Jump to content

Skoltråden

kicken
 Share

Recommended Posts

Goddagens.

Jag tänkte inte säga så mycket om min skolgång, bara att jag går Datateknik på KTH andra året :P

Hursomhelst såg jag en nØllan sitta och surfa GTASajten i ESCapen (Sektionslokalen), frågade vad han hade för nick men glömt bort.

NØllan kanske skulle kunna friska upp mitt minne lite? -_-

Sen undrar man ju lite om det är några andra nØllan från GTASajten också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Goddagens.

Jag tänkte inte säga så mycket om min skolgång, bara att jag går Datateknik på KTH andra året :P

Hursomhelst såg jag en nØllan sitta och surfa GTASajten i ESCapen (Sektionslokalen), frågade vad han hade för nick men glömt bort.

NØllan kanske skulle kunna friska upp mitt minne lite? -_-

Sen undrar man ju lite om det är några andra nØllan från GTASajten också.

De nØllor jag vet går KTH är The_Dude och Everest som båda går Medieteknik, och sedan har jag för mig att det var någon till jag dessvärre inte minns vem det var som började en annan linje i år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns här några fysiksnillen? -_-

Fysik B, kast.

http://www.gtasajten.com/legacy/beffo/files/528lnv322c1r.pdf

För någon timme sedan kollade jag in pappret, och tänkte 'Det här blir lätt!'. Jag satte mig ned (eller jag satt ioförsig redan ned, jag vet inte varför jag skrev så) med papper och penna, och började skriva. Det gick bra, jag lät pedagogisk, och jag försökte förklara varje steg, och allt gick relativt snabbt. Fram tills ett visst steg, och där tog det stopp. Jag började bita på pennan, testa olika formler, sudda, testa fler formler, försökte med energibetraktelser, slet mig i håret, googlade, bet lite mer på pennan, suddade mer, och gav nästan upp. Sedan kom jag på en grej som kanske funkade, och fick fram xmax till 2,57 m, efter några otydliga uträkningar och säkert omständiga formler. Kan svaret stämma?

j2nu85lvo5k9.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För någon timme sedan kollade jag in pappret, och tänkte 'Det här blir lätt!'. Jag satte mig ned (eller jag satt ioförsig redan ned, jag vet inte varför jag skrev så) med papper och penna, och började skriva. Det gick bra, jag lät pedagogisk, och jag försökte förklara varje steg, och allt gick relativt snabbt. Fram tills ett visst steg, och där tog det stopp. Jag började bita på pennan, testa olika formler, sudda, testa fler formler, försökte med energibetraktelser, slet mig i håret, googlade, bet lite mer på pennan, suddade mer, och gav nästan upp. Sedan kom jag på en grej som kanske funkade, och fick fram xmax till 2,57 m, efter några otydliga uträkningar och säkert omständiga formler. Kan svaret stämma?

Jag vet inte svaret själv, men jag ska räkna på det sedan och se om jag får samma. Tack i alla fall, nu har jag lite att falla tillbaka på om jag kör fast. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skoldagarna är så usla så det inte är klokt.

Vi har snart gått i skola i 3/4 veckor, och vi har i princip inte fått en vettig uppgift än. Dagarna går åt för att spela CS eller annat valfritt spel, pga. att vi inte har fått några instruktioner på vad vi ska göra eller shit.

"Jaa, ni ska då läsa Desktop, och [random rant] ... ni ska då alltså skapa ett virtuellt företag."

"wut?"

"han svarar"

"Aha, vi går till klassrummet längst bort, det är lugnare där"

"Gör så"

"LÅNGEN FÖR FAN!! LÅNGEN!! DOM KOMMER CW!! B FÖR HELVETE!"

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

KTH-matte = HORROR!!

Jag rekommenderar er som läser matte på gymnasiet att redan nu lära er att arbeta utan formelblad för sådant existerar inte på högskolematte. Att kunna PQ-formeln och konjugat/kvadreringsregeln är basic men sen måste man även kunna t.ex. alla potens- och logaritlagar, alla geometri/trigonometri-formler, kunna vilka exakta radianer som de vanliga vinklarna i grader motsvarar, alla standardgränsvärden samt massa annat som är nytt... It suxxorz.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

KTH-matte = HORROR!!

Jag rekommenderar er som läser matte på gymnasiet att redan nu lära er att arbeta utan formelblad för sådant existerar inte på högskolematte. Att kunna PQ-formeln och konjugat/kvadreringsregeln är basic men sen måste man även kunna t.ex. alla potens- och logaritlagar, alla geometri/trigonometri-formler, kunna vilka exakta radianer som de vanliga vinklarna i grader motsvarar, alla standardgränsvärden samt massa annat som är nytt... It suxxorz.

Inte bara KTH-matte, högskolematte i allmänhet. Jag kände mig fan förbannad ett tag, gymnasiet kunde man glida igenom och få MVG genom att vara lite skillad med miniräknaren. Jag har läst flera mattekurser nu utan att få använda formelblad eller miniräknare, det är en otrolig skillnad. Grundkursen för civilingenjörer är mycket svårare än det man läste på gymnasiet, sedan är det dessutom helt klart den lättaste mattekursen på högskolan...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hew går också på KTH.

Hmm, tror det var Hew som var nØllan jag stötte på faktiskt. Låter bekant.

KTH-matte = HORROR!!

MedienØllan var det?

Det stämmer rätt bra det där, vi hade aldrig formelsamling i Gymnasiet så jag var rätt van när jag kom till KTH. Dock gled jag igenom gymnasiet med rätt lite plugg så min lathet har vart ett problem. Det ska ändras på detta år dock -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

KTH-matte = HORROR!!

Damn, stort tack! Ska verkligen ta mig i kragen denna/nästa termin

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, tror det var Hew som var nØllan jag stötte på faktiskt. Låter bekant.

Yes, det var jag. Dock visste jag redan vem du var, vi gick faktiskt på samma gymnasieskola -_-

Everest upptäckte en viss Mikolan i DC-hubben under ett av skol-LANen för nåt år sen, tror han sände iväg ett pm till dig också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor