Jump to content

Reklam i spel - bra eller anus?

Jacker
 Share

Reklam i spel...  

62 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Nu när Ubi Soft släppt flera av sina spel gratis, men med in-game reklam som kompensation, kan detta ämne bli aktuellt. Vi har sett det tidigare i spel som SWAT 4 och Battlefield 2142.

- - -

Vote: Bra - spelarna kan få spel gratis/billigt samtidigt som utvecklarna och utgivarna tjänar pengar

Jag anser att detta är ett bra koncept för att finansiera framtida spelutveckling, eftersom fildelning idag är stort och blir större. Spelarna kommer knappast gå tillbaka till att köpa spel, samtidigt som utvecklarna och utgivarna börjar märka av fildelningen i plånboken. Det har länge pratats om att spelmakarna/musikbranschen, osv inte hängt med i IT- utvecklingen de senaste tio åren, och därmed har sig själva att skylla för sina förlorade intäkter. Då är detta ett steg i rätt riktning.

Så länge reklamen inte dyker upp i en pop-up- ruta som pausar spelet känner jag mig nöjd. Kanske t.o.m. höjer känslan av realism och trovärdighet i spelen. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att det är rätt så bra. Gratis spel tackar man ju inte nej till. + att reklam stärker verklighetskänslan lite. Men jag är inte säker. TC:NYC var ju inte gratis men jag tröttnade på all Motorola reklam som trängde sig på, till och med i cut scenes (syftar på en killes "Hello moto" ringsignal).

Vote: Vet inte/är osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte/Osäker

Det beror lite på upplägget.

Spelar man tex ett skräckspel och man går för bi en vägg där det står "buy Cocacola" så är det okej.

Men om det plötsligt, när det är som mest spännande dyker upp en text över hela skärmen där det står: " And now some commercial" så kommer det en reklam film för cocacola så hade det stört mig mycket.

Men om det är diskret reklam som inte påverkar spelupplevelsen nämnvärt, så är jag för det.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sålänge det inte förstör spelkänslan, eller är i vägen (t.ex. popups som minimerar spelet tillbaka till skrivbordet) så ser jag inga problem med det. Dom får kasta på mig hur mycket reklam dom vill medans laddningstiderna är igång, då det ändå inte är något som folk längtar efter. Skulle dock bli förbannad om det skulle börja komma reklam inne i spelen, speciellt i äldre miljöer.. (Du springer runt i ett slott/whatever och plötsligt står det en blinkande neonskylt där dom visar reklam för ett annat spel från samma utvecklare)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte/Osäker.

Det är lungt ifall dom levererar det på ett relativt diskret sätt. Ta GTA som ett exempel, där hittar man reklam för "Sprunk" och "Crowex" lite här och var, att t.ex. ersätta detta med.. Låt oss säga Coca-cola eller vilket annat varumärke som helst, hade jag inte haft någonting emot. Såg att ni hade diskuterat popups en del också, är dom så jobbiga att dom har sånt i spel nu för tiden? Jag spelar inte många spel på datorn, så jag har inte riktigt koll på sådant. Håller också med Stell till 100% ang. reklam i spel som utspelar sig i äldre miljöer, då har dom allt gått för långt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Ser inga större problem med reklam så länge reklamen är väl inbyggd i spelet och "relevant" - om huvudkaraktären t.ex. talar i sin mobil kan det vara en Nokia, om han åker mc kan det vara en Yamaha, om han bor på hotell kan det vara ett Hilton osv osv. Dåligt blir det när karaktären t.ex. äter på McDonalds, tuggar Airwaves (looking at ya Mr Fisher, wink wink) eller printar ut semesterbilder med Canons nyaste "bara för att", dvs då det egentligen inte har något med storyn att göra.

Bilmärken i bilspel och vapenmärken i många spel är absolut inga problem även om man kan se det som en sorts reklam, det gör det hela bara mer realistiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...