R2D2 Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Nu är det så att på måndag så börjar mitt schema att gälla och då är det lektioner för hela slanten istället för små löjliga utflykter och pratstunder om förväntningar. I högstadiet hade man sina små röda eller gröna anteckningsböcker, en för varje ämne. Numera måste man ju tänka på sådant själv. Så ni som har gått gymnasiet i ett år eller två, hur gör ni? Kollegieblock och pärm? Kollegieblock och plastfickor? Ett block per ämne? Ett enda stort block? En liten anteckningsbok för varje ämne? Jag tänkte åka och handla sådant imorgon och då är det lika bra att ha något smart system från början, men jag har ingen aning om vad som fungerar bäst i praktiken. Kom med tips! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 (redigerad) Ett block per ämne, eller kort sagt exakt som i högstadiet. Lösa papper tillhörande ämnet stoppar jag bara in i blocket. Köp rikligt med pennor, de har en tendens att försvinna spårlöst. Edit: Bör nämnas att jag verkligen inte är någon anteckningsperson, och det är inte ofta man blir tvingad till att anteckna i gymnasiet. Att anteckna i lugn och ro framför wikipedia + att ha lyssnat noga på lektionen fungerar bäst för mig. Självklart är det ju dock bra att ha rikligt med kladdbart papper i matematiken osv. Redigerad 1 september, 2007 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Ett stort block för program ämnena. (alltså ett stort med olika flikar) Ett litet för svenska/matte/engelska Tycker det funkar rätt bra Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Kör på ett kollegieblock per ämne. Lättast att hålla ordning så tycker jag. Har testat med pärm, men det är bara jobbigt att sätta in i pärmen, så det blir att man skjuter på det och sen blir det rörigt. De stor blocken (t.ex. 7ämnen i 1block) kan verka bra men det är ju värdelöst när man t.ex. ska plugga och man måste släpa på den, och det blir ju jobbigt om man t.ex. räknar ut hela matte delen och måste ha ett separat för matte och dra omkring med gammal matte på övriga lektioner. Jag rekommenderar ett block för varje ämne De är lätta att hålla i sär när man fått lite böcker i alla ämnen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Hej. Jag köpte fem block.. vissa ämnen får dela. Jag letar pennor hela dagarna =/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 1 september, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Tack så mycket. Matten pluggar jag in själv hemma (ligger före) åtminstone första terminen så där behöver jag ingenting. Då får det bli separat block per ämne verkar det som. Rutat? Linjerat? Blankt? Lär väl variera efter ämne kan jag tänka mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 (redigerad) Det där med pennor. Det är läskigt hur fort de blir snodda. Köper man en från t.ex. bokhandeln som kostar mer än 2 kronor blir den snodd direkt men köper man såndär 10-pack stiftpennor så går de bara sönder. Lite synd när man som jag inte klarar av att skriva med träpenna. @R2: På fysiklektioner kan rutat vara bra, annars är det nog randigt för hela slanten. Redigerad 1 september, 2007 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Än så länge kör jag med ett kollegieblock ifrån Bokia, men det är för att jag är en fattiglapp, och det känns som om mor min kommer att ta på sig sin politiska roll som hon i sina ögon tar för allvarligt för att kämpa emot att vi elever ska behöva bistå med sådant själva. Men iallafall. Ett block än så länge, men på senare tid kommer det nog ANTINGEN bli ett större block med flikar, eller så kommer det nog bara bli något anteckningshäfte. Plastfickor fungerar också ganska bra, ifall man frågar mig. Det blir lättare att hålla reda på alla lösblad, samt så kan man rycka ut bladen ifrån respektive ämne ur kollegieblocket och stoppa i den plasticka som de bör ligga. På så vis kan man spara pengar på att inte behöva köpa väldigt många block. Pärm tror jag också fungerar bra om man mer är den ordningsamma personen. Gröt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Kör med kollegieblock, många ämnen delar på samma. Då det börjar bli fullt i blocket sorterar jag in papperna i en pärm, sorterat is the shit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Kör med ett block per ämne. Rutat använder jag bara till matten. Dessvärre var det någon skithög som snodde mitt svenska/datakunskapblock, som innehöll alla mina inloggningsuppgifter, så jag måste köpa ett nytt sådant... Pennorna vi fick utdelade försvann efter första dagen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Colan K Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 När jag gick i gymnasiet så körde jag in allt i huvet. Det som jag ansåg var viktigt. På måndag är det arbetsförmedlningen t.ex! Ibland lyckas man ju alltså Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Som folk säger, lägga ut pengar på fina pennor är ingen idé när de kommer bli stulna. Besök IKEA istället och packa med dig några hekton pennor. Minst lika dugliga och de försvinner ändå efter en dag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Smart det där med att ha flera block till olika ämnen. Jag har otroligt nog aldrig tänkt på det, även fast jag använt ett rutat till matten och linjerat till övriga ämnen. Måste fan börja med det. Angående själva inlärningsmetoden så är den bästa för mig (hittils) att läsa igenom kursens bok/böcker, sedan läsa igenom igen, samtidigt som man antecknar allt som man tycker verkar viktigt att veta. Sedan präntar man in anteckningarna i skallen varje dag i 1-2 veckor tills de sitter som ett rinnande jävla vatten (detta är då den metod jag använder inför prov). Givetvis ska man anteckna det som sägs på lektionen. De lärarna jag haft har alltid tagit upp saker som inte finns i kursböckerna, och kommer det med i ett prov är man körd på den frågan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stammper Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Använder kollegieblock till alla ämnen. Sedan stoppar man bara in de papper man behöver i kollegieblocket ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Jag antecknar bara viktiga saker, resten kör jag in i skallen genom att repetera 'stödord' undertiden jag lyssnar. Vi säger att läraren säger "Karl Siegfried Jönsson gjorde si och så. Kom ihåg att han var i 108nde divisionen i lumpen." då repeterar jag numret "108" i skallen tills det sitter stenhårt. Kanske inte sådant bra lärosätt, men det verkar fungera till viss del. Annars skriver jag bara av RavenE. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 1 september, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Jag har tänkt om lite. Att para ihop liknande ämnen på ett block är nog ingen dum idé. Om man t.ex. har Biologi, Naturkunskap och Kemi i ett block, Svenska+Engelska+Franska i ett block o.s.v. Annars blir det nog för många block. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Officer Hernandez Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Organisera? Vem har sagt nåt om att organisera... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Ett block per ämne, eller kort sagt exakt som i högstadiet. Lösa papper tillhörande ämnet stoppar jag bara in i blocket. Köp rikligt med pennor, de har en tendens att försvinna spårlöst. Edit: Bör nämnas att jag verkligen inte är någon anteckningsperson, och det är inte ofta man blir tvingad till att anteckna i gymnasiet. Att anteckna i lugn och ro framför wikipedia + att ha lyssnat noga på lektionen fungerar bäst för mig. Självklart är det ju dock bra att ha rikligt med kladdbart papper i matematiken osv. Samma som Tobbe. Ett block per ämne, sedan har jag alla lösa papper i blocket samt skriver upp läxor innanför omslagssidan på blocket. Rikligt med pennor, även där samma som Tobbe, för de försvinner ovanligt lätt på gymnasiet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Jag har tänkt om lite. Att para ihop liknande ämnen på ett block är nog ingen dum idé. Om man t.ex. har Biologi, Naturkunskap och Kemi i ett block, Svenska+Engelska+Franska i ett block o.s.v. Annars blir det nog för många block. Sen är det ju den detaljen att det är skönt att ha saker efter varandra när man ska plugga till prov. Men annars är det väl smart. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 2 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 september, 2007 För tillfället är jag rätt oorganiserad. Jag har ett kollegieblock för alla ämnen. Måste definitivt brytas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts