Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Det där lät sjukt intressant.

Inget är bestämt, men det lutar starkt mot att studera japanska i japan i två år. Måste kolla vidare på vad man behöver för en intagning och kolla upp lite med visum och sådant först.

Bestämmer jag mig snabbt nog och får alla papper att gå igenom så åker jag i april då terminen börjar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inget är bestämt, men det lutar starkt mot att studera japanska i japan i två år. Måste kolla vidare på vad man behöver för en intagning och kolla upp lite med visum och sådant först.

Bestämmer jag mig snabbt nog och får alla papper att gå igenom så åker jag i april då terminen börjar.

Kul :D Min kusin åkte också iväg till Japan för att plugga just japanska. Tror hon bott där ett år ungefär nu.

Har ingen närmare kontakt med henne, så jag frågar dig, varför åker man dit och gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul :D Min kusin åkte också iväg till Japan för att plugga just japanska. Tror hon bott där ett år ungefär nu.

Har ingen närmare kontakt med henne, så jag frågar dig, varför åker man dit och gör det?

Japanska är ett såpass komplicerat språk, så att tro att man ska kunna lära sig det på svensk högskola med värdelösa lärare och utdaterade lärningsmetoder är man ute och cycklar. Du kommer möjligtvis bli lika bra som läraren som i sin tur skulle bli utskrattad i Japan.

att åka till landet där språket talas och det inte finns en chans att man inte hör/läser/ser/talar det under dagen är det absolut ultimata. I Sverige pluggar du japanska under just kursens gång, sen går du hem och är svensk igen. Att plugga och bo i Japan så blir du så illa tvungen att använda den japanska du lär dig dag efter dag och 24/7 kommer vara inlärningstid.

Om du läst tyska eller franska i högstadiet fattar du vinkeln. Man läser det i 4-7år i sverige och när man väl lämnar landets gränser så är det ändå lika knaggligt och obekvämt.

Det som gör japanskan unik är deras skriftspråk, talspråket kommer man lära sig ganska snabbt men att lära sig alla 3 skrivsätt är tidskrävande och svårt. Hiragana (vardagliga japanska skriftspråket) är det lättaste, Katakana är det kinesiska lånespråket som används till många utländska ord. オーケー = Okej (オ=o ケ=ke, ー = visar att det är långa uttal) Kanji är det svåraste där man igen lånar kinesiska tecken. Finns enormt många tecken (tusentals) som många har olika betydelser. Kanji kan inte ens japanerna själva utantill. Finns också Romaji som är japanska med romanskt alfabet.

Själv hade jag inte en tanke på detta innan. Jag hade som mål att åka till Japan på semester, sen vidare till Australien och över till USA och hem till sverige när pengarna var slut. Nu har jag dock fått höra att få jobb i Australien kan vara problematiskt likaså visum, och ett greencard i USA är också döfött. Båda dessa länder snackar dessutom engelska vilket jag bemästrar så att åka dit för att plugga engelska skulle vara onödigt. Japanskan kan jag inte och att dessutom få visum för två år och kunna bo och arbeta i japan under den tiden är ju bara en bonus. Att sen Japan är ett bättre land än Sverige på alla tänkbara sätt gör ju inte saken sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade redan bestämt att jag skulle plugga japanska i andra ring men är det så värdelöst som du säger?

Ifall jag lyckas bra med spelutvecklingen kommer jag gå in helhjärtat för att lära mig japanska

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade redan bestämt att jag skulle plugga japanska i andra ring men är det så värdelöst som du säger?

Ifall jag lyckas bra med spelutvecklingen kommer jag gå in helhjärtat för att lära mig japanska

Vad ska du uppnå? Du kommer på din höjd lära dig grunderna av Hiragana och väldigt knaggliga språkkunskaper. Men jag tycker absolut då ska fortfölja det om du tänkt lära dig japanska efteråt. Du kommer ha ett bra försprång mot dom andra gaijin i klassen om du läser japanska i japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer på din höjd lära dig grunderna av Hiragana och väldigt knaggliga språkkunskaper.

Det där är BS. Själv gick jag japanska Steg 1 och 2 i gymnasiet, och vi (vi som var motiverade - man lär sig såklart inte ett språk genom att gå en kurs och tro att man kommer fatta något genom att slacka sig igenom kursen) lärde oss hiragana och katakana de första månaderna, och under de två åren fick jag, med hjälp av mycket hemstudier, helt okej kunskaper om regelbundna- såväl som oregelbundna verbböjningar, meningsuppbyggnad, vi hade mycket dialoger som uppmuntrade muntlig inlärning, och dessutom finns det mål i kursplanen som kräver att kursen ska innehålla moment som lär ut om japansk kultur och historia.

Men nej, man kommer inte att kunna lära sig bra japanska i Sverige, som med alla språk, men du målar upp det som om det vore nästintill värdelöst att börja här. Man kan få en sjysst grund - om språket, samhället och kulturen - om man är villig att plugga. De här kunskaperna kommer i sin tur att hjälpa rejält när man faktiskt är där för att lära sig språket. Sedan är det ett fruktansvärt kul och rätt logiskt språk, också. (:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är BS. Själv gick jag japanska Steg 1 och 2 i gymnasiet, och vi (vi som var motiverade - man lär sig såklart inte ett språk genom att gå en kurs och tro att man kommer fatta något genom att slacka sig igenom kursen) lärde oss hiragana och katakana de första månaderna, och under de två åren fick jag, med hjälp av mycket hemstudier, helt okej kunskaper om regelbundna- såväl som oregelbundna verbböjningar, meningsuppbyggnad, vi hade mycket dialoger som uppmuntrade muntlig inlärning, och dessutom finns det mål i kursplanen som kräver att kursen ska innehålla moment som lär ut om japansk kultur och historia.

Men nej, man kommer inte att kunna lära sig bra japanska i Sverige, som med alla språk, men du målar upp det som om det vore nästintill värdelöst att börja här. Man kan få en sjysst grund - om språket, samhället och kulturen - om man är villig att plugga. De här kunskaperna kommer i sin tur att hjälpa rejält när man faktiskt är där för att lära sig språket. Sedan är det ett fruktansvärt kul och rätt logiskt språk, också. (:

MVG+ barn kommer såklart komma längre. Jag är ett G- genomsnittare, så jo, vi har väl båda rätt. Jag syftade på min "sort" som tar en kurs enbart för att utöka sina poäng. Om man lägger ner sin själ och även studerar extra hemma så lär man sig hiragana ganska snabbt. Katakana är även det ganska logiskt om man är ute efter låneord.

Sen sa jag inte att det var att kasta bort värdelös tid, utan rekomenderar att man läser det. Men man ska absolut inte tro att man kommer lära sig japanskan på språkkurser på gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min skola är lite rörig. För några veckor sedan så hetsade min mentor mig som satan och påstod att jag hade 100 poäng för lite i min studieplan. När jag äntligen tog tjuren vid hornen och gick till hennes kontor för att se vad jag skulle välja till visade det sig istället att jag hade 100 poäng för mycket!(?) :) Nåväl, vi fixade lite med det där och jag passade samtidigt passade jag på att byta ut Administration A (som enligt min rektor är en "tramskurs") och valde till Teknisk psykologi istället. Jag tror att det kommer bli skitkul. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min skola är lite rörig. För några veckor sedan så hetsade min mentor mig som satan och påstod att jag hade 100 poäng för lite i min studieplan. När jag äntligen tog tjuren vid hornen och gick till hennes kontor för att se vad jag skulle välja till visade det sig istället att jag hade 100 poäng för mycket!(?) :) Nåväl, vi fixade lite med det där och jag passade samtidigt passade jag på att byta ut Administration A (som enligt min rektor är en "tramskurs") och valde till Teknisk psykologi istället. Jag tror att det kommer bli skitkul. :)

Fråga Mordos. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

och valde till Teknisk psykologi istället. Jag tror att det kommer bli skitkul. :P

Fråga Mordos. :)

Teknisk psykologi är grymt intressant, väldigt användbart i reklam och så vidare. Men.. Så.. Grymt.. Tråkigt. Det beror nog mest på läraren och böckerna ni får använda, men jag har somnat på en lektion på teknisk psykologi. Och då var vi 5st som hade klassen och jag var inte ens trött. Men det är ändå intressant! Lära sig vilka färger drar till sig mest uppmärksamhet, olika saker med systemet (t.ex. på en dörr, ett cylinderhandtag på en drag-dörr och en platt ruta på insidan. Cylinder gör det lättare att dra, rutan gör det lättare att trycka. Småsaker som gör det roligt.)

Men helt klart värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen sa jag inte att det var att kasta bort värdelös tid, utan rekomenderar att man läser det. Men man ska absolut inte tro att man kommer lära sig japanskan på språkkurser på gymnasiet.
Ah, läste inte ditt sista inlägg tillräckligt noggrant, my bad! Tyckte bara att du verkade allmänt negativ till att studera japanska i Sverige, men... Jag förstår vad du menar.

Teknisk psykologi är grymt intressant, väldigt användbart i reklam och så vidare. Men.. Så.. Grymt.. Tråkigt. Det beror nog mest på läraren och böckerna ni får använda, men jag har somnat på en lektion på teknisk psykologi. Och då var vi 5st som hade klassen och jag var inte ens trött. Men det är ändå intressant! Lära sig vilka färger drar till sig mest uppmärksamhet, olika saker med systemet (t.ex. på en dörr, ett cylinderhandtag på en drag-dörr och en platt ruta på insidan. Cylinder gör det lättare att dra, rutan gör det lättare att trycka. Småsaker som gör det roligt.)

Men helt klart värt det.

Teknisk psykologi låter faktiskt galet intressant, liksom all form av psykologi. Men som du sade, kan det lätt bli tråkigt, med fel lärare/undervisning.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men helt klart värt det.

Ah, då är det precis som jag förväntade mig. Ska bli intressant. :)

Har inte läst någon annan psykologikurs förresten (verkar skittråkigt), men det här verkar vara andra bullar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, då är det precis som jag förväntade mig. Ska bli intressant. :)

Har inte läst någon annan psykologikurs förresten (verkar skittråkigt), men det här verkar vara andra bullar!

Både psykologi A och B är grymt bra meriter att ha. Plus, det är mycket - mycket - MYCKET användbart. Plus, du lär dig så mycket mer om dig själv och andra. Du som redan är en socialkameleont* skulle nog gilla det relativt mycket.

* Tänkte bara på den gamla posten du gjorde med den bilden i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft en seriös tanke på att läsa psykologi, faktiskt. Tycker det verkar helflummigt med "blablabla, jaget och överjaget". Så vet jag att Psykologi A-läraren var helkass med, så jag ångrar verkligen inte att jag inte valde det. :)

Jaget, överjaget och detet är bara en liten del av Freuds psykodynamiska psykologiska-perspektiv (många P:n!). Det är en av sex eller sju olika perspektiv man lär sig om i Psykologi A. Men om ni inte har en bra lärare i ämnet så kan du lika gärna stryka det, ja. Då det är en väldigt lärar-krävande kurs. Inget man bara slackar igenom. Förutom jag, då, men det är ju för jag är tjokiz och lat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaget, överjaget och detet är bara en liten del av Freuds psykodynamiska psykologiska-perspektiv (många P:n!). Det är en av sex eller sju olika perspektiv man lär sig om i Psykologi A. Men om ni inte har en bra lärare i ämnet så kan du lika gärna stryka det, ja. Då det är en väldigt lärar-krävande kurs. Inget man bara slackar igenom. Förutom jag, då, men det är ju för jag är tjokiz och lat.

Om man som jag hade en värdelös lärare (Jag tror hon fortfarande studerade, för hon var borta från mer än hälften av lektionerna) som inte kunde något och sen slängde ihop ett prov som 3 personer precis kom över G-gränsen för att sen sluta på skolan så får man en dålig bild av det hela.

Har man dålig lärare men ändå någon ynka procent intresse för psykologi så lär man sig bättre på egen hand.

Vi fick en ny lärare 3 veckor innan studenten som slängde ihop ett sjuhelvetes prov, på egen hand lyckades jag pricka in ett MVG i Psykologi A pga. detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man som jag hade en värdelös lärare (Jag tror hon fortfarande studerade, för hon var borta från mer än hälften av lektionerna) som inte kunde något och sen slängde ihop ett prov som 3 personer precis kom över G-gränsen för att sen sluta på skolan så får man en dålig bild av det hela.

Har man dålig lärare men ändå någon ynka procent intresse för psykologi så lär man sig bättre på egen hand.

Vi fick en ny lärare 3 veckor innan studenten som slängde ihop ett sjuhelvetes prov, på egen hand lyckades jag pricka in ett MVG i Psykologi A pga. detta.

Jag har dock haft en av Sveriges bästa lärare inom psykologin (plus, att hon var het så det var win-win.) Så jag hade en förvånadsvärt rolig tid på psykologi A och B. Och retorik.

Fast det är synd att sånt där händer, som hände dig. Får en att förlora hoppet om Svensk-skola - ännu mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor