Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Eftersom jag fått starka MVG tre år i rad i Engelska, var bäst i klassen på Nationella Proven och mina kompisar ger mig komplimanger hela tiden så har jag bestämt mig för att läsa Internationella Relationer på Engleska. 150 poängs kurs som kombineras med Engleska C. Det blir en utmaning. Låter dock väldigt roligt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag fått starka MVG tre år i rad i Engelska, var bäst i klassen på Nationella Proven och mina kompisar ger mig komplimanger hela tiden så har jag bestämt mig för att läsa Internationella Relationer på Engleska. 150 poängs kurs som kombineras med Engleska C. Det blir en utmaning. Låter dock väldigt roligt!

Oj, big up! Bra val, hoppas du trivs. Och jag önskar att min skola haft något liknande, jag saknar verkligen engelskaundervisning

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy faan, hur orkar du? Cred till dig för att du är så ambitiös, men jag fattar inte hur man orkar.

Uhm, orkar och orkar, har aldrig reflekterat över att det skulle vara jobbigt, det är inget speciellt egentligen. Alla häromkring som läst/läser till MaE och funderar på att plugga vidare på högskolan har valt MaH på sitt IV. Vi är 40 - 50 - 60 på lektionerna varav 5 - 6 är högskolestudenter.

Så att, det är inget utöver det vanliga, som sagt så läser nästan alla häromkring MaH, så det kändes mer som en självklarhet att även jag skulle studera MaH.

Utöver det så är lektionerna inte ett dugg jobbiga och det känns som man hänger med och kan allt. Men när jag skulle plugga inför tentan så kändes det som jag helt plötsligt inte kunde någonting, så jag var på gränsen till panik.

Hade tentan idag i alla fall, godkänt var att lösa tre uppgifter och plocka minst åtta poäng, jag löste tre uppgifter och borde ha plockat mer än åtta poäng. Så just nu känner jag mig riktigt lättad, det var bara en av lösningarna som jag var osäker på när jag knallade ut, men den har jag redan kontrollerat genom att kolla i mina gamla anteckningar då jag gjorde exakt den uppgiften för någon vecka sedan.

Så just nu känner jag mig som sagt otroligt lättad.

Men samtidigt så gnager det hela i mig, om jag inte ens klarar av MaH hur ska jag då klara av den 'riktiga' matten på högskolan? Just nu känns ingenjör långt bort. :angry:

Vad vill du bli?

Ingenjör, inom vilket område har jag ingen aning om, möjligtvis data. Annars vill jag nog rikta in mig på samma område som pappa, vad det nu är, han är ingenjör på ett galvaniseringsföretag, han ritar i CAD eller något annat 3D-program, sedan åker han runt och förklarar för folk hur de ska bygga och hjälper till om någonting strular.

Vilket område det kallas för vet jag inte, men hans jobb är verkligen intressant.

Alla treor: Har eran Studie- och yrkesvägledare pratat någonting med er? Man ska ju söka i april läste jag i TROMS, vilket fick mig att tänka till på att våran SYO inte har visat sig över huvudtaget under hela trean. Borde väl vara på tiden snart?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sjuk känsla idag. Jag har haft så mycket skolångest de senaste månaderna. Jag har jobbat dygnet runt med olika saker vissa dagar, har verkligen inte haft någon tid över. Men igår lämnade jag in det sista som skulle lämnas in och idag var jag på min första lektion för den nya terminen. Efter lektionen upptäckte jag att jag inte hade någonting att göra och det var så jävla skönt! Det kändes som jag kom ut ur en dimma, som att jag kunde andas igen.

Nu kommer jag säkert få IG och så har jag material att komplettera sedan ett halvår tillbaka. Men det är ett annat bekymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon ska vi leka lekar och lyssna på en föreläsning (vad jag har hört iaf) med Olle Waller ('Fråga Olle'-Olle). Detta istället för att ha foto med två störtsköna (eller ja, en är störtskön, eller bara skön tror jag) från en fotostudie här i stan.

Jag önskar vi kunde skippa lekar och ha foto istället. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon ska vi leka lekar och lyssna på en föreläsning (vad jag har hört iaf) med Olle Waller ('Fråga Olle'-Olle). Detta istället för att ha foto med två störtsköna (eller ja, en är störtskön, eller bara skön tror jag) från en fotostudie här i stan.

Jag önskar vi kunde skippa lekar och ha foto istället. :angry:

Nä! Allt som har med sex och pinsamma frågor är ju så jävla hippt och inne nu, typ klart du bah måste fråga om hur man egentligen onanerar? :D:P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppade av Naturkunskap B igår! Det var så jävla svårt, och vi läser för mycket poäng på media så det gick tydligen bra. Hihi. Gött som fan, nu kommer veckorna gå så jääääävla fort. I like it :angry:

Vinter-idrottsdag idag. Den gick ut på att jag sov till klockan 12, gick upp och åt frukost och degade vid burken hela dagen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående högskoleprovet....

Kan man ha skitdåliga betyg (Alltså massa IGn och sådär efter studenten) och ändå komma in på nån högskola tack vare det provet, eller hur funkar deT?

Om utbildningen du söker kräver att du har minst G i vissa ämnen så måste du självklart ha det, men själva snittet spelar ingen roll om du kommer in på högskoleprovsresultatet

Edit: Sedan måste du självklart ha ett giltigt gymnasiebetyg, vilket är godkänt i ett visst antal kurser.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor