Jump to content

Muhammedbilderna i Nerikes Allehanda

Jacker
 Share

Recommended Posts

Jämför du muslimer med nynazister? Usch, vad... enkelt - Visst, de de har gemensamt är att de hyllar någon, och själva akten att hylla någon är normal, men det som definierar dessa två grupper är vad de hyllar. Nynazister hyllar Hitler, och ser ner på andra 'raser', medan muslimer tror på en gud, och följer en fredlig lära.

Jag vet inte, men jag får vibbarna att det verkar vara en relativt utbredd tro att muslimer förespråkar våld, och heligt krig. Sure, det finns vissa idiotiska fundamentalister som anser sig göra terrordåd i Allahs och Islams namn, men låt inte dessa arslen tala för en religion på 1,3 miljarder människor.

Jämför inget med muslimer. Jag jämför NORMAL och NORMAL.

yoda säger att det finns normala Muslimer, och jag säger att det finns normala Nynazister. Folk kommer ändå tycka att nynazisten är mycket värre, och dum i huvudet.

Det finns inget "normal" när man är insnöad i idiotiska idéer/diologier.

Du kan vara medlem i Mensa och samtidigt vara medlem i en självmordssekt. Då är du dum i huvudet, även om du har IQ som en professor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 201
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag håller med dig Axel, verkligen!

Men jag tycker ändå det är svårt, man måste ju få publicera bilderna ändå om det är jävligt onödigt när det sårar folk så mycket.

Tack, och det är klart att man får publicera bilderna, men som sagt; så länge man tar hänsyn till, och står för konsekvenserna. Jag förstår egentligen inte hur Nerikes Allehanda tänkte, en seriös nyhetsredaktion som den måste insett att konsekvenserna skulle bli snarlika som för Jyllands-Posten för snart två år sedan. Jag menar, det är ju inte exakt bra PR för tidningen, för landet, eller för Lars Vilks heller för den delen (bilderna var inte ens särskilt bra gjorda!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, och det är klart att man får publicera bilderna, men som sagt; så länge man tar hänsyn till, och står för konsekvenserna. Jag förstår egentligen inte hur Nerikes Allehanda tänkte, en seriös nyhetsredaktion som den måste insett att konsekvenserna skulle bli snarlika som för Jyllands-Posten för snart två år sedan. Jag menar, det är ju inte exakt bra PR för tidningen, för landet, eller för Lars Vilks heller för den delen (bilderna var inte ens särskilt bra gjorda!)

Nej, men jag föreslår att du läser ledaren, det var riktigt vettig faktiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, men det har jag inte heller påstått. Om du menar att de invandrare i Sverige som är islamister/muslimer borde bita sig i läppen och hålla tyst/acceptera hela den här Karikatrer-av-Muhammed-historien, och 'ta seden dit man kommer', så håller jag delvis med. De (när jag säger 'de' menar jag givetvis inte alla muslimer, utan de berörda) måste inse att vi trots allt har yttrande- och tryckfrihet i Sverige, och att de gör fel, enligt min moral, när de kritiserar Sverige som land, våra grundlagar, och bränner dockor av statsministern, men det betyder inte att de inte har rätt till det.

Jag är inte helt säker på vad jag vill säga med detta inlägg, men med yttrande- och tryckfrihet kommer även ett visst ansvar, att tänka efter vilka konsekvenser ens handlingar kan ha. Jag läste i Expressen att JK preliminärt bedömt att teckningarna inte utgjorde hets mot folkgrupp, men bara för att fallet kom undan lagens långa arm betyder det inte att det är okej att göra det Nerikes Allehanda och Jyllands-posten gjort (det är fortfarande åsikter från min moral som talar, tydligen är det okej enligt lagen, skumt nog), då ingen tjänar på hela denna historia; publiceringen av bilderna var oförsiktig, dumdristig, den skapar internationell osämja, äventyrar säkerheten för utsatta svenskar, och i värsta fall skapar ännu större klyftor mellan kulturer och religioner.

edit: formatering, och putsning av formuleringar

Såhär står det i NA- artikeln (som bilden publicerades i från början):

"Det är därför logiskt att den muslimska tidskriften Minaret tillsammans med föreningen Sekulära muslimer i Sverige, tänker arrangera en utställning med Lars Vilks teckningar."

Alltså är det inte muslimer överhuvudtaget som anser teckningarna som kränkande, utan det är de som inte kan acceptera åsiktsfrihet, religionsfrihet, osv och som skulle islamisera Sverige och förbjuda andra religioner om de fick bestämma.

Jämför du muslimer med nynazister? Usch, vad... enkelt - Visst, de de har gemensamt är att de hyllar någon, och själva akten att hylla någon är normal, men det som definierar dessa två grupper är vad de hyllar. Nynazister hyllar Hitler, och ser ner på andra 'raser', medan muslimer tror på en gud, och följer en fredlig lära.

Jag vet inte, men jag får vibbarna att det verkar vara en relativt utbredd tro att muslimer förespråkar våld, och heligt krig. Sure, det finns vissa idiotiska fundamentalister som anser sig göra terrordåd i Allahs och Islams namn, men låt inte dessa arslen tala för en religion på 1,3 miljarder människor.

Tscha, vad jag vet är islam den mest "våldsuppmanande" religionen av de stora ute i världen. En av skillnaderna mellan kristendomen och islam man brukar måla ut är att man inom kristendomen ska förlåta andra, även sina fiender. Inom islam är det heder som gäller, och man ska besegra istället för att förlåta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort mitt bästa för att läsa på sedan fotbollen slutade, så om något verkar ologiskt i textväggen nedan är det för att min skalle är aningen mör.

Såhär står det i NA- artikeln (som bilden publicerades i från början):

"Det är därför logiskt att den muslimska tidskriften Minaret tillsammans med föreningen Sekulära muslimer i Sverige, tänker arrangera en utställning med Lars Vilks teckningar."

Okej, du utelämnar den första paragrafen i den meningen, själva anledningen till att de vill ha utställningen. Detta är vad jag läste på SvD:

Uppgifter om att Minaret tillsammans med nätverket Sekulära muslimer i Sverige (Semus) skulle ställa ut teckningarna är ett missförstånd.

Jag trodde inte att vi skulle uppfattas som utställaren, säger Mohamed Omar, chefredaktör på Minaret.

Det är en dialog om bilderna med Lars Vilks som är det viktiga för Minaret.

Semus vill dock fortfarande att bilderna ska ställas ut.

Man kan inte gå in i en dialog utan att ha sett bilderna, därför är det viktigt att bilderna visas upp. Mitt primära syfte är att ha en dialog med Lars Vilks om teckningarna, säger Hooman Anvari på Semus.

Som alltid är det farligt att generalisera, särskilt när det gäller människor, religioner och kulturer (jag säger inte att du gör det Jacker, jag bara påpekar det, allmänt), och bara för att Semus (Sekulära muslimer i Sverige) inte verkar ta illa upp av publiceringarna betyder det inte finns muslimer som gör det. Viktigt att understryka att Semus trots allt är sekulariserade, och att profeten Muhammed är ungefär lika helig för dem som Jesus är för oss, den sekulariserade, kristna medelsvensken. Och syftet för Semus engagemang i utställningen är inte för att visa 'hur löjligt det är med att muslimer tar illa upp ang. Muhammedteckningarna', utan för att erhålla en dialog med tecknaren, Lars Vilks.

Alltså är det inte muslimer överhuvudtaget som anser teckningarna som kränkande, utan det är de som inte kan acceptera åsiktsfrihet, religionsfrihet, osv och som skulle islamisera Sverige och förbjuda andra religioner om de fick bestämma.

Som nämnt ovan; Semus och tidningen Minaret talar inte för alla muslimer; det är långt ifrån bara "de som inte kan acceptera åsiktsfrihet, religionsfrihet, osv och som skulle islamisera Sverige och förbjuda andra religioner om de fick bestämma" som tar illa upp. Det finns en stor grupp mellan [extremisterna, de fundamentala islamisterna] och [de sekulära muslimerna]. Den gruppen är troende muslimer, som snarare accepterar andra kulturer och religioner än att "spänna en bomb runt magen och göra en Jihad i Allahs namn", men som ändå tar illa upp och förolämpas när de anser att man skändat deras profet.

Vidare har länders regeringar/regimer levererat oficiella protester (jag tror att det var Iran, Afghanistan och Pakistan - Man kan diskutera huruvida man gillar dessa länders regimer eller inte, men det är ett annat inlägg), och bara en sån sak är ju allvarlig. Att de lämnade in protesten till Sveriges regering är väl mindre genomtänkt, då tryckfrihet råder, men jag tog upp punkten om de officiella protesterna då de visar på allvaret i situationen.

Tscha, vad jag vet är islam den mest "våldsuppmanande" religionen av de stora ute i världen. En av skillnaderna mellan kristendomen och islam man brukar måla ut är att man inom kristendomen ska förlåta andra, även sina fiender. Inom islam är det heder som gäller, och man ska besegra istället för att förlåta.

Huruvida Islam är en våldsreligion eller inte har jag förgäves försökt få svar på. Jag har sökt ett bra tag, och åsikterna går isär. Jag antar att det finns lika många tolkningar av koranen som det finns läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Huruvida Islam är en våldsreligion eller inte har jag förgäves försökt få svar på. Jag har sökt ett bra tag, och åsikterna går isär. Jag antar att det finns lika många tolkningar av koranen som det finns läsare.

Du kan inte tolka Koranen. Den är ordagrann. Eller har du glömt att den är skriven av Gud och dikterad av ängeln Gabriel till Mohammed?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så här skrev en tjej vid namnet "Sara" på Lars Vilks blogg.

”Det är aldrig tjusigt ut att sparka på den som ligger. Palestinier och irakier gör det redan och har ingen plats i “yttrandefriheten”. De har ingen röst i media.

Att provocera och ifrågasätta är ofta toppen, och kanske en av den moderna konstens viktigaste funktioner. Men som vit medelålders man från västvärlden luktar det bara översitteri och rasism. Det ser aldrig snyggt ut att sparka ovanifrån. Djävligt onödigt.

Vi kan inte förutsätta att vi har RÄTT världsbild bara för att vi är från väst och är vita.”

Här är många schabloner samlade och även om vi har hört dem om och om igen är det värt att tänka över det igen.

Slå aldrig på någon som ligger ner.” De orden kan också läsas på plakat som demonstrerande muslimer bar på i Uppsala. Men det är inte heller någon lyckad lösning att förklara svenska muslimer för alltför svaga för att delta i samhällsdebatten. I varje fall kan man säga att svenska muslimer har blivit mer synliga och att de faktiskt har fått en röst i medierna.

Jag kan säga att jag håller med henne 100%. Hon talade genom mitt hjärta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så här skrev en tjej vid namnet "Sara" på Lars Vilks blogg.

"Det är aldrig tjusigt ut att sparka på den som ligger. Palestinier och irakier gör det redan och har ingen plats i "yttrandefriheten". De har ingen röst i media.

Att provocera och ifrågasätta är ofta toppen, och kanske en av den moderna konstens viktigaste funktioner. Men som vit medelålders man från västvärlden luktar det bara översitteri och rasism. Det ser aldrig snyggt ut att sparka ovanifrån. Djävligt onödigt.

Vi kan inte förutsätta att vi har RÄTT världsbild bara för att vi är från väst och är vita."

Här är många schabloner samlade och även om vi har hört dem om och om igen är det värt att tänka över det igen.

"Slå aldrig på någon som ligger ner." De orden kan också läsas på plakat som demonstrerande muslimer bar på i Uppsala. Men det är inte heller någon lyckad lösning att förklara svenska muslimer för alltför svaga för att delta i samhällsdebatten. I varje fall kan man säga att svenska muslimer har blivit mer synliga och att de faktiskt har fått en röst i medierna.

Jag kan säga att jag håller med henne 100%. Hon talade genom mitt hjärta.

Här har vi ett prima exempel på en politiskt korrekt brud som låter etablissemanget tänka åt henne. När hon sitter och påstår att det är "rasism" och "översitteri" bara för att det är en vit, medelålders man känns det omvänd rasism över det hela, all the way...

Och vem förutsätter sig att de INTE har rätt världsbild? Det är inte bara västerläningar. Länder och samhällen där religion dominerar kulturen (och kultur och religion är den stora normen) är det nog ännu värre, skulle jag kunna tänka mig. Sen kan man jämföra utbildning och kunskap mellan olika delar i världen, och det är knappast subjektivt att säga att västvärlden vinner med hästlängder på den biten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här har vi ett prima exempel på en politiskt korrekt brud som låter etablissemanget tänka åt henne. När hon sitter och påstår att det är "rasism" och "översitteri" bara för att det är en vit, medelålders man känns det omvänd rasism över det hela, all the way...

Och vem förutsätter sig att de INTE har rätt världsbild? Det är inte bara västerläningar. Länder och samhällen där religion dominerar kulturen (och kultur och religion är den stora normen) är det nog ännu värre, skulle jag kunna tänka mig. Sen kan man jämföra utbildning och kunskap mellan olika delar i världen, och det är knappast subjektivt att säga att västvärlden vinner med hästlängder på den biten.

Så sant, så sant.

Denna "Sara" är ett riktigt jävla stolpskott som vill tycka synd om dom som det inte är synd om. Vafan är det för skitsnack om att muslimer är så nedtryckta. Dom förökar sig som råttor, och får hela omvärden med sig, på grund av sin religion.

Vi har en bättre världsbild, där alla har större värde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med folk idag är att de inte vågar ha engna åsikter som strider mot det politiskt korrekta. De vill ju inte bli hatate av sina nära och kära bara för att de sympatiserar med låt säga nazister. De "måste" hata nazimen för att det är det som är normalt. Svagt. Har man en åsikt så står man för den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor