Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Jag fick MVG- på mitt cannabistal eftersom jag pratade för fort men min lärare tycker jag hade väldigt bra argument, struktur, logik och retoriska stilfigurer. Sista momentet i Svenska C som jag fick MVG i totalt, väldigt kul eftersom det gick jättedåligt första halvan av terminen men jag har verkligen kämpat nu resten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick MVG- på mitt cannabistal eftersom jag pratade för fort men min lärare tycker jag hade väldigt bra argument, struktur, logik och retoriska stilfigurer. Sista momentet i Svenska C som jag fick MVG i totalt, väldigt kul eftersom det gick jättedåligt första halvan av terminen men jag har verkligen kämpat nu resten.

Har du fortfarande MVG i allting?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har precis börjat med matte diskret (som för övrigt är en otroligt rolig kurs!) och fick ett problem i läxa.

Hur många kombinationer kan man göra av bokstäverna KAFFE.

Som vanligt tog jag 5! och sen tänkte jag att varje kombination ju finns 2 gånger (där de olika F-bokstäverna har "bytt plats") så svaret borde bli 5!/2 = 60. Om det är fel så stoppa mig redan här för då stämmer inte resten heller.

Jag satt lite med penna och papper och försökte utveckla det lite och nu kommer då min faktiska fråga, stämmer mitt resonemang här nedanför?

Om man har ett par bokstäver där 2 har dubletter så kommer ju varje kombination att förekomma 4 gånger (där båda bokstavsparen byter plats). Så skulle man ha AABBC skulle det bli 5!/4 = 30 kombinationer.

För att utöka det har jag snabbt gissat mig fram till att man ska dela på (antalet "exemplar" det finns av bokstäverna som förekommer flera gånger upphöjt till antalet bokstäver som förekommer flera gånger).

Med kaffe-exemplet skulle det bli 5!/2^1 = 60 vilket verkar stämma fortfarande.

Så rent generellt, har man x bokstäver och det bland dessa finns y exemplar av z bokstäver så blir formeln för antalet kombinationer x!/y^x.

Stämmer det eller är jag helt (eller ens halvt) ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jösses jävlar! :lol: Vad ska du göra då under hela trean?

Eller läser ni den parallellt med.. E?

Vi läser diskret och D samtidigt nu under våren. I trean blir det matte E på hösten och på våren blir det ingenting.

Men min trea lär bli rätt tung ändå, har varit dum och sparat jättemycket valpoäng till just trean :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi läser diskret och D samtidigt nu under våren. I trean blir det matte E på hösten och på våren blir det ingenting.

Men min trea lär bli rätt tung ändå, har varit dum och sparat jättemycket valpoäng till just trean :naughty:

Då förstår jag. :lol:

Igår var jag på ett seminarium om entreprenörskap på universitetet. Det är något vi gjorde i kursen marknadsföring, mest för att få testa på studentlivet lite. På papperet stod det att det skulle hålla på i fyra timmar = 75% av klassen skolkade. Men jag tyckte det var rätt intressant faktiskt, det var kul att sitta och lyssna på när alla berättade om sina egna åsikter och tankar om vad entreprenörsskap egentligen är. Studentlivet verkar inte så farligt, egentligen.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För en gångs skull är det faktiskt inte så mycket skolarbete och det är för en gångs skull även bra uppdelat med läxförhör och diverse prov. Varför kan det inte vara så jämt? Snart är även Hi A avslutat och jag tyckte att både mitt tal i Retorik A och min monolog i Scenisk Gestaltning A gick väldigt bra och hoppas naturligtvis på bästa möjliga betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt bidrag för januari var precis lika högt som det var förra året, så jag tror inte det.

Ah, vad tråkigt. :naughty: Jag behöver verkligen pengar då jag sparar till en Gibson LP, och jag pallar inte jobba just nu.

Vet faktiskt inte vart jag hört det, men jag hade för mig att någon i klassen sagt det och att flera hållt med. Eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är Psykologi A värt att ta även om man går i EL-> Inriktning datorer? Eller borde jag gå med ekonomi + Engelska B? Tänkte på 2ans val nu.

Tror nog ekonomi + eng B är bättre. Visst, psyk A är kul och jag läste det själv, men det känns mest som en lam introduktion till "riktig" psykologi om man inte kan läsa B också. Så de andra två är nog roligare och nyttigare. Men eng B är väl en obligatorisk kurs på gymnasiet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog ekonomi + eng B är bättre. Visst, psyk A är kul och jag läste det själv, men det känns mest som en lam introduktion till "riktig" psykologi om man inte kan läsa B också. Så de andra två är nog roligare och nyttigare. Men eng B är väl en obligatorisk kurs på gymnasiet?

Hmm.. Har ingen aning. En kompis skickade över en .txt med alla våra kurser, ingen aning om han missat något.

Estetisk Verksamhet

Datorkunskap

Persondatorer

Elkunskap

Ellära A

Engelska A

Digitalteknik A

Elektronik grundkurs

Idrott och hälsa A

Matematik A

Svenska A

Lokala datanät

Montering A

Projekt och företagande

Datorkommunikation

IT-samordning

Lokala nätverk A

Lokala nätverk B

Operativsystem

Programmering A

Webbdesign

Digitalteknik B

Matematik B

Naturkunskap A

Religionskunkap A

Samhällskunskap A

Styrteknik A

Svenska B

Projektarbete

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har precis börjat med matte diskret (som för övrigt är en otroligt rolig kurs!) och fick ett problem i läxa.

Hur många kombinationer kan man göra av bokstäverna KAFFE.

Som vanligt tog jag 5! och sen tänkte jag att varje kombination ju finns 2 gånger (där de olika F-bokstäverna har "bytt plats") så svaret borde bli 5!/2 = 60. Om det är fel så stoppa mig redan här för då stämmer inte resten heller.

Jag satt lite med penna och papper och försökte utveckla det lite och nu kommer då min faktiska fråga, stämmer mitt resonemang här nedanför?

Om man har ett par bokstäver där 2 har dubletter så kommer ju varje kombination att förekomma 4 gånger (där båda bokstavsparen byter plats). Så skulle man ha AABBC skulle det bli 5!/4 = 30 kombinationer.

För att utöka det har jag snabbt gissat mig fram till att man ska dela på (antalet "exemplar" det finns av bokstäverna som förekommer flera gånger upphöjt till antalet bokstäver som förekommer flera gånger).

Med kaffe-exemplet skulle det bli 5!/2^1 = 60 vilket verkar stämma fortfarande.

Så rent generellt, har man x bokstäver och det bland dessa finns y exemplar av z bokstäver så blir formeln för antalet kombinationer x!/y^x.

Stämmer det eller är jag helt (eller ens halvt) ute och cyklar?

Kom igen nu, jag vill ju veta. Annars startar jag en ny tråd och då blir alla ledsna förutom Umberto.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom igen nu, jag vill ju veta. Annars startar jag en ny tråd och då blir alla ledsna förutom Umberto.

Tror inte att det är många här som har läst/läser sådan matte, du får nog hoppas på att någon av högskolestudenterna svarar.

Jag har visserligen läst sådan matte, men jag förstår den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är psykologi A en trevlig kurs? Funderar på att välja den, Eng C och Historia A till 3'an.

Har dessutom blivit inbjuden av skolan att följa med till Tyskland och gå på Cebit mässan! Ska bli jävligt skoj, jag, en polare och en brud ska med. Vi är dom enda tvåorna som ska åka, eftersom alla treor får åka, i år hade dom platser över dock, som vi fick. :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är psykologi A en trevlig kurs? Funderar på att välja den, Eng C och Historia A till 3'an.

Har dessutom blivit inbjuden av skolan att följa med till Tyskland och gå på Cebit mässan! Ska bli jävligt skoj, jag, en polare och en brud ska med. Vi är dom enda tvåorna som ska åka, eftersom alla treor får åka, i år hade dom platser över dock, som vi fick. :w000t:

Bara av ren nyfikenhet, vanlig Eng C eller Cambridge-förberedande?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor