Mordos Skrivet 2 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 september, 2007 Att det är hundar på bilden gör faktiskt allt ännu mera kränkande, då det i vissa arab-länder är helt lagligt att döda någno som har kallat dig för hund. Skumt, ja, men ändå deras lagar. Internet is serious shit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 2 september, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 2 september, 2007 @Tweak: Precis @Jacker: Kritik Du kan inte kritisera något utan att ha kunskap om det. Kritik är alltså ett sätt att säga vad man tycker. Förresten upplever jag inte detta som ett större kritikforum. Iaf inte vad det gäller kritik på "hög nivå". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 2 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 september, 2007 Låt mig förtydliga mig om kritik-delen: Jag tycker inte att det är så att så fort någon skriver något kommer någon med kritik. Däremot är det så att så fort en ger kritik kommer halva forumet efter som svansande hundar (ironiskt urval) och gör likadant tills tråden låses. Vilket antagligen händer om vi inte håller oss OT from now on Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 2 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 september, 2007 Jag tänkte skriva något vettigt, men jag tror att jag går och runkar istället. Eller vänta, lite offtopic slår aldrig fel. Vad för stolpskott till människa var det egentligen som kom på idén att döpa om Nerike till "Närke", vad sägs om att döpa om Stockholm till STÖKKHÖLL(lol)M while we're at it? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 2 september, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 2 september, 2007 Jag tänkte skriva något vettigt, men jag tror att jag går och runkar istället. Eller vänta, lite offtopic slår aldrig fel. Vad för stolpskott till människa var det egentligen som kom på idén att döpa om Nerike till "Närke", vad sägs om att döpa om Stockholm till STÖKKHÖLL(lol)M while we're at it? Gammaldags stavning, från den tiden då halva svenska befolkningen var analfabetiker och man kunde stava ord/namn på flera vis utan att det gjorde nåt. Att det blivit "Närke" är nog bara en slump. Dock används "Nerike" fortfarande på flera ställen, bara för att det är "fint". Bl.a. Nerikes Basket, Närkes damlandslag i basket som min mosters man coachat en gång i tiden. Han ledde dem till SM- guld två gånger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Officer Hernandez Skrivet 2 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 2 september, 2007 Jag tycker inte att NA har gjort något fel alls och att det är bra att de står på sig. Egentligen har de förklarat krig mot Sverige genom att bränna svenska flaggor, trots att det var fel färger. Det är vibrationerna som räknas enligt mig. Kan muslimerna inte ta att de får igen på något vis efter allt elände de har ställt till med så är det verkligen dags att ta ner dem på jorden igen. Ta bara en så enkel sak som i Sverige... en invandrare verkar kunna få kalla svenskar precis vad han/hon vill. Men om vi någon gång försöker fräsa tillbaka och hävda vår rätt så har vi hela denna persons släkt på oss direkt. Den ena med värre vapen än den andra? Det är dags att ta ner muslimerna på jorden, som sagt. Tillbaka till Topic! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 3 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2007 Förstår inte varför kritiken riktas mot Nerikes Allehanda, det var ju trots inte dem som ritade bilden, utan Lars Vilk. Dem publicerade bara bilden i en artikel. Det var inte som om dem tyckte bilden var najs och tröck upp den på en helsida, utan det var en liten bifogad bild till en i övrigt hyfsad artikel. Och angående färgerna på flaggan; bilden kommer ifrån Pakistan, där man i vissa delar pratar Pashto. I Pashto finns inte ord för grön och blå, det är samma ord sheen. Antagligen har någon sagt "gör gula och sheena flaggor, och så blev det som det blev, norrlands flagga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 3 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2007 Förlåt om detta låter lite "offtopic" men, skulle vi inte kunna starta nån "Invandrare" tråd där man kan diskutera just Religion, Muslimer och Invandrare?. Jag tycker faktiskt det är rätt så intressant att läsa andras inlägg och vad dom tycker. Bara ett förslag som sagt ^^. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 3 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2007 Förlåt om detta låter lite "offtopic" men, skulle vi inte kunna starta nån "Invandrare" tråd där man kan diskutera just Religion, Muslimer och Invandrare?. Jag tycker faktiskt det är rätt så intressant att läsa andras inlägg och vad dom tycker. Bara ett förslag som sagt ^^. Kör hårt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 3 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2007 Allah är egentligen samma gud som kristendomens gud (Kristendomen och Judendomen var ifrån början liksom "byggda på varandra" eller hur man nu förklarar det) Kan det inte vara. Enligt koranen är inte Jesus Gud, men det är han enligt bibeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 3 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2007 Kan det inte vara. Enligt koranen är inte Jesus Gud, men det är han enligt bibeln. Jesus är inte gud enligt bibeln. Man brukar dock vara överens om att man tror på samma gud. Det händer att kristna, judar och muslimer har gudstjänster tillsammans. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 3 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2007 Jesus är inte gud enligt bibeln. Man brukar dock vara överens om att man tror på samma gud. Det händer att kristna, judar och muslimer har gudstjänster tillsammans. Treenighetsläran, då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 3 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2007 Jesus är inte gud enligt bibeln. Man brukar dock vara överens om att man tror på samma gud. Det händer att kristna, judar och muslimer har gudstjänster tillsammans. Jo, det är han. På fler ställen än där han inte är det. Aldrig hört: Gud = Jesus = Holy spirit, eller vad det nu är? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 3 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2007 Jo, det är han. På fler ställen än där han inte är det. Aldrig hört: Gud = Jesus = Holy spirit, eller vad det nu är? Det blir väldigt paradoxalt, Jesus ses ju som guds son. Treenigheten är ju mer att dom hör ihop vad jag har förstått. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 3 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2007 Det blir väldigt paradoxalt, Jesus ses ju som guds son. Treenigheten är ju mer att dom hör ihop vad jag har förstått. Tycker också det egentligen, men är verkligen "Guds son" något som tas bokstavligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 3 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2007 Tycker också det egentligen, men är verkligen "Guds son" något som tas bokstavligt? Jag är konfirmerad (även om jag verkligen ångrar det nu) och vad jag minns så tar man det relativt bokstavligt även om det självklart är en tolkningsfråga som allt annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 3 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 september, 2007 Jag är konfirmerad (även om jag verkligen ångrar det nu) och vad jag minns så tar man det relativt bokstavligt även om det självklart är en tolkningsfråga som allt annat. Hmm. Ta en titt här: http://skepticsannotatedbible.com/interp/Jesus_God.html Finns fler verser som säger att Jesus är Gud, så jag antar att dom menar att han är Gud. Jag menar, "I and my Father are one." Hela budskapet med kristendomen är ju ändå att han är Gud, vad jag har förstått. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 4 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 september, 2007 (redigerad) Om nu Jesus var Gud, hur skulle då Gud kunna gjort Maria gravid med Jesus då han inte redan fanns? Och vid svaret "han ville inte mänsklig skepnad": 1. Gud är allsmäktig, skulle han inte kunna inta mänsklig skepnad på annat sätt?? 2. Varför hoppa in i någons mage? Och Patrick, som du skrev "om jag har förståt rätt". Du verkar nog inte ha gjort det. Jesus säger ju "Me and my father are one". För det första påpekar han att han har en fader, alltså är det en person/ande/whatever till. Dessutom kan han ha menat att Jesus hade samma krafter/insikter/allt som Gud hade? Om Bibeln är sann och hur allt menas kommer ingen någonsin kunna veta, är bara att spekulera EDIT @Hernandez: De kanske har rätt att att publicera allt de vill via den lagen, men "hets mot folkgrupp" finns ändå kvar Redigerad 4 september, 2007 av Xersize Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 4 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 september, 2007 De kanske har rätt att att publicera allt de vill via den lagen, men "hets mot folkgrupp" finns ändå kvar Sant, men rätten att få tycka, säga och trycka vad som helst väger ju betydligt tyngre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 4 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 4 september, 2007 Den är bredare på något sett, ja, men alla lagar är lika betydelsefulla (de flesta iallafall^^) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts