Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Vår skola, såsom många andra skolor, ger SL-kort till sina elever. Dessa får man i början av terminen. Nu förhåller det sig så att det var praktik när SL-korten delades ut och när jag idag kom till skolan för att få mitt kort något i efterhand så fick jag höra "att de var slut". Jag frågade såklart vad den käre receptionisten menade med att de var slut för nog borde de väl köpa in ett SL-kort per elev? Jag blev instruerad att ta det med vår rektor. Jag traskade upp till rektorskontoret för att förklara situationen och få mitt berättigade kort som faktiskt kostar mången god peng. För att göra en lång historia kort så tyckte inte rektorn att det var hennes problem om jag var utomlands under kortutdelningen och att de hade skickat tillbaka de oanvända korten som inte hämtats ut. Efter lite "så du förväntar dig att jag ska flyga hit bara för en teknisk detalj?" så gick hon med på att hon "skulle prata med receptionisten och sen skulle vi få se". Hon ska få se säger jag bara. Jag vill inte verka bortskämd och gnälla över att jag inte får något värt 1000:- gratis men det var del av avtalet när jag började där och eftersom de inte lyckats ge mig någon vidare utbildning är ett sketet busskort så man kan ta sig till och från skolan det minsta man kan begära.

Det är inte gratis, det har betalas för med skattemedel och jag tycker verkligen att du ska kräva att få det!

---

Idag är det tentavecka. Idag tog tentaveckan slut så nu är jag ledig till måndag =D

Här är den om någon vill sitta och klura :innocent:

http://www.biox.kth.se/education/gm/vaagmedia/ten09mars.pdf

och facit:

http://www.biox.kth.se/education/gm/vaagmedia/fac09mar.pdf

Jag tror att jag klarade den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2. Gjorde tal-delen på Cambridge-provet idag. Jag sög något alldeles majestätiskt. :P Resten av proven är på lördag, hur går det för er andra (Marky, Qouad)?

Okej, nu känner jag mig dålig.

Fick alldeles för hög frånvaro från Cambridge så mitt betyg går inte att rädda där, ska istället hoppa in i Engelska C-gruppen :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för Cambridge-prov?

Cambridge Diplomatkurs i Engelska. Ett alternativ till Engelska C. I Cambridge fokuserar man mer på den muntliga delen. Man jobbar på sitt uttal, ökar sitt vokabulär så man talar korrekt och flytande engelska utan några problem.

I slutet av kursen får man ett certifikat där det står att man, förhoppningsvis, har klarat kursen och är en "profesionell utövare av det engelska språket"

Typ :P

Det går emellertid inte till riktigt så på vår skola, utan vi har haft vanliga Engelska C-kursen och nu helt plötsligt kommer det en massa engelsmän som gör prov(skrift, grammatik, tal och sådär) med oss. Så vi har inte förberett oss så värst mycket. :)

Okej, nu känner jag mig dålig.

Fick alldeles för hög frånvaro från Cambridge så mitt betyg går inte att rädda där, ska istället hoppa in i Engelska C-gruppen :(

Aww.. :( Det verkade ju i början på trean som att du tyckte det var jättekul. Vad hände?

8-16 har jag för mig

Tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aww.. :) Det verkade ju i början på trean som att du tyckte det var jättekul. Vad hände?

Ptja, vad ska jag säga. Är så sjukt skoltrött och jag orkar inte med någonting just nu, är aningen deprimerad också. Frågan är bara hur många ämnen jag faktiskt kan rädda på de här 3 månaderna :P

Redigerad av Marky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Är det någon som har ett hum om mellan vilka tider som högskoleprovet skrivs?

2. Gjorde tal-delen på Cambridge-provet idag. Jag sög något alldeles majestätiskt. :P Resten av proven är på lördag, hur går det för er andra (Marky, Qouad)?

Jag var borta på det senaste "provet" vi hade, men har fått A på nästan alla skrivuppgifter, säkert 10-15 till antalet nu. Det går väl hyffsat antar jag!

Får du/ni pengar tillbaka av skolan för det riktiga provet? Jag tror att vi kommer att få ett litet bidrag på ~700-750:- så att vi får betala runt tusenlappen själva.

--

Ju fler kurser jag blir av med (har tentat av 2, snart 3) desto tröttare blir jag på skolan känns det som. Har 7 lektioner i veckan och är värre skoltrött än någonsin. Man kommer ur det på något vis.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var borta på det senaste "provet" vi hade, men har fått A på nästan alla skrivuppgifter, säkert 10-15 till antalet nu. Det går väl hyffsat antar jag!

Får du/ni pengar tillbaka av skolan för det riktiga provet? Jag tror att vi kommer att få ett litet bidrag på ~700-750:- så att vi får betala runt tusenlappen själva.

Härligt! :)

Och, ja, vi betalar 500 kronor själva, resterande 1300 står skolan för. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte gratis, det har betalas för med skattemedel och jag tycker verkligen att du ska kräva att få det!

---

Idag är det tentavecka. Idag tog tentaveckan slut så nu är jag ledig till måndag =D

Här är den om någon vill sitta och klura :P

http://www.biox.kth.se/education/gm/vaagmedia/ten09mars.pdf

och facit:

http://www.biox.kth.se/education/gm/vaagmedia/fac09mar.pdf

Jag tror att jag klarade den.

Wow, jag tänkte mig att tentor alltid kräver wall of text på 999 sidor, men det där såg ju inte så farligt ut. Även om jag inte kunde nåt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt! :)

Och, ja, vi betalar 500 kronor själva, resterande 1300 står skolan för. :P

Det kommer dock vara svårt att anpassa sig för ett antal ord, jag har alltid för många och måste ändra i min text för att komma rätt. Vilket ju är svårt med papper och penna :)

Åh, härligt! ...hur mycket är det förresten det skulle kosta att göra det helt på egen hand?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, jag tänkte mig att tentor alltid kräver wall of text på 999 sidor, men det där såg ju inte så farligt ut. Även om jag inte kunde nåt. :)

Facit är bara extremt kortfattat, man måste såklart förklara precis man kom fram till svare ocksåt. Men så farligt mycket var det inte att skriva. En sida på varje uppgift typ och då innehåller de massa figurer och strålritningar. Iofs satt man med 8 uppgifter i 5 timmar och det var ändå stressigt :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går emellertid inte till riktigt så på vår skola, utan vi har haft vanliga Engelska C-kursen och nu helt plötsligt kommer det en massa engelsmän som gör prov(skrift, grammatik, tal och sådär) med oss. Så vi har inte förberett oss så värst mycket. :P

Aww.. :) Det verkade ju i början på trean som att du tyckte det var jättekul. Vad hände?

Tack. :)

Denna?

CAE (Certificate of Advanced English): den här nivån ger dig behörighet till de allra flesta universitet i Storbritannien plus många andra högskolor runt om i världen. Om du ska använda engelska regelbundet i ditt arbete eller jobba med språkligt krävande arbetsuppgifter i ett engelsktalande land så är ett bra betyg på CAE det du ska sikta på. CAE motsvarar nivån C1 på skalan "the Common European Framework of Reference for Languages". Om du har åtminstone VG i engelska A och B från gymnasiet så har du goda chanser att klara CAE efter en förberedande Cambridge-examenskurs.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy fan jävla satan vad skönt att vara av med CAE-provet! Dagen har varit lång, tung och svår, men äntligen är det över.

Provet var indelat i fem delmoment:

• Speaking - det gick åt helvete, tror jag. Gjorde det redan i tisdags.
  • Reading - det gick helt okej
  • Writing - det gick åt helvete. Är rädd att jag failar på den delen.
  • Use of English - här fick jag lite revansch, det kändes faktiskt som att det gick riktigt bra!
  • Listening - ojojoj, vad jag hade underskattat det provet. Hade för mig att hörförståelser är lätta, men så var visst inte fallet.

Får se hur det går.. Vore sjukt irriterande att faila med tanke på den tid och de pengar som har lagts ner på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor