Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Om man läser tex en 100 poängskurs och får IG, får man ändå poängen eller krävs minst G?

IG räknas fortfarande som ett betyg har jag för mig. Det är en sak om du fullständigt skiter i kursen och inte ens går dit, då får du bara ett streck istället för IG, och då tror jag inte att man får några poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

IG räknas fortfarande som ett betyg har jag för mig. Det är en sak om du fullständigt skiter i kursen och inte ens går dit, då får du bara ett streck istället för IG, och då tror jag inte att man får några poäng.

Ok, tack. Btw, någon som vet vad meritpoäng används till på högskolan/universitetet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

btw, ang. dom där 2500pnt så är det inget MÅSTE för att få slutbetyg.

Jag hade själv 2000(?) poäng och IG på Projektarbetet och fick mitt betyg. 2500p med vissa G som måste sitta är för att just söka in till högskolor och universitet.

Det var ju att söka in till högskola vi pratade om?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack. Btw, någon som vet vad meritpoäng används till på högskolan/universitetet?

Tror det är så att de olika betyg MVG/VG/G ger olika mycket poäng när du ska söka in till högskolan/universitetet och till det får du lägga till de meritpoäng du har fått.

Lite läsning om meritpoäng:

https://www.studera.nu/studera/1441.html

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser du att det skiter sig och du inte kommer klara kurser så är det bättre att kolla runt om man kan bli avskriven från kurserna för att få ett reducerat slutbetyg, istället för ett samlat betygsdokument.

Reducerat slutbetyg funkar som gymnasiekompetens, eftersom det är exakt samma som ett vanligt slutbetyg, bara att rektorn har tillåtit dig att skriva av dig från kurser där du har svårigheter.

Ett samlat betygsdokument får man om man helt enkelt bara har skitit i kurser och inte klarat att komma upp i 2500p med minst G i dom ämnena som är obl. för den kurs du isf vill läsa. Detta kommer aldrig att räknas som gymnasiekompetens, iaf inte på komvux eller högskola/universitet.

Hm okej, jag tror att jag skrivit ut mig från några kurser jag gick på i ettan. Jag står iallfall inte med på dom nu och kan inte få frånvaro av dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är så att de olika betyg MVG/VG/G ger olika mycket poäng när du ska söka in till högskolan/universitetet och till det får du lägga till de meritpoäng du har fått.

Lite läsning om meritpoäng:

https://www.studera.nu/studera/1441.html

Det verkar alltså som att de kurser du läst men inte behövt läsa ger ett visst antal meritpoäng. Om utbildningen kräver Matte D och du läst Matte E så får du meritpoäng för Matte E, i ett par ämnen. Så uppfattade jag det iallafall. Läste dock inte igenom hela texten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Din skola va? :)

För många år sen gjorde elever från min gamla skola sådär. Inga elever blev skadade direkt förutom en kille som på något sätt fick brännsår på kinden. På högstadiet blev stackarn mobbad på grund av brännsåret och bytte skola :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar schemat vara spikat.

måndag: 8.45 - 11.00

tisdag: 8.30 - 15.25

onsdag: 8.30 - 15.30

torsdag: 13.20 - 14.30

fredag: 12.00 - 13.00

:P

Lite synd bara att det är nu sista terminen jag har det såhär. Det är ju nu man vill vara i skolan hela tiden. :) Så jag kommer nog sitta kvar där och löka en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blä, prov i matematik H imorgon och det känns som jag inte kan någonting!

Det enda jag kan tänka på är; Om jag inte klarar av kursen, hur fan ska jag då klara av matematiken på högskolan? Hur fan ska jag då kunna bli det jag vill?

Hjälp mig. :/

H? Matematik H? :)

Hur långt i alfabetet sträcker sig Matten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blä, prov i matematik H imorgon och det känns som jag inte kan någonting!

Det enda jag kan tänka på är; Om jag inte klarar av kursen, hur fan ska jag då klara av matematiken på högskolan? Hur fan ska jag då kunna bli det jag vill?

Hjälp mig. :/

Fy faan, hur orkar du? Cred till dig för att du är så ambitiös, men jag fattar inte hur man orkar.

Vad vill du bli?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skrämmer mig verkligen hur lik Eudoros en kille i skolan är. Jag ska försöka fixa bild, jag lovar. Lajnux sa däremot att han inte var lik alls, men han hann bara se honom snabbt, så det gills inte.

**

Skolan tar verkligen så himla mycket tid just nu. Närmast så ska jag skriva ett fem minuter långt (inte så långt) informerande tal om Estonia. Kursen i fråga är retorik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bläh. Jag hatar mitt nya schema, som vi fick igår, fredagarna: NO 8.15, sen en timmas håltimma innan idrotten, sen engelska, lunch och sist tyska. Så irriterande att NO-läraren som fixade nya schemat inte lade in ett Matte-pass (har han i matte också) efter NO:n som vi annars har på slutet av tisdagen så vi kan sluta tidigare på tisdagen.

Hatar tyskan. Kuggade båda proven på höstterminen, gjorde omprov på första, fick tillbaka det idag, 33/77, inte godkänt. Fattar inte varför, men på just tyskalektionerna känns det som "orkaaaaa", och sen spelar jag Worms på mobilen istället.

Fast hände en rätt rolig och äcklig grej efter idrotten. En kompis stod mitt i omklädningsrummet naken (handduken på axeln), och stampar på sin schampoflaska så det sprutar ut (och enligt han ser ut som sperma). Han bestämmer sig för att hoppa på flaskan för att maximera effekten, just när han gör det öppnas dörren och en 6:a, lillebrorsa till en kompis i en annan klass kollar in, ser min kompis, ser helt skräckslagen ut och springer iväg. <3.

Yay, fick nytt schema igår, sovmorgon till 9.25 varje tisdag. [Här skulle en dansande yay-smiley vara om det fanns en sån på forumet, eller om jag orkade kopiera en].

Håller på med ett miljöarbete, tänkte först skriva om Aralsjön, men när alla 9:an snackade om den (det rimmar ju på Analsjön!111 Hahaha!111) så ändrade jag mig till Påskön (vill skriva om nåt ingen annan skriver om, och nån 9:a skriver säkert om sjön). Men efter sökt runt på Internet och läst i massa böcker, så var allt jag hittade om Påskön om folket som bodde där och statyerna, inget om hur deras träd osv tog slut.

Så ändrade mig till Orkanen Katrina istället nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor