Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Härligt! Jag har inte gjort ett enda soarbete den här terminen och imorgon så ska vi ha utvärdering på vad vi har gjort. Jag har sagt till läraren att jag gjort ett arbete om ryssland hemma och ska det med det imorgon, något som jag inte gjort.

Vågar man kopiera arbeten från den här sidan: http://www.mimersbrunn.se

Inte ta ett helt arbete (det finns ungefär 8 arbeten om Ryssland på sidan) men iaf ta 7-8 rader från varje arbete och sen kopiera och klistra in?

:P

Det där är nog det osmartaste man kan göra. Nu vet jag inte om du måste redovisa källor, men om du måste och anger den sidan så kommer du hamna hos rektorn. Våra lärare är oerhört stränga. Wikipedia, mimersbrunn och allting liknande är totalförbjudet. T.o.m om du skriver med egna ord, men blir påkommen att du använt någon av dom sidorna så rättas inte arbetet alls och IG sätts som betyg eller så får man göra om arbetet. Om du kör en copypaste och blir påkommen är det plagiat och då ligger du illa till. Och om du inte måste ange vart du fått informationen ifrån lär läraren ta stickprov på vissa arbeten och då är det ännu en gång risk att du åker illa ut. Oavsett hur (om) du blir påkommen blir det IG direkt och att ta den risken är bara dumt. Om du gått på en skola och haft samma lärare i mer än ett år lär även den läraren känna igen hur du skriver och hon/han lär ganska snart inse att det inte liknar din skrivstil och då lär du åka dit.

Nej, försök åtminstone göra ett litet arbete som ger dig ett G- om så är fallet.

--

Blah, jag blir genast så ångestfylld när jag får reda på vad för betygssnitt andra personer i klassen har. Nu är det så att vi har en otroligt smart klass och har ett högt betygssnitt i klassen, men fortfarande. Jag vet tre stycken (alla tjejer) som har bättre snitt än mig och jag blir alltid så .. (hittar inte rätt ord) när jag får reda på det. Jag själv räknade ut snittet jag har och fick till min tur veta att det inte ligger så illa till. Har just nu 18 och om jag får de betygen jag vill ha detta år så lär jag hamna på 18+(+2,5 meritpoäng). Japp, jag går i tvåan än, för er som inte vet. Orkar inte rabbla upp varför just nu, men för er som trodde att jag tar studenten i år har ni fel. Trots att jag lär hamna över 20 så är jag oroad för att det inte lär räcka. Varför jag strävar efter ett så högt snitt är att jag vill in på jurist/juridiklinjen på universitet efter min gymnasietid och ni vet hur högt snittet brukar ligga på den linjen.

Förra året pratade jag med min SYO om det samt mina mål och hon trodde att jag skulle klara det gått och väl. Hon förklarade att dom första (dom som började/började om ettan förra året) som får användning till meritpoängen kommer dra fördel av dessa meritpoäng om dom söker in direkt efter gymnasiet. Något som jag åtminstone är glad för. Är jag orolig i onödan? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är nog det osmartaste man kan göra. Nu vet jag inte om du måste redovisa källor, men om du måste och anger den sidan så kommer du hamna hos rektorn. Våra lärare är oerhört stränga. Wikipedia, mimersbrunn och allting liknande är totalförbjudet. T.o.m om du skriver med egna ord, men blir påkommen att du använt någon av dom sidorna så rättas inte arbetet alls och IG sätts som betyg eller så får man göra om arbetet. Om du kör en copypaste och blir påkommen är det plagiat och då ligger du illa till. Och om du inte måste ange vart du fått informationen ifrån lär läraren ta stickprov på vissa arbeten och då är det ännu en gång risk att du åker illa ut. Oavsett hur (om) du blir påkommen blir det IG direkt och att ta den risken är bara dumt. Om du gått på en skola och haft samma lärare i mer än ett år lär även den läraren känna igen hur du skriver och hon/han lär ganska snart inse att det inte liknar din skrivstil och då lär du åka dit.

Nej, försök åtminstone göra ett litet arbete som ger dig ett G- om så är fallet.

Jag går på högstadiet, det är otroligt slappt om man jämför med gymnasiet(antar jag?). Vi får ta vad vi vill från nätet, hälften av alla arbeten består av information från Wiki.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går på högstadiet, det är otroligt slappt om man jämför med gymnasiet(antar jag?). Vi får ta vad vi vill från nätet, hälften av alla arbeten består av information från Wiki.

Låter som om du får en jävligt bra utbildning. Det är faktiskt en ganska smart idé att planka från mimersbrun, jag skulle absolut göra deto m jag var du!! Gör det!!! Snälla!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det nog inte lika strängt, men du borde fortfarande inte göra det. Du hjälper dig själv genom att skippa alla mimersbrunn, mvgplusplus och wiki. Då har du självaste grunderna för uppsatsbygge i gymnasiet. Eller jag vet egentligen inte hur jag ska förklara det, men du förstår mig gott och väl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vart man går egentligen. Jag kan definitivt säga att jag har lärt mig VÄLDIGT lite på gymnasiet. VÄLDIGT lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, vilka mogna klasskamrater man har.

Visst, jag har väl lekt och flamsat ibland jag också, men just nu stör jag mig på dom något enormt. Inte alla, men de flesta.

De enda som gjort något av nytta idag är de i min grupp. Och Mordos som redigerat sina bilder.

Annars har det varit Youtubefilmer blandat med spel och skrik. \o/

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, vilka mogna klasskamrater man har.

Visst, jag har väl lekt och flamsat ibland jag också, men just nu stör jag mig på dom något enormt. Inte alla, men de flesta.

De enda som gjort något av nytta idag är de i min grupp. Och Mordos som redigerat sina bilder.

Annars har det varit Youtubefilmer blandat med spel och skrik. \o/

Håller med till 100%!. Jag blir galen på dem, de bryr sig inte för fem öre om resten av klassen. Jag vill inte höra dem skrika varje, jävla, dag.

Och jag har pratat med våran mentor om det också, och de har inte brytt sig för fem öre om det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om du får en jävligt bra utbildning. Det är faktiskt en ganska smart idé att planka från mimersbrun, jag skulle absolut göra deto m jag var du!! Gör det!!! Snälla!!!!!!

Tack. Äntligen någon som förstår mig.

Bra lärare=Win.

Idag på mattelektionen så ställde vår lärare upp ett tal på tavlan, talet var: -8 (-8)=

Efter ett tag när ingen fattade så sa hon att svaret var 16. Det tycket dom flesta var konstigt eftersom det är minus, så det borde bli -16. När vi frågade läraren varför det blir 16, så sa hon "Jag kan inte förklara, det bara är så"...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner mig elak nu när jag läser det ni skriver :(

På dagens sista lektion (antropologi) så var läraren sjuk, men vi hade ändå fått uppgifter som vi skulle jobba med. Började som smått, men iom att ingen höll koll på oss så blev hela lektionen bara flams, åtminstone vid vårt bord. Alla andra bord försökte jobba, jag såg det på dem, men vi störde dem troligtvis alldeles för mycket.

Anyways så gick jag och en till (gissar på att vi lät mest) efter halva lektionen då vi ändå inte fick något gjort och jag hoppas/antar att arbetsron blev tusen gånger bättre efteråt.

Am I a bad person? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor