Jacker Skrivet 31 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 Idag åkte jag med buss 16 i Örebro för att kunna ta mig från skolan till centralen, för att kunna ta tåget hem. När jag kom fram till Järntorget, där jag skulle kliva av, upptäckte jag att en stor skara personer med utländsk ursprung var samlade längst trottoaren. Och ganska snart såg jag att några bar på plakat, och då förstod jag vad det var frågan om. För en tid sen publicerade Nerikes Allehanda (NA) bilder på profeten Muhammed som rondellhund. Detta har, precis som när Jyllansposten publicerade Muhammed- karikatyrerna i början på 2006, väkt starka reaktioner bland muslimer, som nu kräver en ursäkt från NA. Dock vägrar NA ursäkta sig, och hänvisar till tryckfrihets- och yttrandefrihetslagen. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=687292 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=687125 http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...mp;lpos=extra_0 http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2262...amp;lpos=lasmer Konstigt att det i första hand är NA man attackerar, eftersom det inte är de som är skaparna av hunden. Och hur långt ska man behöva gå för att muslimerna ska bli nöjda, måste vi islamisera Sverige och Europa för det? Förresten är muslimerna dubbelmoraliska på ett vis, då flera arabiska tidningar vid flera tillfällen publicerat anti-semitistiska bilder, vilket tydligen var "okej". Google it and see for yourself... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 31 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 Bor dem i Sverige så får dem lära sig vad yttrandefrihet är och leva med det. Jag tycker det är bra att tidningen står på sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 31 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 Jag med, det bästa vore väl egentligen om varenda tidning i hela världen visade hundarna - vad ska man då göra? Man får lära sig att leva med det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 31 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 Ju fler som publicerar den desto bättre. Tror man på en religion ska man tillåta att andra tror annorlunda. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 31 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 (redigerad) Jag tycker att det är intressant att dessa kritiker gång på gång uppvisar total oförståelse för ett system där regeringen inte kontrollerar tidningar. Dock måste jag säga att muslimerna delvis har en poäng: ingen svensk, eller västlig, tidning skulle aldrig drömma om att publicera något som driver med vår egen heliga ko - judarna. Dubbelmoralen i väst (inte minst den amerikanska) blev tydlig i samband Mohammedteckningarna 2005 då även de mest trotsiga försvararna av pressfriheten ryggade tillbaka när Iran utlyste en tävling för förintelsekarikatyrer. För övrigt anser jag att när Iran skyller på Sionism så är det ungefär lika sömnframkallande som när Israel skyller på Antisemitism. Edit: http://www.dn.se/content/1/c6/68/72/94/flaggetta448.jpg Nu jävlar har det gått för långt, protester är en sak, men att bränna vår gröngula flagga? Redigerad 31 augusti, 2007 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 31 augusti, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 Jag tycker att det är intressant att dessa kritiker gång på gång uppvisar total oförståelse för ett system där regeringen inte kontrollerar tidningar. Dock måste jag säga att muslimerna delvis har en poäng: ingen svensk, eller västlig, tidning skulle aldrig drömma om att publicera något som driver med vår egen heliga ko - judarna. Dubbelmoralen i väst (inte minst den amerikanska) blev tydlig i samband Mohammedteckningarna 2005 då även de mest trotsiga försvararna av pressfriheten ryggade tillbaka när Iran utlyste en tävling för förintelsekarikatyrer. För övrigt anser jag att när Iran skyller på Sionism så är det ungefär lika sömnframkallande som när Israel skyller på Antisemitism. Edit: http://www.dn.se/content/1/c6/68/72/94/flaggetta448.jpg Nu jävlar har det gått för långt, protester är en sak, men att bränna vår gröngula flagga? Vi känner oss kränkta!! Det där med judarna stämmer tyvärr, ja. Men västerläningar skulle knappast bränna flaggor och starta upplopp över en sån sak. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 31 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 Läste på text-tv att de bränner Reinfeldt-dockor för fulla hus. Bra att det finns folk som törs driva med Muhammed-runkarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 31 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 Läste på text-tv att de bränner Reinfeldt-dockor för fulla hus. Bra att det finns folk som törs driva med Muhammed-runkarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 31 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 Tyckte, på något svarthumor-aktigt sätt, det var så jävla klockrent att porträttera Muhammed som rondellhund. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 31 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 Tyckte, på något svarthumor-aktigt sätt, det var så jävla klockrent att porträttera Muhammed som rondellhund. Hehe, jo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 31 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 (redigerad) Muslimerna i Örebro gjorde en fredlig demonstration och med all demokratisk rätt att göra så, men de måste faktiskt acceptera att man får karikatera profeten Muhammed i Sverige. Off topic: jag som är noga med att stava rätt och så... heter det verkligen verbet av karikatyr att "karikatera"? Kan inte riktigt tänka klart atm (fredagkväll). Redigerad 31 augusti, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 31 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 augusti, 2007 Muslimerna i Örebro gjorde en fredlig demonstration och med all demokratisk rätt att göra så, men de måste faktiskt acceptera att man får karikatera profeten Muhammed i Sverige. Off topic: jag som är noga med att stava rätt och så... heter det verkligen verbet av karikatyr att "karikatera"? Kan inte riktigt tänka klart atm (fredagkväll). Jag vet inte heller om "karikatera" är semantisk godtagligt. Låter "förläjliga", alternativt "göra karikatyr av" som bra ersättningsverb? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_-MadeMaN-_ Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Jag tycker der är helt rätt att NA inte ger sig och säger förlåt. Ner med muslimer! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Vi känner oss kränkta!! Det där med judarna stämmer tyvärr, ja. Men västerläningar skulle knappast bränna flaggor och starta upplopp över en sån sak. Jahopp, då blir det att slå ner lite muslimer på gatorna idag då. DOWN WITH MUHAMMED! DEATH TO MUSLIMS! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 (redigerad) Hmm... I den här frågeställningen vet jag inte hur jag ska ställa mig... Tidningen har all laglig rätt att trycka bilden, då med stöd av yttrandefrihetslagen. Så lagligt sett gjorde de ju inget fel, om man bortser att det kan ses som kränkande av folkslag eller liknande, då det enligt deras religon är kränkande att visa bilder på Muhammed, precis som man enligt kristendomen egentligen inte ska visa bilder på Gud. Så det beror egentligen på hur man ser det. Jag tycker att det beror på själva anledningen att lägga ut bilden i tidningen. Hade de egentligen ingen riktig anledning utan gjorde det endast för att bilden var rolig eller liknande så kan de lika gärna låta bli, då den i det fallet "förlöjligar" muslimernas profet. Om de verkligen hade med något relevant att göra kan de trycka bilden. Beror nog mest på situationen tycker jag. Så jag kan inte ta en sida nu EDIT @StellHell: Även om du inte tycker som dom så kan du iallafall delvis respektera deras religion och skriva något annorlunda, oavsett vad du tycker om dom och deras tro. Redigerad 1 september, 2007 av Xersize Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 EDIT @StellHell: Även om du inte tycker som dom så kan du iallafall delvis respektera deras religion och skriva något annorlunda, oavsett vad du tycker om dom och deras tro. Nu ska du ju se att jag inte var särskilt seriös i mitt uttalande. Men nej, jag tänker inte respektera dom för sin religion, då all religion är befänkt, speciellt muslimen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 (redigerad) Så du säger alltså att du inte kan respektera någon som är religös på något sätt alls? Btw, Islam, inte "muslimen" Edit: sa inte heller att du skulle repsketera dom, utan att du borde delvis respektera deras religion Redigerad 1 september, 2007 av Xersize Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Apropå flaggan, kom på hur det ligger till. Det gröna symboliserar att muslimerna tänker ta över Sverige, således är det en tänkt flagga för den framtid där PK-packet fått som de vill och alla skolbarn vänder sig mot mecka. Eller så var den gröna färgen billigare helt enkelt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_-MadeMaN-_ Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 Apropå flaggan, kom på hur det ligger till. Det gröna symboliserar att muslimerna tänker ta över Sverige, således är det en tänkt flagga för den framtid där PK-packet fått som de vill och alla skolbarn vänder sig mot mecka. Eller så var den gröna färgen billigare helt enkelt. Haha, ja så är det nog Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 1 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 september, 2007 (redigerad) Känns jobbigt att folk fortfarande fortsätter att göra teckningar av Muhammed. Jag förstår inte det roliga med att lägga upp en bild på Muhammed i en tidning. Att publicera bilder på Muhammed verkar okej för alla men när det handlar om jesus så blir alla genast sura och tackar nej till bilderna. Tänk om jag skulle publicera en bild på jesus när hans k*k blir spikad?. Hur kul är det? Jag står inte på någonsida. Jag tycker bara att man ska lägga ner detta och sluta publicera massa Muhammed bilder bara för att driva med muslimer. Här är ett exempel på när Jyllands-Posten tackar Nej till Jesus karikatyrer. Redigerad 1 september, 2007 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts