Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

*harkel* - "Svenskaprov" är felaktig grammatik - det heter "svenskprov". Samma gäller för "engelskprov" och "tyskprov". Även när det gäller andra saker än prov, såsom "fransklärare" och "svensklärare".

Även om det är rätt grammatik tycker jag att det är en ganska arkaisk form och jag hoppas att det med tiden ändras till att svenskalärare och svenskaprov etc blir vedertagna ord, det låter rationellare imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om det är rätt grammatik tycker jag att det är en ganska arkaisk form och jag hoppas att det med tiden ändras till att svenskalärare och svenskaprov etc blir vedertagna ord, det låter rationellare imo.

Stolpeskott?

Flickakläder?

:rolleyes:

Dock verkar ju just skolrelaterade suffix av någon anledning gå mot det hållet, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stolpeskott?

Flickakläder?

:rolleyes:

Dock verkar ju just skolrelaterade suffix av någon anledning gå mot det hållet, ja.

Snarare språkrelaterade, tror jag. Det heter ju trots allt "Gympalärare", och inte "gymplärare". Och "engelsktalig". Kan f.ö. hålla med Mr. U om att det är en positiv förändring av språket, som trots allt formas av de som talar det.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det som förmodligen krånglar till det är att orden "svensk" och "tysk" och liknande finns och förknippas med något annat än själva språken; de betecknar nationaliteter och ursprung osv. Om orden "flick" och "stolp" fanns som enskilda ord skulle vi antagligen vilja börja skriva flickakläder och stolpeskott också för att separera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snarare språkrelaterade, tror jag. Det heter ju trots allt "Gympalärare", och inte "gymplärare". Och "engelsktalig". Kan f.ö. hålla med Mr. U om att det är en positiv förändring av språket, som trots allt formas av de som talar det.

Nog för att det inte finns helt entydiga regler om att vokalen på tvåstaviga ord på -a och många på -e ska falla (se till exempel "havrebollar") så är det väl åtminstone mer tydligt än att helt ta bort det? Man vill ju inte ha fler undantag.

När till exempel "svensk" är ett adjektiv eller substantiv använder man sammansättningsformen utan "-a". Men det är väl just när det är "svenska" som i ett läroämne ett undantag håller på att formas.

---

Umberto kan mycket väl ha rätt.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Högskolan är helt klart det svåraste, men också roligaste, skolstadiet. Äntligen känner man att man lär sig saker man vill lära sig och kan ha nytta av, även om det är mycket "abstrakt" matte också. Pressen inför tentor är jättestor, innan dem spenderar man riktigt mycket tid på pluggande också. Man får ca. en vecka (ibland mer) ledigt från andra studier, då man enbart fokuserar på tentor. Efter ett tag släpper dock pressen en aning, man lär sig att det inte är hela världen att missa en tenta - man har trots allt hur många försök som helst, även om det är långt mellan dem.

Det jag gillar mest är själva högskolelivet, vilket man kanske får ut mest av om man flyttar ifrån hemorten. Massa nya kompisar och många roliga fester och andra händelser, det är ett aktivt liv. Det kan kännas jobbigt att inte tjäna pengar, men jag tror att jag lever ett roligare och skönare liv än de flesta som valde att jobba med nått tråkigt jobb direkt efter gymnasiet. Jag är helnöjd.

På frågan om hur många timmar jag lägger ner är det svårt att svara. Det beror helt på vilka kurser man läser och under vilken tid på perioden det är. Man har dock studiemedel för att man pluggar 8 timmar per dag, fast det gör iaf jag absolut inte... Som sagt läggs det ner väldigt mycket tid i slutet av kurserna, men ibland kan det vara rätt slappt.

Kan förresten tillägga att jag läser en civilingenjörsutbildning, lär skilja mycket mellan de olika examerna..

Det var ett kortfattat och inte så genomtänkt inlägg. Fråga gärna om det är något speciellt du undrar över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte fråga hur det känns för er som börjat högskolan? Hur har skolgången för er sett ut och är ni överlag nöjda eller besvikna? Hur stor är pressen och hur många timmar i veckan lägger ni ner på studier?

Jag är väldigt nöjd över mitt utbildningsval och skolan, fast har inte börjat prestera så högt som jag borde än.

Såhär ser schemat ut, fast de flesta labbarna som står utskrivna har vi inte: http://schema.sys.kth.se/4DACTION/WebShowS...Grafiskt+format

Brukar skippa matteföreläsningarna också eftersom de är värdelösa. Men utöver det lägger jag kanske ner 2 timmar per dag på plugg. Innan förra tentan satt vi dock ett gäng en hel helg och var bara hemma för att sova. Jag brukade dra vid 20-tiden men vissa hardcore satt kvar i skolan till 03-tiden. Dock inte så seriöst de sista timmarna fick jag höra :)

Pressen är precis vad man gör det till. Jag själv har inte stressat upp mig allt för mycket, vet att det alltid finns en till chans att göra en misslyckad tenta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Högskolan är helt klart det svåraste, men också roligaste, skolstadiet. Äntligen känner man att man lär sig saker man vill lära sig och kan ha nytta av, även om det är mycket "abstrakt" matte också. Pressen inför tentor är jättestor, innan dem spenderar man riktigt mycket tid på pluggande också. Man får ca. en vecka (ibland mer) ledigt från andra studier, då man enbart fokuserar på tentor. Efter ett tag släpper dock pressen en aning, man lär sig att det inte är hela världen att missa en tenta - man har trots allt hur många försök som helst, även om det är långt mellan dem.

Det jag gillar mest är själva högskolelivet, vilket man kanske får ut mest av om man flyttar ifrån hemorten. Massa nya kompisar och många roliga fester och andra händelser, det är ett aktivt liv. Det kan kännas jobbigt att inte tjäna pengar, men jag tror att jag lever ett roligare och skönare liv än de flesta som valde att jobba med nått tråkigt jobb direkt efter gymnasiet. Jag är helnöjd.

På frågan om hur många timmar jag lägger ner är det svårt att svara. Det beror helt på vilka kurser man läser och under vilken tid på perioden det är. Man har dock studiemedel för att man pluggar 8 timmar per dag, fast det gör iaf jag absolut inte... Som sagt läggs det ner väldigt mycket tid i slutet av kurserna, men ibland kan det vara rätt slappt.

Kan förresten tillägga att jag läser en civilingenjörsutbildning, lär skilja mycket mellan de olika examerna..

Det var ett kortfattat och inte så genomtänkt inlägg. Fråga gärna om det är något speciellt du undrar över.

Du pluggade här i Norrköping va? Vilka civil-linjer fanns det här? Vilka skolor? (Eller har vi bara en högskola här? :) )

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du pluggade här i Norrköping va? Vilka civil-linjer fanns det här? Vilka skolor? (Eller har vi bara en högskola här?:) )

Linköpings Universitet (LIU) ligger här, med lokaler både i Lin- och Norrköping. Civilingenjörernas (och även vissa andra utbildningars) fakultet heter Linköpings Tekniska Högskola (LiTH).

Vilka civilingenjörsutbildningar som finns kan du läsa om här:

http://www.liu.se/technat/

En tenta kan man bara få godkänt eller underkänt på... Eller?

Vissa tentor kan man få U eller G på, ja. På vissa andra kan man få U, 3, 4 eller 5 på (typ IG, G, VG eller MVG). Detta är också olika beroende på vilken fakultet man studerar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du pluggade här i Norrköping va? Vilka civil-linjer fanns det här? Vilka skolor? (Eller har vi bara en högskola här?:) )

Norrköping är ett campus i Linköpings Tekniska Högskola. Har detta enlikt wikipedia:

• * Civilingenjör i elektronikdesign, 300 hp
    * Civilingenjör i kommunikations- och transportsystem, 300 hp
    * Civilingenjör i medieteknik, 300 hp
    * Grafisk design och kommunikation, 180 hp
    * Högskoleingenjör i byggnadsteknik, 180 hp
    * Högskoleingenjör i industriella el- och IT-system, 180 hp
    * Kultur, samhälle, mediegestaltning, 180 hp
    * Lärarprogrammet, 270 hp
    * Miljövetarprogrammet, 180 hp
    * Sjuksköterskeprogrammet, 180 hp
    * Socionomprogrammet, 240 hp
    * Samhälls- och kulturanalysprogrammet, 180 hp
    * Samhällets Logistik, 180 hp

EDIT: JAHAPP.

Men kan iaf tillägga att vi på KTH antingen har P och F (pass or fail) eller A B C D E Fx F som betygsskalor beroende på kurs. Oftast det sistnämnda och F är icke godkänd, Fx är ig fast som kan höjas med komplettering och A är det högsta.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men kan iaf tillägga att vi på KTH antingen har P och F (pass or fail) eller A B C D E Fx F som betygsskalor beroende på kurs. Oftast det sistnämnda och F är icke godkänd, Fx är ig fast som kan höjas med komplettering och A är det högsta.

Har du haft några tentor än? Hur har det, isåfall, gått?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Linköpings Universitet (LIU) ligger här, med lokaler både i Lin- och Norrköping. Civilingenjörernas (och även vissa andra utbildningars) fakultet heter Linköpings Tekniska Högskola (LiTH).

Vilka civilingenjörsutbildningar som finns kan du läsa om här:

http://www.liu.se/technat/

Norrköping är ett campus i Linköpings Tekniska Högskola. Har detta enlikt wikipedia:

• * Civilingenjör i elektronikdesign, 300 hp
    * Civilingenjör i kommunikations- och transportsystem, 300 hp
    * Civilingenjör i medieteknik, 300 hp
    * Grafisk design och kommunikation, 180 hp
    * Högskoleingenjör i byggnadsteknik, 180 hp
    * Högskoleingenjör i industriella el- och IT-system, 180 hp
    * Kultur, samhälle, mediegestaltning, 180 hp
    * Lärarprogrammet, 270 hp
    * Miljövetarprogrammet, 180 hp
    * Sjuksköterskeprogrammet, 180 hp
    * Socionomprogrammet, 240 hp
    * Samhälls- och kulturanalysprogrammet, 180 hp
    * Samhällets Logistik, 180 hp

Tack så mycket för informationen båda två.

Det här programmet såg sjukt intressant ut utav de få jag spanat in. Plus på att det är här i Norrköping också.

Edit: Den här med. :)

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor