Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Förresten så fick jag, till slut, efter långt kämpande och slit (faktiskt!), och rätt mycket tjat på läraren att skynda på med sitt betygssättande, MVG i Svartvitt Foto. Så nu fick jag MVG i alla de 10 kurserna vi läste förra året. vilket känns fint. Särskilt eftersom det inte kommer gå lika bra i tvåan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig skolkat, aldrig ens funderat på det.

Möjligtvis att man drog ut på rasten typ tio minuter i nian när man lekte gangster och rökte.

Vad ska man göra istället för att gå i skolan, då?

Sitta hemma vid datorn? Fy fan vad dum jag skulle känna mig då.

Nåja, idag har jag murat på min blivande grill hela dagen, så mina händer är rätt torra efter allt jobb med bruket.

Morgondagen ser hyfsat chill ut eftersom vi har en timmes sovmorgon, engelskan uteblir, och på torsdag förmiddag ska vi se Varg på bio som man tyvärr, redan sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade min första matte H-lektion idag, det var riktigt skoj faktiskt. :naughty: Även om det inte kändes så jätte matte-aktigt.

Dels tror jag det beror på att läraren vi har (Magister som han ville att vi skulle kalla honom B) ) var otroligt bra på att förklara och fånga folks (I alla fall mitt) intresse när han pratade.

Han avbröt sig rätt ofta också och pratade om lite andra allmänna saker just för att inte stå och babbla matte i två timmar och fyrtio minuter.

Att han sedan hade humor i alla sina mattetal gjorde det bara roligare att lyssna på honom. ;)

Om alla högskolelärare är så pass mycket bättre än gymnasielärarna så tror jag det kommer gå bra för mig på gymnasiet.

Sedan kan jag ju visa ett tal vi gjorde, bara för att se om det verkligen är lite högskoleaktig matte vi håller på med:

post-9459-1227036465_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kära medlemmar, jag ber om era öron.

Imorgon har jag omprövning i matte B. Förra året klarade jag alla moment förutom ett (andragradsekvationer) och fick därför IG. Jag bad om en till chans och fick en på ett utsatt datum (imorgon). Problemet är att jag inte har kunnat plugga.. så mycket annat har kommit i vägen så jag kan verkligen inget och då menar jag INGET om ämnet så mina alternativ är följande:

- Plugga som en häst ikväll och med 90% risk misslyckas.

- Strunta i att plugga, packa, planera och fixa inför flytten och bara ta emot ett IG.

Matte B är ju bara en 50poängskurs så jag missar absolut ingen högskolebehörighet (kommer läsa typ 3000p i alla fall) så jag förlorar inget på det förutom att min far och min lärare kommer bli grovt besvikna.

Vad bör jag göra?

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kära medlemmar, jag ber om era öron.

Imorgon har jag omprövning i matte B. Förra året klarade jag alla moment förutom ett (andragradsekvationer) och fick därför IG. Jag bad om en till chans och fick en på ett utsatt datum (imorgon). Problemet är att jag inte har kunnat plugga.. så mycket annat har kommit i vägen så jag kan verkligen inget och då menar jag INGET om ämnet så mina alternativ är följande:

- Plugga som en häst ikväll och med 90% risk misslyckas.

- Strunta i att plugga, packa, planera och fixa inför flytten och bara ta emot ett IG.

Matte B är ju bara en 50poängskurs så jag missar absolut ingen högskolebehörighet (kommer läsa typ 3000p i alla fall) så jag förlorar inget på det förutom att min far och min lärare kommer bli grovt besvikna.

Vad bör jag göra?

Alltså, andragradsekvationer är väl inte mycket mer än att kunna använda pq-formeln? Veta när det inte finns någon rot och lite sånt. Jag tror inte du behöver plugga som en tok, det finns sammanfattningar som räcker för ett G.

Men om du är 100% säker på att du inte behöver kursen inför högskolan så är det väl ingen större fara att skita i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, andragradsekvationer är väl inte mycket mer än att kunna använda pq-formeln? Veta när det inte finns någon rot och lite sånt. Jag tror inte du behöver plugga som en tok, det finns sammanfattningar som räcker för ett G.

Men om du är 100% säker på att du inte behöver kursen inför högskolan så är det väl ingen större fara att skita i det.

Nämnas bör att jag inte har rört en mattebok sen kursen avslutades i somras och matte är inte riktigt som att cykla imo.

Men det här känns som ett allt eller inget-scenario, jag är extremt kluven fast å andra sidan hinner jag inte plugga ikväll heller. Har tusen miljarder saker att göra, människor att säga hejdå till osv. osv. Nej, jag struntar i det.

Famous last words: Hur illa kan det gå?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nämnas bör att jag inte har rört en mattebok sen kursen avslutades i somras och matte är inte riktigt som att cykla imo.

Men det här känns som ett allt eller inget-scenario, jag är extremt kluven fast å andra sidan hinner jag inte plugga ikväll heller. Har tusen miljarder saker att göra, människor att säga hejdå till osv. osv. Nej, jag struntar i det.

Famous last words: Hur illa kan det gå?

Jag vet inte huruvida du får ett "reducerat program" stämplat på dina betyg om kursen obligatoriskt ingår i ditt program. IG räknas i och för sig som ett betyg också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aight. Var på saco-mässan häromveckan. Hade länge vetat att jag skulle läsa civilingenjör och helst då på kth, vilket medförde att jag hängde relativt mycket vid deras monter. En snubbe dör fick upp mina ögon för just det här programmet:

Civilingenjör - Design & Produktframtagning

Kommentarer?

Jag har hört från flertalet personer inom "branschen" att inriktning inte spelar någon roll senare. Kanske inte är helt sant, men det är nog bra att välja något man är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ogillar att plugga mer än tre timmar per dag :(

**

Under de två nästkommande veckorna har jag följande som ska göras eller lämnas in

• Sammanfattning på franska (om Elfenbenskusten) ska in
  • Framföra min monolog i Scenisk Gestaltning
  • Monologanalys
  • Engelskprov
  • Historieprov
  • Tal på franska om Elfenbenskusten
  • Prov i samhällskunskap
  • Stor läxa/uppsats i engelska
  • Läsa igenom Animal Farm
  • Prov i naturkunskap
  • Matteprov
  • (+ konsert)

Det här kommer absolut att ta kol på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört från flertalet personer inom "branschen" att inriktning inte spelar någon roll senare. Kanske inte är helt sant, men det är nog bra att välja något man är intresserad av.

Jao, hört samma sak flertalet gånger. Men man ska ju ändå vara där i fem år jag tänkte det skulle vara bra att få lite bakgrundsinformation ifall det är så intressant som det låter (tycker ju iaf JAG).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon har jag prov i "De Stora Romanernas Tid" på Svenskan och om döden på Religionskunskapen. Känns lite osäkert inför svenskaprovet, men jag hoppas det går bra.

Vi ska tydligen se Earthlings på Religionskunskapen efter momentet om döden är avklarat. Såg ett Youtubeklipp från den filmen för några dagar på skolan, den öppnade verkligen mina ögon om hur hanteringen av djur som ska slaktas går till. Jag kan redan nu säga att jag kommer rekommendera den filmen!

Fick för övrigt G på ett Historia C-prov vi hade för ett bra tag sen, hade tror på underkänt dock..men jag är glad!

Nästa fredag ska vi ha klassfest också, ska bli kul!

Redigerad av Marky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor