Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Hurra hurra, idag hade vi rundvisning på LTU´s Medieteknikprogramm. Det var kul tills vi fick reda på att man behöver typ, Matte D och Fysik B för att komma in och det är bara två personer (jag är en) i våran klass som ens läser Matte C. (nej, jag förstår inte heller hur folk tänker)

Sen fick vi lyssna på en snubbe från Grin som hade föreläsning vilket var nice, förutom att man kände lite ångest efteråt. surt. :naughty:

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"För att få fullt bostadsbidrag så får en student inte tjäna mer än 41.000 kronor om året. Nästan hela studiebidraget (80 procent) räknas som inkomst.

Men det här vill utredningen ändra på. Studiebidraget ska i stället räknas om till hela 140 procent. Varje hundralapp man får i bidrag ska alltså räknas som en inkomst på 140 kronor.

Det betyder att de flesta studenter direkt kommer nära taket för att få fullt bostadsbidrag, och dessutom så försvinner i praktiken utrymmet att jobba extra utan att studenten får mindre eller inget bostadsbidrag."

Inte bra alls! Visserligen läste jag inget om hur mycket man måste jobba för att komma upp i 41'000-kronorsgränsen, men det kan inte vara mycket... Äsch, det hör väl till att studentliv ska vara knapert.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"För att få fullt bostadsbidrag så får en student inte tjäna mer än 41.000 kronor om året. Nästan hela studiebidraget (80 procent) räknas som inkomst.

Men det här vill utredningen ändra på. Studiebidraget ska i stället räknas om till hela 140 procent. Varje hundralapp man får i bidrag ska alltså räknas som en inkomst på 140 kronor.

Det betyder att de flesta studenter direkt kommer nära taket för att få fullt bostadsbidrag, och dessutom så försvinner i praktiken utrymmet att jobba extra utan att studenten får mindre eller inget bostadsbidrag."

Inte bra alls! Visserligen läste jag inget om hur mycket man måste jobba för att komma upp i 41'000-kronorsgränsen, men det kan inte vara mycket... Äsch, det hör väl till att studentliv ska vara knapert.

Verkade som att min fråga frösvann i det inlägget så jag ställer den här: Skulle ökningen även gälla för gymnasieelever som inte får bostadsbidrag, det vill säga de som bor hemma?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis hemkommen från Högskoleprovet, och.. ptja... Det lär ju ha gått åt helvete. :lol: Det jag trodde att jag skulle vara grymmast på - ordförståelsen och engelskläsförståelsen - kändes absolut sämst. :confused: Diagrammen och det gick skitbra.. Tills jag fick veta att halva tiden hade gått och jag hade gjort 6/20 frågor...

Det som kändes bäst var, helt oväntat, mattedelen.

Att bli bättre på tills nästa gång: Lära mig hur man ställer upp med division.. ( >_<:(:lol: )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mm, skrattar åt mig själv också. Har inte gjort det sedan mellanstadiet någon gång, och även fast jag på egen hand borde ha kunnat komma på det så gick det bara inte. :confused:

Du kan det nu? Så att det var "stundens allvar" som gjorde det?

Hur var det förresten? Jämför med ett vanligt prov i skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade svenska b-nationella idag. Den skriftliga delen.

Jag valde att skriva om filmer och hur de påverkar oss.

Började lite halvt inledande att skriva om filmer och att de påverkar oss i allmänt. Sedan diskuterade jag på vilka olika sätt en film kan påverka. Jag skrev först om kortvarig påverkan, så som att man blir glad eller ledsen av att se en film. Sedan skrev jag vidare om filmer som berör en mer än bara för stunden, filmer som man går och tänker på och bär med sig även efter att man sett den. Till sist så pratade jag om informativa filmer, till exempel dokumentärer som informerar och berör människor. Samt även hur en del dokumentärer försöker engagera folk i ämnet som filmen handlar om.

Sedan redogjorde jag för hur Tomas Axelsson (Hette han så?) tyckte att film påverkade oss, och om hans filmforskningar.

När jag var klar med den delen så var jag såpass trött att jag knappt kunde hålla ögonen öppna. Så jag skjöt allting och sidan och slumrade en stund på bänken. :)

Inga nerver att tala om här inte, nerver av stål i sådana fall.

Nåväl, jag vaknade ju upp ganska snabbt igen och kände mig mycket piggare. Satt en stund och filosoferade över allt annat förutom just ämnet jag höll på att skriva om.

När jag sedan fortsatte att skriva så skrev jag om en film som påverkat mig positivt och redogjorde för vad i filmen som påverkat mig.

Jag fick hjärnsläpp, den enda filmen jag kunde tänka på var 300. ^_^

Det slutade med att jag faktiskt skrev om 300 och hur man tillsammans, med hjälp av taktisk list samt genom att ha något att kämpa för, kan ta sig så mycket längre än man tror. Skrev även om hur ett av alla budskap som filmen sände ut var att man, genom att verkligen kämpa för något, kan beröra andra så pass mycket att de väljer att ansluta sig och hjälpa till. Syftade då på armén som samlas ihop. Även om det inte är exakt så som det menas i filmen.

Nåväl, jag satt i 2 timmar och 30 minuter, varav en del tid gick åt till att sova och sitta och tänka på annat, och jag hann plita ned 9½ sidor, så jag är rätt nöjd. :D

Hoppas bara att jag uppfyllde alla kraven ordentligt nu, så jag inte får ett IG för att jag misstolkat något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor