Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Tack så mycket för informationen båda två.

Det här programmet såg sjukt intressant ut utav de få jag spanat in. Plus på att det är här i Norrköping också.

Dude! Kom till KTH istället och läs medieteknik med mig och AngryAxel! (och Everest som går i min klass)

Jag har haft Envariabelsanalys och failat... Ska tenta om i januari.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Högskolan är helt klart det svåraste, men också roligaste, skolstadiet. Äntligen känner man att man lär sig saker man vill lära sig och kan ha nytta av, även om det är mycket "abstrakt" matte också. Pressen inför tentor är jättestor, innan dem spenderar man riktigt mycket tid på pluggande också. Man får ca. en vecka (ibland mer) ledigt från andra studier, då man enbart fokuserar på tentor. Efter ett tag släpper dock pressen en aning, man lär sig att det inte är hela världen att missa en tenta - man har trots allt hur många försök som helst, även om det är långt mellan dem.

Det jag gillar mest är själva högskolelivet, vilket man kanske får ut mest av om man flyttar ifrån hemorten. Massa nya kompisar och många roliga fester och andra händelser, det är ett aktivt liv. Det kan kännas jobbigt att inte tjäna pengar, men jag tror att jag lever ett roligare och skönare liv än de flesta som valde att jobba med nått tråkigt jobb direkt efter gymnasiet. Jag är helnöjd.

På frågan om hur många timmar jag lägger ner är det svårt att svara. Det beror helt på vilka kurser man läser och under vilken tid på perioden det är. Man har dock studiemedel för att man pluggar 8 timmar per dag, fast det gör iaf jag absolut inte... Som sagt läggs det ner väldigt mycket tid i slutet av kurserna, men ibland kan det vara rätt slappt.

Kan förresten tillägga att jag läser en civilingenjörsutbildning, lär skilja mycket mellan de olika examerna..

Det var ett kortfattat och inte så genomtänkt inlägg. Fråga gärna om det är något speciellt du undrar över.

Jag är väldigt nöjd över mitt utbildningsval och skolan, fast har inte börjat prestera så högt som jag borde än.

Såhär ser schemat ut, fast de flesta labbarna som står utskrivna har vi inte: http://schema.sys.kth.se/4DACTION/WebShowS...Grafiskt+format

Brukar skippa matteföreläsningarna också eftersom de är värdelösa. Men utöver det lägger jag kanske ner 2 timmar per dag på plugg. Innan förra tentan satt vi dock ett gäng en hel helg och var bara hemma för att sova. Jag brukade dra vid 20-tiden men vissa hardcore satt kvar i skolan till 03-tiden. Dock inte så seriöst de sista timmarna fick jag höra :)

Pressen är precis vad man gör det till. Jag själv har inte stressat upp mig allt för mycket, vet att det alltid finns en till chans att göra en misslyckad tenta.

Tack för de utförliga svaren!

Kan passa på att fråga hur stora är inkomster samt utgifter är per månad?

Editfrågahej: ...samt om ni har varit tvungna att tagit lån och i så fall hur stort?

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det låter inte särskilt lätt. Vad händer ifall du missar den i januari? edit: missar som i kugga

Mia ställde gärna upp på en intervju förresten. Tack för hjälpen! Hon hälsade, också. :)

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dude! Kom till KTH istället och läs medieteknik med mig och AngryAxel! (och Everest som går i min klass)

Det är för stort för mig! :):o:P

Men å andra sidan vore det perfekt, då kunde ni sitta och hjälpa mig och dalta och allt sådant som gynnar mig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det låter inte särskilt lätt. Vad händer ifall du missar den i januari? edit: missar som i kugga

Mia ställde gärna upp på en intervju förresten. Tack för hjälpen! Hon hälsade, också. :)

Ah så roligt! Hon är mycket trevlig person.

Om jag missar i januari så läser jag den med de nya ettorna till hösten -> and repeat så länge jag lever. Det kanske går att omtenta den flera gånger på året också, har inte så god koll.

@kicken: jag tar fullt bidrag och fullt lån dvs. 7 492kr i månaden. Har rätt god balans känns det som, började här 1 September och hade då 51 905 + 5 952 kr nu har jag 53 999 + 1 658 kr. Har en hyra på hälften av 5217kr/månaden (delar med min syster) och det är rätt hyfsat ändå med tanke på vad många andra betalar för pytterum. Sen har jag ansökt om bostadsbidrag som förhoppningsvis kommer landa på 1100kr/mån men Försäkringskassan segar...

@eXotic: man har inte föreläsningar i så många olika salar som tur är och vi på media är lyckligt lottade att ha våra nära T-banan. Går man maskin får man gå 10 minuter från tåget genom campus...

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så här kommer mitt schema se ut under vårterminen.

SERIÖST.

Fredagarna är fucked up, hoppas verkligen vi kan flytta Staden och Framtiden på fredagar till onsdagar istället och slå ihop båda lektionerna.

Och vart tog alla lektioner vägen egentligen?

EDIT: För övrigt har jag börjat bli så sjukt skoltrött nu. Jag som hoppades att jag verkligen skulle tagga till under trean, men nu börjar det bara gå utför igen. Måste verkligen ta och rycka upp mig så det inte blir likadant som i tvåan.

post-4374-1226011349_thumb.png

Redigerad av Marky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

kulturanalysprogrammet

Jesus Crice. Kan det bli flummigare?

---

Idag fick jag tillbaka min metoduppsats. Jag fick en 3a och blev helt mållös, jag trodde nämligen att jag skulle bli underkänd. Därmed har jag nu rätt att skriva min kandidatuppsats i vår. Yay.

Om 7 timmar borde jag infinna mig på tenta men eftersom jag har varit lat och inte orkat läsa (samhällsfilosofi, usch) kommer jag att ta den senare. Zzz!

In other news har jag 4 undervisningstimmar/vecka nu i november, i december har jag undervisningsfritt. Wee.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag tillbaka min metoduppsats. Jag fick en 3a och blev helt mållös, jag trodde nämligen att jag skulle bli underkänd. Därmed har jag nu rätt att skriva min kandidatuppsats i vår. Yay.

Vad är högst och lägst på den skalan?

In other news har jag 4 undervisningstimmar/vecka nu i november, i december har jag undervisningsfritt. Wee.

Nytt rollspel på g då? :)

Redigerad av Marquis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snart en och en halv månad in i Foto A och vi har inte fått en uppgift än. Vi har en bra lärare. Absolut.

Snart en och en halv månad in i Foto C och jag har inte fått en uppgift än. Jag har en bra lärare. Absolut.

Antar att om du pratar med honom så låter det "/.../tutorial/.../tutorial/.../"

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är högst och lägst på den skalan?

Nytt rollspel på g då? :confused:

Ungefär som den amerikanska skalan A-F men med siffror 5-0, där 5 är bäst, 1 är sämst och 0 är underkänt.

Mmm, maybe, får se. Iofs har jag en hel del läskurser+uppsatsskrivningar trots att jag inte har någon schemalagd undervisning. :D

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snart en och en halv månad in i Foto C och jag har inte fått en uppgift än. Jag har en bra lärare. Absolut.

Antar att om du pratar med honom så låter det "/.../tutorial/.../tutorial/.../"

Fast du är ju iofs den som 'skapar' Foto C. Vi har ju ändå en kursplan att följa, och våran lärare är typ sämst på att faktiskt få tummen ur arslet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast du är ju iofs den som 'skapar' Foto C. Vi har ju ändå en kursplan att följa, och våran lärare är typ sämst på att faktiskt få tummen ur arslet.

Mja.. möjligtvis om jag hade haft en kompetent lärare som faktiskt kan något om foto, och inte säga åt varenda elev att göra en tutorial.

OfT/internt: Då jag var med och gjorde Foto B så var det ju i alla fall med en lärare som har jobbat med Foto och lär ut i Foto A. Men Lennart.. vafan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer. Den här kursen skrattar åt alla andra kurser på gymnasiet.

Lite det intrycket jag fått av de som läser den...

Hur stor skillnad är det på Kemi A -> Kemi B och Fysik A -> Fysik B t.ex? Alla de kurser där jag gjort flera olika har stegen knappt märkts av (Matte, Svenska & Engelska). Men det kanske är större skillnad inom naturvetenskapliga ämnen? Just för att man behöver väldigt mycket mer kunskap inom det för ens hänga med på högskolan sedan? Jag har inte läst B-kursen i varken Kemi eller Fysik, så därför undrar jag. Kanske vore en idé att korta av Fysik B och lägga till en C-kurs? Så man hoppar en bit i taget. Jag menar, att skippa t.ex. Matte B skulle ju göra Matte C till ett rent helvete, även om "C" i så fall skulle vara länge och täcka mer. Det tycker jag om med matten, att man tar det stegvis så att man när man kommer upp i kurserna har utvecklat sitt sätt att "tänka matte" så att man klarar av svårare saker.

Err...mycket längre inlägg än jag tänkt mig när jag började, men det var bara en tanke som slog mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inte fram emot tha shit. Man ska tydligen ha rätt bra koll på häftet, men vad vet jag.

Avskyr att skriva för hand, speciellt i fem timmar.

Vi får skriva på dator. :o

Bara att ladda iPoden och köpa lite snask innan så man får lite sockerkickar. ;P Bra koll på häftet, you say? Man kanske skulle läsa igenom det nån gång då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor