Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Gosse, jag har inte haft motivation till skolan sedan jag började 3:an i höst. Inte bra alls, kommer ta studenten med några ign, kanske inte få ett studentbetyg. Men men, vem bryr sig. Har ingen arning vad jag vill göra efter skolan heller.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. :ermm:

Får väll slappa hela sommaren sen börja jobba hos farsan eller nåt.

Samma här, förutom sista meningen. Hade jag kunnat jobba hos min farsa hade jag hoppat av gymnasiet direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så trist att läsa när skolan inte går bra, lider verkligen med er :ermm: Själv har jag inte världens motivation och det blir sämre men jag försöker i alla fall och det fungerar oftast för dagen, är jobbigast när man kliver och och tänker vad man har framför sig, även håltimmar är ett helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bläh. Jag hatar mitt nya schema, som vi fick igår, fredagarna: NO 8.15, sen en timmas håltimma innan idrotten, sen engelska, lunch och sist tyska. Så irriterande att NO-läraren som fixade nya schemat inte lade in ett Matte-pass (har han i matte också) efter NO:n som vi annars har på slutet av tisdagen så vi kan sluta tidigare på tisdagen.

Hatar tyskan. Kuggade båda proven på höstterminen, gjorde omprov på första, fick tillbaka det idag, 33/77, inte godkänt. Fattar inte varför, men på just tyskalektionerna känns det som "orkaaaaa", och sen spelar jag Worms på mobilen istället.

Fast hände en rätt rolig och äcklig grej efter idrotten. En kompis stod mitt i omklädningsrummet naken (handduken på axeln), och stampar på sin schampoflaska så det sprutar ut (och enligt han ser ut som sperma). Han bestämmer sig för att hoppa på flaskan för att maximera effekten, just när han gör det öppnas dörren och en 6:a, lillebrorsa till en kompis i en annan klass kollar in, ser min kompis, ser helt skräckslagen ut och springer iväg. <3.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska plugga upp de där betygen för att inte ångra dig senare, mycket lättare nu när allt är gratis och det enda du behöver är lite motivation. Ska du gå på komvux när du är äldre så bor du förmodligen inte hemma längre och kommer känna att dina år rinner iväg.

Annars kommer du inte ens kunna säga på dina CV:n sen att senast slutförd utbildning är gymnasial och då kommer de se dig som ointelligent och inte anställda dig.

Du kommer längre på erfarenhet än vad ett papper som det står skrivet svart och vitt på vad du kan.

..såvida du absolut inte vill arbeta med något som faktist kräver att man måste plugga vidare.

Inga av mina syskon, förutom mittensystern har pluggat vidare, eller äns gått färdigt gymnasiet. Mittsyster är utbildad barnmorska, så det är förståligt att det är plugg som gäller där, men du kan bli så mycket annat som inte behöver någon vidare utbildning på. Skräm inte upp gymnasieeleverna i onödan, eller du kanske rent ut försöker ragga elever till ditt plugg. WAAASTE!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer längre på erfarenhet än vad ett papper som det står skrivet svart och vitt på vad du kan.

..såvida du absolut inte vill arbeta med något som faktist kräver att man måste plugga vidare.

Inga av mina syskon, förutom mittensystern har pluggat vidare, eller äns gått färdigt gymnasiet. Mittsyster är utbildad barnmorska, så det är förståligt att det är plugg som gäller där, men du kan bli så mycket annat som inte behöver någon vidare utbildning på. Skräm inte upp gymnasieeleverna i onödan, eller du kanske rent ut försöker ragga elever till ditt plugg. WAAASTE!

Du har väl rätt antar jag, men det är väl lika bra att iallafall försöka härda ut de få åren man går på gymnasiet. Tycker jag iallafall. Sedan kan jag hålla med om att det inte är så jävla kul alla gånger. Fast jag ska väl skatta mig lycklig då jag alltid haft ganska lätt i skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl rätt antar jag, men det är väl lika bra att iallafall försöka härda ut de få åren man går på gymnasiet. Tycker jag iallafall. Sedan kan jag hålla med om att det inte är så jävla kul alla gånger. Fast jag ska väl skatta mig lycklig då jag alltid haft ganska lätt i skolan.

Grejen är att jag alltid har härdat ut, och alltid haft åtminstonde liiiiiite ork. Har vart ett såkallat G-barn. G i det mesta, några VGn och kanske ett MVG här och där.

Men sen jag började 3:an har allt verkligen rasat. Knappt orkat göra en enda läxa, knappt orkat sätta mig ner och plugga på ett enda prov. Jag är glad om jag bara får ett slutbetyg (vilket man kan få med ett visst antall IG-poäng i bakfickan).

Men jag får försöka kämpa det sista nu.

(Vilket det inte kommer bli något av, tomt snack :ermm: )

Nåväl, ser fram emot studenten i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart, kan du så ska du. Så är det..

Jag personligen har gått om och har gått på helt fel linjer vilket verkligen döda min skolprestation. Är bara nöjd att jag fick slutbetyg och tog studenten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart, kan du så ska du. Så är det..

Jag personligen har gått om och har gått på helt fel linjer vilket verkligen döda min skolprestation. Är bara nöjd att jag fick slutbetyg och tog studenten.

Själv går jag NV, första året och det känns som att jag hamnat rätt. Går ganska bra, har fått ett betyg än så länge. MVG i Kemi A, bättre än jag trodde. Ska försöka plugga mer matte än vad jag gör just nu, så blir det här nog riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är att jag kommer ALDRIG klara Matte B. Aldrig aldrig aldrig. Jag kämpade som en jävel med det, fick IG, kämpade som en jävel med det efter det, fick IG igen. Jag gav upp och vill aldrig mer räkna matte i hela mitt liv. Sen har jag IG i historia också, vilket jag inte heller känner att jag kommer klara.

Måste man ha G i allt för att komma in på högskolor eller?

Jag har ju inte den blekaste vad jag vill göra efteråt. :ermm:

90% av dina poäng måste vara G, dvs. att du som mest får ha 250p IG. (Om du nu läser 2'500p, som ett vanligt gymnasieprogram är)

Jag ligger en bit efter i många ämnen nu, motivationen är inte dålig...den finns inte :( Jag sätter mig i en fälla när jag inte orkar kämpa för VG-MVG men vägrar lämna in G-arbeten.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

90% av dina poäng måste vara G, dvs. att du som mest får ha 250p IG. (Om du nu läser 2'500p, som ett vanligt gymnasieprogram är)

Jag ligger en bit efter i många ämnen nu, motivationen är inte dålig...den finns inte :ermm: Jag sätter mig i en fälla när jag inte orkar kämpa för VG-MVG men vägrar lämna in G-arbeten.

Notera att man, förutom ev. intagningspoäng, behöver minst G i vissa ämnen. För att ta min utbildning som exempel så krävs Matte D, Kemi A och Fysik B (Civ.Ing Medieteknik på kth) Snart som Axel sa även Matte E.

@Stellhell: Beror helt på vilka jobb du söker, hur du gör det, men generellt sett även för t.ex. sommarjobb så tror jag många uppskattar ett gymnasieintyg. Lyckas man få jobb genom bra kontakter och är bra med det man gör kan spelar det ju ingen roll om du så hoppade av högstadiet. Men sen handlar det ju om ens självbild också, kommer man vara nöjd med sig själv i framtiden om man inte fick sin gymnasieexamen trots att man spenderade massor av hårda pluggtimmar? Du lyckades som sagt till slut - och var tillfredsställd med det.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Satan i gatan vad jag inte gillar vårt nya schema D:

Innan jullovet var det tidigaste vi slutade 13.20 och det var på fredagar, alla andra dagar är riktigt chill också. Nu är det tidigaste vi slutar 15.20, alla andra dagar är det efter 4.

OCH JAG TROR FAN ATT JAG ALDRIG NÅNSIN SETT SÅHÄR MÅNGA SKOLBÖCKER I MITT LIV.

Fattar knappt hur vi ska klara av 7 olika ämnen på 5 dagar D:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Satan i gatan vad jag inte gillar vårt nya schema D:

Innan jullovet var det tidigaste vi slutade 13.20 och det var på fredagar, alla andra dagar är riktigt chill också. Nu är det tidigaste vi slutar 15.20, alla andra dagar är det efter 4.

OCH JAG TROR FAN ATT JAG ALDRIG NÅNSIN SETT SÅHÄR MÅNGA SKOLBÖCKER I MITT LIV.

Fattar knappt hur vi ska klara av 7 olika ämnen på 5 dagar D:

Lulz. Det tidigaste vi slutar är 14.20, alla andra dagar är det alltid mellan 15.00 och 16.00. Sedan har vi 10 kurser på 5 dagar. Visst är det jobbigt, men jag skulle göra vad som helst för att bara ha sju. Men sedan finns det dem som har det ännu jobbigare, så jag ska väl inte klaga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Stellhell: Beror helt på vilka jobb du söker, hur du gör det, men generellt sett även för t.ex. sommarjobb så tror jag många uppskattar ett gymnasieintyg. Lyckas man få jobb genom bra kontakter och är bra med det man gör kan spelar det ju ingen roll om du så hoppade av högstadiet. Men sen handlar det ju om ens självbild också, kommer man vara nöjd med sig själv i framtiden om man inte fick sin gymnasieexamen trots att man spenderade massor av hårda pluggtimmar? Du lyckades som sagt till slut - och var tillfredsställd med det.

Say wut?

//..senast slutförd utbildning är gymnasial..//

*edit*

Missförstod dig. Trodde du skrev att folk skulle se en som ointelligent för man BARA hade ett gymnasiebetyg. Tyckte det lät väldigt dumt från din sida. :ermm:

btw, ang. dom där 2500pnt så är det inget MÅSTE för att få slutbetyg.

Jag hade själv 2000(?) poäng och IG på Projektarbetet och fick mitt betyg. 2500p med vissa G som måste sitta är för att just söka in till högskolor och universitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en viktig fråga,

Vi säger att jag kanske går i gymnasiet, första året, betygen är inte de bästa men jag är endå aktiv. Plötsligt så bestämmer sig mina föräldrar för att jag ska hoppa av skolan så dem bokar ett elevmöte. Kan detta då hända? att jag tvingas hoppa av? Har föräldrarna den makten, och rektorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en viktig fråga,

Vi säger att jag kanske går i gymnasiet, första året, betygen är inte de bästa men jag är endå aktiv. Plötsligt så bestämmer sig mina föräldrar för att jag ska hoppa av skolan så dem bokar ett elevmöte. Kan detta då hända? att jag tvingas hoppa av? Har föräldrarna den makten, och rektorerna?

Jag tror det men bara i extrema fall, t.ex att du är har ett sjukt dåligt inflytande på alla, säljer knark, sex å blippblopp.

Eller kanske att man är hotad..

Men det måste nog finnas en riktigt god anledning..

Eller..är det samma när man är 18 tro?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så om man får under 2500 kan man ändå få ett slutbetyg? I vissa jobb kräver dom gymnasiekompetens, räknas det då?

Ser du att det skiter sig och du inte kommer klara kurser så är det bättre att kolla runt om man kan bli avskriven från kurserna för att få ett reducerat slutbetyg, istället för ett samlat betygsdokument.

Reducerat slutbetyg funkar som gymnasiekompetens, eftersom det är exakt samma som ett vanligt slutbetyg, bara att rektorn har tillåtit dig att skriva av dig från kurser där du har svårigheter.

Ett samlat betygsdokument får man om man helt enkelt bara har skitit i kurser och inte klarat att komma upp i 2500p med minst G i dom ämnena som är obl. för den kurs du isf vill läsa. Detta kommer aldrig att räknas som gymnasiekompetens, iaf inte på komvux eller högskola/universitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor