Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Valde till slut att skriva mitt tal för en legalisering av cannabis. Ska hållas imorgon och betyget jag får på detta moment får jag även i Svenska C. Nervositet!

Akta dig för drogtester i skolan efteråt. Inte för att du har något att dölja men det är sjukt förnedrande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt har för mig att man även behöver Matte D till alla ingenjörs linjer. Och sen får man ju även merit poäng om man läser mer matte än vad det behövs , tror jag. :rolleyes:

Och det som många verkar glömma; kunskapen från dessa mattekurser är väldigt viktig om man ska fortsätta att läsa matte efter gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Matte D och Fysik A+B behövs för alla ingenjörslinjer, enligt vad jag har hört.

-----

Åh, vad det äger att bo så nära skolan. :rolleyes: Trodde att jag var lektionsfri idag, och gick inte upp förrän vid tolv. Åt lite frukost, slappade och hängde på forum till klockan 13.02 då jag fick ett samtal om att jag hade Personlig försäljning klockan 13.15. Efter en snabb avtvättning av hår och armhålor älgade jag iväg och var vid skolan en minut innan vi började. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det verkligen vara, får man göra så?!

Risken känns ganska minimal på skolorna i Kalmar iaf och att någon elev är teoretiskt intresserad av cannabis lär de inte höja ögonbrynen för. När jag hade mitt tal var diskussionen med svensklärarinnan hennes berättelse om sin ungdom och hur flummiga alla var, reste till Indien för att röka osv. Absolut inget snack om att hon skulle anmäla mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Risken känns ganska minimal på skolorna i Kalmar iaf och att någon elev är teoretiskt intresserad av cannabis lär de inte höja ögonbrynen för. När jag hade mitt tal var diskussionen med svensklärarinnan hennes berättelse om sin ungdom och hur flummiga alla var, reste till Indien för att röka osv. Absolut inget snack om att hon skulle anmäla mig.

Jag sa aldrig att de skulle anmäla, det behövs inte mycket för att begära ett pissprov. I stockholms skolor är de sjukt hårda med drogliberalitet. Jag hade en minimal cannabispin på min väska som en snäll lärare ombedde mig att ta bort den och förklarade att jag skulle få stora problem om rektorn såg. En av mina vänner blev intagen till skolpsykologen för "drogproblem" eftersom hon hade dreads och aldrig gick till skolan. Hon vägrade pissprov och då struntade dom i det. Nåja, de flesta vuxna människor har faktiskt lite distans till drogpropagandan men Tweak, keep it light. Presentera faktan som finns där enligt retorikens regler men uppmana absolut inte till att testa det. Säg inte saker som "det är inte farligt om du testar EN gång" eller "du kan röka länge innan du blir beroende" osv.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sa aldrig att de skulle anmäla, det behövs inte mycket för att begära ett pissprov. I stockholms skolor är de sjukt hårda med drogliberalitet. Jag hade en minimal cannabispin på min väska som en snäll lärare ombedde mig att ta bort den och förklarade att jag skulle få stora problem om rektorn såg. En av mina vänner blev intagen till skolpsykologen för "drogproblem" eftersom hon hade dreads och aldrig gick till skolan. Hon vägrade pissprov och då struntade dom i det. Nåja, de flesta vuxna människor har faktiskt lite distans till drogpropagandan men Tweak, keep it light. Presentera faktan som finns där enligt retorikens regler men uppmana absolut inte till att testa det. Säg inte saker som "det är inte farligt om du testar EN gång" eller "du kan röka länge innan du blir beroende" osv.

De kan ju omöjligt tvinga dig att ta ett urinprov, det är ingen som kan. Så de måste ju antingen polisanmäla det och/eller stänga av dig från skolan.

Uppmana legalisering men uppmuntra såklart inte folk att prova, det bör man aldrig göra. Båda citaten du skrev tycker jag man, i andra ord, visst kan säga om man förankrar det i forskning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De kan ju omöjligt tvinga dig att ta ett urinprov, det är ingen som kan. Så de måste ju antingen polisanmäla det och/eller stänga av dig från skolan.

Uppmana legalisering men uppmuntra såklart inte folk att prova, det bör man aldrig göra. Båda citaten du skrev tycker jag man, i andra ord, visst kan säga om man förankrar det i forskning.

Nej, de kan inte tvinga dig till ett urinprov men vägrar du finns det som sagt andra konsekvenser. Men de kan begära ett utan grund.

Jag borde nämnt det men det var själva DU-formen som är farlig att använda.. och såklart ska man förankra allt man säger i det sammanhanget i forskning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På min skola uppmärksammades 'drogproblem' hos ett par elever vårterminen '08. De fick välja mellan att pissa och att stängas av från skolan under en x lång period. De flesta valde att bli avstängda, och jag vet att en som gick på samma linje som mig, fast årskursen över antingen valde att sluta frivilligt eller blev avstängd från skolan på heltid. Han pissade dock och provet visade positivt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om jag stör eran drogdebatt lite, men kan passa på att skriva av mig lite om vad som hände i skolan idag. Några i våran klass har för andra året i rad anmält oss för skolturneringen i fotboll. De två inledande matcherna var idag och vi spelade dem båda med endast tre man på plan (tre + målvakt är reglerna), men vi hade inga avbytare. Först ut mötte vi antagligen det sämsta laget i gruppen. Efter att ha ledit med 3-1 så släppte jag in ett billigt mål och sedan kvitterar dem i slutet. Straffavgörande väntade!

I straffavgörandet så släpper jag in första bollen och E som är nästa skytt måste alltså sätta sin för att vi ska kunna komma vidare. Han sätter den iskallt i nättaket. Nästa straff är jag snabbt på och räddar med knä(e)t. A avgöra och vi vinner matchen. Nästa match ska vi spela mot storfavoriterna att vinna hela turneringen och det är här det som jag ville berätta om brakar loss.

Vi sätter igång direkt och leder i halvtid med 3-2. Under första halvleken fick jag en stenhård boll i ansiktet, men domaren blåste inte av föräns jag låg på marken. Nu skrek alla i motståndarlaget att jag filmade, trots att det gjorde jävligt ont. Ingenting mer dramatiskt händer och vi går till vila med ett måls övertag. I andra halvlek så kvitterar motståndarna till 3-3 efter att jag fått kramp och tecknat att stoppa av spelet, men samtidigt gjorde jag det för sent och domaren godkänner målet. Jag ställer mig vid sidan av och motståndarna skriker på mig att antingen ska jag gå av eller spela. Jag försöker stretcha bort krampen men det går inte. Det gör så att jag står i mål med besvärlig kramp.

Nästa gång de kommer mot mål får de ett friläge som jag tar men samtidigt får en fot (inte med flit) i ansiktet. Domaren säger åt mig att resa mig upp och motståndarna skriker att jag filmar ännu en gång. När jag reser mig upp vid detta skede är jag så förbannad att jag slår till stolpen hårt som fan med foten vilket var idiotiskt gjort, men jag fick ut min ilska. Vid skrivande tillfälle värker min högra fot som bara den och det är inte roligt.

Kort därefter sätter vi en boll och leder med 4-3 med ca. fem minuter kvar. När vi rensar undan bollen så blir dem så förbannade att de slår bollen stenhårt i ryggen på en av mina klasskamrater och sedan slår honom löst i nacken. Vid detta tillfälle skulle de redan blivit diskade, men de skyller allting på oss. När det återstår en minut sätter vi 5-3 och matchen är i stort sett avgjord när de pushar på. Jag tar ytterligare ett 'halvt' friläge och han som skjuter skottet ramlar över mig och sparkar mig sedan (med flit) halvhårt i bröstet med sina skor. Jag får naturligtvis ont i bröstet, men de skyller på att jag filmar och ett flertal spelar rusar ut mot mig och försöker ta tag i mig och gud vet vad som hade hänt om inte mina klasskamrater som jag spelade med hade gått emellan. Matchen avbryts och efter att fått ett stenhårt skott i huvudet, kramp i vänster vad, ett omedvetet slag i ansiktet, en doja i stolpen och en spark i bröstet går jag av plan och känner hur sönder jag är inom mig. Ilska har jag inte kvar, jag är bara förbannat less. Den enda glädjepunkten var att vi faktiskt vann matchen och leder gruppen, men nu sitter jag här och har ont som bara den på de ställen jag fick slag på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På min skola uppmärksammades 'drogproblem' hos ett par elever vårterminen '08. De fick välja mellan att pissa och att stängas av från skolan under en x lång period. De flesta valde att bli avstängda, och jag vet att en som gick på samma linje som mig, fast årskursen över antingen valde att sluta frivilligt eller blev avstängd från skolan på heltid. Han pissade dock och provet visade positivt.

Men då var det ju befogade misstankar, någon hade tjallat, de hade rökt på skolans område?

Här pratar vi om en helt legitim åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men då var det ju befogade misstankar, någon hade tjallat, de hade rökt på skolans område?

Här pratar vi om en helt legitim åsikt.

Mjo, eller, personen som blev avstängd kunde man se på hundra meter att han var en sån som prövar det mesta han kommer över. Han var en riktig pundare, alltså. Sunkig typ. Han hade både köpt, sålt och rökt på skolans område, så ja, misstankar fanns det allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå, studenten är ju snart! :rolleyes::confused:

Edit: Vissa kvällar har jag faktiskt inte kunnat somna bara för att jag ligger och har ångest för det. Skönt i alla fall att jag vet vad jag ska göra efteråt (lumpen). Hade mått superkasst om jag inte hade något att göra nästa år, för plugga vidare direkt är inget alternativ. Och "friår" hade nog inte mina föräldrar blivit så glada för. :angry:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor