Gud. Troende inom kristendomen kan alltid klargöra alla paradoxer med att Gud inte går att förstå sig på. De vanligaste argumenten brukar oftast resultera i ett virrvarv av cirkelargumentationer, ”Bibeln är tillförlitlig för att det är Guds ord, och Gud existerar för att han finns i bibeln”. Argument med uppenbara sanningar som saknar relevans är ofta vanliga, ”djur, växter och människor finns, därför finns Gud”. Även med ogrundade ”sanningar”, ”Människosläktet är för avancerat för att inte ha skapats av en Gud”. Kort och gott handlar det om att religiösa individer godtar att människor inte kan eller ska förstå allting, att tro på Gud har inget med våra ”naturvetenskapliga” sinnen att göra. Själv kan jag inte hävda att någon gåtfull och ofattbar övre makt existerar, oberoende på hur mycket jag än anstränger mig blir alltid ett plus ett lika med två, och människans grymhet är alltid närvarande.[/codebox] Dags att börja fila på etikuppgiften då... edit. What teh funk. Hur fixar man radbrytning? Redigerad 17 april, 2009 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 18 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 april, 2009 (redigerad) Här var väl hela mina egna tankar: edit. What teh funk. Hur fixar man radbrytning? Tror att klamrarna [ code][/ code] fixar det. Edit: Fast... Då blir det ju ingen scrollbar låda :/ Gud är en svår definition för många, särskilt otroende. Enklast är för många att påstå att gud existerar var som helst, alltet är gud. Kort sagt skulle man i det här fallet kunna byta ut ”gud” mot ”allt i universum”, eller tvärtom. Egentligen får man dela huvudfrågeställningen vid ”tro på gudar” och ”gudarnas verklighet”, då gudarnas verklighet egentligen är betydelselös. Det finns en gud som rimligen kan existera, och detta med tanke på frånvaron av någon gud som påverkar de mänskliga händelseförloppen, och det är guden inom teismens åskådning. Guden som grundar världen men sedan drar sig undan utan att styra eller direkt påverka. Att tillbe en sådan gud är ungefär lika nödvändigt som att tillbe en lag. Kort skulle jag summera det med att teorin om den stora smällen är Gud, och Gud är den stora smällen. Historiskt sett kommer man kommer aldrig undan ifrån att gud är ett ogripbart påfund av individer som vill styra andra individer. Istället för att använda konkreta metoder för att styra skapade man en övre ”auktoritet” som även utdelade straff till medborgarna. Jämför det med ”tandtrollsmetoden” för att få barn att borsta tänderna. Givetvis finns det positiva användningsområden inom att kunna styra människor så lätt, men överlag används det i negativa syften. Religion är utan tvekan det dominerade tillvägagångssättet för att utlösa krig. Att en bestämd gud inte existerar är mycket lätt att påvisa, vi lever på ett jordklot där det existerar tusentals religioner av alla dess sorter i alla dess trakter, och under dessa ytterligare tiotusentals gudar, att tro på den generella definitionen av en Gud kan inte annat än ses som mycket ensidigt. Men generellt sett ser många religiösa på Gud som en uppmålad fasad av alla .................. Började på en distanskurs i Matematik E på halvfart (50%) i måndags på komvux/InfoKomp, tanken är att jag ska vara klar på fem veckor. Coolt, jag har faktiskt längtat efter att börja plugga igen, även om det inte är jättestrategiskt att sitta och plugga en knapp meter ifrån en dator. Men det går bra, hittills har jag lyckats hålla mig ifrån den (bortsett från den här korta pausen). Redigerad 18 april, 2009 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 21 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 april, 2009 Kära forumiter, jag behöver er hjälp. Jag och en polare måste snabbt komma på vad vi ska göra som projektarbete. Har ni några förslag? Vi går Samhäll/Samhäll så arbetet måste ha någon anknytning till det programmet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 21 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 april, 2009 Kära forumiter, jag behöver er hjälp. Jag och en polare måste snabbt komma på vad vi ska göra som projektarbete. Har ni några förslag? Vi går Samhäll/Samhäll så arbetet måste ha någon anknytning till det programmet. Hmm. Något globalt vore coolt. Och ni har ju egentligen sjukt mycket valmöjligheter som helst iochmed det breda programmet. För att vara lite luddig och ospecifik - rapporter, hemsidor, djupa analyser med intervjuer, undersökningar, en tidning om något ni brinner för. Brainstorma lite med din kompis, fråga er vad ni är intresserade av, och bara skriv ner allt som ni skulle kunna tänka er att göra, och inom vilket ämne. Något med Pirate Bay-anknytning kanske? Klimatfrågan? G20-mötet? Sveriges invandring? Nordkorea, Rysslands och resten av världens krigiska upprustning? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 22 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2009 Hmm. Något globalt vore coolt. Och ni har ju egentligen sjukt mycket valmöjligheter som helst iochmed det breda programmet. För att vara lite luddig och ospecifik - rapporter, hemsidor, djupa analyser med intervjuer, undersökningar, en tidning om något ni brinner för. Brainstorma lite med din kompis, fråga er vad ni är intresserade av, och bara skriv ner allt som ni skulle kunna tänka er att göra, och inom vilket ämne. Något med Pirate Bay-anknytning kanske? Klimatfrågan? G20-mötet? Sveriges invandring? Nordkorea, Rysslands och resten av världens krigiska upprustning? Tack för svaret! Det hjälpte mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 22 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 april, 2009 Tack för svaret! Det hjälpte mycket. Kul att höra! Säg till när ni bestämt er vad det blir, vore kul att veta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 23 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2009 Vet någon hur det här kan komma sig? När jag hade Engelska A, så nailade jag nationella med MVG/MVG/VG (skriftliga, lyssna-grejs/muntliga) och gjorde alla uppgifter innan det. Men, jag lämnade däremot inte in ett major work, och när jag gick ur kursen så fick jag VG - men för ett tag sedan fick jag reda på att jag har IG i kursen? Är det ens JURIDISKT möjligt? Eller ens MORALISKT? Att först ge VG, sedan hitta något/göra något/något något och ge mig ett IG istället? Kom att tänka på det när jag läste om alla som har haft engelska på den senaste sidan. Angående det här, min käre mor hittade ett betyg från tvåan, och där står det att jag har ett G i kursen. I tvåan stod det VG, och nu är det IG. Men, jag ska ta med mig pappret till skolan någon dag och visa min klassföreståndare. Nu jävlar i helvete ska helvetet braka lös. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 23 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 april, 2009 Idag är faktiskt den första dagen på flera år jag medvetet skolkar. Jag har varit alldeles utmattade på sistone och jag orkade inte helt enkelt med tre vad jag skulle kalla meningslösa lektioner. Jag måste fokusera på de nationella proven som kommer nästkommande veckorna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 23 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2009 (redigerad) Någon som har lyckats få reda på vilka teman man kan välja emellan imorgon på nationella engelska? Uppsatsen that is. Går i ettan btw Redigerad 23 april, 2009 av Troxie Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 23 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2009 Någon som har lyckats få reda på vilka teman man kan välja emellan imorgon på nationella engelska? Uppsatsen that is. Nej... samtalsämnen var ju ganska fuckat ("people talking"? Brist på fantasi hos skolverket?) så det lär väl bli något i stil med "people writing". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 23 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2009 Nej... samtalsämnen var ju ganska fuckat ("people talking"? Brist på fantasi hos skolverket?) så det lär väl bli något i stil med "people writing". Vad menas med det då? Hur är det egentligen man ska skriva om man ska skriva en uppsats. Eller är det det? Eller får vi bara reda på det imorgon? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 23 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2009 Vad menas med det då? Hur är det egentligen man ska skriva om man ska skriva en uppsats. Eller är det det? Eller får vi bara reda på det imorgon? Exakt samma jävla sak som alla andra nationella prov Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts