Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

"OBS! Fram till och med antagningen till högskolan höstterminen 2010 kommer betyg som lästs upp på komvux att räknas in i ditt jämförelsetal som vilket betyg som helst. Men från och med antagningen höstterminen 2010 kommer sökande som kompletterat sina betyg att få söka till högskolan i en speciell urvalsgrupp. I praktiken kommer det att gynna sökande som har bra betyg direkt från gymnasiet utan att ha kompletterat på komvux. Mer information om detta, och även om andra förändringar när det gäller antagningen till högskolan, kan du hitta på högskoleverkets hemsida."

Hmm, det stod dock ingen källa. Men ajag vet att det stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"OBS! Fram till och med antagningen till högskolan höstterminen 2010 kommer betyg som lästs upp på komvux att räknas in i ditt jämförelsetal som vilket betyg som helst. Men från och med antagningen höstterminen 2010 kommer sökande som kompletterat sina betyg att få söka till högskolan i en speciell urvalsgrupp. I praktiken kommer det att gynna sökande som har bra betyg direkt från gymnasiet utan att ha kompletterat på komvux. Mer information om detta, och även om andra förändringar när det gäller antagningen till högskolan, kan du hitta på högskoleverkets hemsida."

Hmm, det stod dock ingen källa. Men ajag vet att det stämmer.

Men det säger ju inte mer än vi redan kommit fram till :) Jag vill veta hur chanserna försämras. Det låter ju som att det är väldigt svårt, men det är ju väldigt konstigt att dåliga val på gymnasiet ska påverka så mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av vad jag har hört hamnar du i en egen urvalsgrupp men har du 17-18 i snitt lär du ju helt klart vara bättre än många i den urvalsgruppen och därför borde det vara lugnt. Men visst känns "lagen" korkad, om den nu ska se till att folk inte kan slacka hela gymnasiet och sen läsa upp allting på gymnasiet skulle den ju kunna skilja på att läsa upp betyg och läsa helt nya ämnen på Komvux.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av vad jag har hört hamnar du i en egen urvalsgrupp men har du 17-18 i snitt lär du ju helt klart vara bättre än många i den urvalsgruppen och därför borde det vara lugnt. Men visst känns "lagen" korkad, om den nu ska se till att folk inte kan slacka hela gymnasiet och sen läsa upp allting på gymnasiet skulle den ju kunna skilja på att läsa upp betyg och läsa helt nya ämnen på Komvux.

Tycker det är väldigt luddigt med information om vad det innebär med kompletteringsgruppen öht. :)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett utmärkt initiativ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Både bra och dåligt. Det finns ju faktiskt folk som läser upp betyg och kompletterar av väldigt legitima skäl, t.ex. frånvaro p.g.a. sjukdom eller andra svårigheter/förhinder. Kan säga att jag är en av dem...

Men personer som kompletterar bara för att de missade sin tidigare chans av ren lathet bör hamna längst bak i kön.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man borde omarbeta hela systemet och minska gymnasieframgångens betydelse vid antagandet av folk till högre utbildningar. Att man använder gymnasiebetyg som enda meriterande faktor för högskolestudier (ofta är det ju så) är befängt och stinker socialakrobatisk alla-ska-med-politik lång väg. Nej, inför antagningsprov, lämplighetsprövning och referensbrev som man gör i de flesta andra västländer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man borde omarbeta hela systemet och minska gymnasieframgångens betydelse vid antagandet av folk till högre utbildningar. Att man använder gymnasiebetyg som enda meriterande faktor för högskolestudier (ofta är det ju så) är befängt och stinker socialakrobatisk alla-ska-med-politik lång väg. Nej, inför antagningsprov, lämplighetsprövning och referensbrev som man gör i de flesta andra västländer.

Hur är det i Finland?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt hjärta stannade en sekund eller två när jag trodde att det var på min födelsedag, veckan efter visade det sig vara som tur var.

Har lite prestationskrav på mig med orddelen, det är verkligen där agnarna skiljs från vetet. Har lovat mig själv att inte gå ut på fredagen också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tänker jag verkligen bara låta det gå som det går. Liksom, känna på hur det är att göra det. Ska ändå göra det två gånger till innan jag behöver söka till något universitet. :teehee:

Fast jag ska självklart kolla på lite gamla prov och sådär också, HELT oförberedd är ju onödigt att vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det många av er GTAsajtare som gör högskoleprovet och ni som har gjort det, hur många gånger gjorde ni den?

Gjorde två gånger, hösten och våren när jag gick i trean. Blev väl inte så jättelyckat för mig, 1.2 första gången och 1.1 andra gången, men hade inga problem att komma in på mina betyg ändå så det gör inget :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahahaha! Passar väl lika bra här som i vardagssnack och humortråden. Det var så att en klasskamrat (flicka) råkade vara inloggad på min mail (skolmail) då jag skulle skriva ut något och hämtat ett dokument därifrån. Hon skrev i ett mail till sin pojkvän att hon tycker om honom. Saken är den att det var från min mail och då var det ju så att när han mottog mailet så såg han att det var jag som hade skickat det. Nu skrev han tillbaka följande:

Det är bra att du tycker om mig. Dock känns det lite kontraproduktivt att ditt genus är samma som mitt. Dessutom är jag upptagen med en kulturberikare som mig veterligen går i samma klass som du.

Oh yes! IB-elev he is!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vår skola, såsom många andra skolor, ger SL-kort till sina elever. Dessa får man i början av terminen. Nu förhåller det sig så att det var praktik när SL-korten delades ut och när jag idag kom till skolan för att få mitt kort något i efterhand så fick jag höra "att de var slut". Jag frågade såklart vad den käre receptionisten menade med att de var slut för nog borde de väl köpa in ett SL-kort per elev? Jag blev instruerad att ta det med vår rektor. Jag traskade upp till rektorskontoret för att förklara situationen och få mitt berättigade kort som faktiskt kostar mången god peng. För att göra en lång historia kort så tyckte inte rektorn att det var hennes problem om jag var utomlands under kortutdelningen och att de hade skickat tillbaka de oanvända korten som inte hämtats ut. Efter lite "så du förväntar dig att jag ska flyga hit bara för en teknisk detalj?" så gick hon med på att hon "skulle prata med receptionisten och sen skulle vi få se". Hon ska få se säger jag bara. Jag vill inte verka bortskämd och gnälla över att jag inte får något värt 1000:- gratis men det var del av avtalet när jag började där och eftersom de inte lyckats ge mig någon vidare utbildning är ett sketet busskort så man kan ta sig till och från skolan det minsta man kan begära.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor