Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Vi bygger varsin grill på skolan, ganska roligt men svårt eftersom jag hade syslöjd i tre år.

Vi har gjutit en betongplatta, satt ihop lekasten med putsbruk, lagt på bruk runt utsidan på grillen, lagt på lite plåt och idag började jag mura. Riktigt klurigt eftersom allting måste vara rakt åt alla håll.

Men det är roligt med två dagar i veckan, måndag och tisdag, yrkesämnen så man slipper göra så mycket annat tråkigt, som fysik och kemi t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, fan vad konstigt. Alla som har svenska B verkar ha prov imorgon utom vi, alla mina kompisar har nationellt, ni har nationellt. Men inte vi, vi har sovmorgon. :o

Är det sista terminen då? Vi läser av någon helt oförklarlig anledning Svenska B över tre terminer, jag menar, naturare är oftast inte helt efterblivna även inom ämnen utanför inriktningen.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sista terminen då? Vi läser av någon helt oförklarlig anledning Svenska B över tre terminer, jag menar, naturare är oftast inte helt efterblivna även inom ämnen utanför inriktningen.

Nepp, det är första terminen, började i somras med det. Eller menade du att det är just därför vi inte har något?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Himla skön dag vi hade idag, alltså!

Först städade vi lite i byggsalen från halv 9 till halv 10, sedan bjöd vår lärare på "nästan" obegränsat med fika, så det var bara att halsa kaffe och äta bullar. Därpå, rast till lunch. Efter lunch hade vi rundvandring på Astrid Lindgren-utställningen på museet, efter det lite lätt engelska och matteprov. Matteprovet gick bra, utom sista frågan som jag satt en halvtimme extra med utan att lyckas lösa frågan.

Här är en kort sammanfattning:

Antal maskiner som gick sönder per dag och hur många dagar det var:

0 7

1 8

2 8

3 4

4 2

5 1

(7 dagar gick 0 maskiner sönder, 8 dagar gick 1 maskin sönder osv.)

Det visade sig att man gjort fel på två dagar och när man gjort om diagrammet, hade medianen sänkts och medelvärdet höjts. Förklara med ett exempel på hur det kan komma sig.

Jag räknade..

0 x 7 = 0

1 x 8 = 8

2 x 8 = 16

3 x 4 = 12

4 x 2 = 8

5 x 1 = 5

0+8+16+12+8+5=49

7+8+8+4+2+1=30

49/30=1.63

Medelvärde=1.63

0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 1 1 1 1 1 2 2 2 2 2 2 2 2 3 3 3 3 4 4 5

Median=1.5

Ändra två tal (ta inte bort, byt plats med ett annat) så att medelvärdet blir högre än 1.63 och medianen lägre än 1.5.

Jag har fortfarande inte löst detta..trots mer än tolv sidor med uträkningar!

Edit: Shit, jag tror att jag har det..helvete också!

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor