Kiedis Skrivet 25 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 september, 2007 Jag kan inte säga att det är svårt, men vill gärna att det inte ska vara krångligt. Med det menar jag att t.ex. pulversås även gör allt runt om så mycket lättare. Jag behöver bara tänka på ett köpa hem en sak, jag behöver bara en kastrull och en visp för att tillaga den och sen blir det inte mycket disk. Jag behöver göra maten så fort och smidigt som möjligt ibland, då blir det gärna pulvervarianten. På helger/lediga kvällar kan jag dock tänka mig att göra något mer avancerat (då gärna något som är gott att spara, för att göra mycket och sedan förvara i matlådor). Skulle uppskatta om du kunde ge lite fler tips, gärna med mer exakta mått också. Eftersom jag inte är kock och rätt så oerfaren inom matlagning känns det rätt så svårt att "gå på känsla". Jobbar man som kock så tänkter man automatiskt "det där kan väl vem som helst göra", men la nyss på luren efter att ha snackat med en polare som ringde och frågade hur man kokade ägg " " tänkte jag men kom även på att det kanske inte är så jävla lätt för "utomstående" att fixa käk, tänkte genast på det jag skrev här, så jag tar väl till 80% tillbaks att matlagning inte är svårt. Visst kan jag ge tips på matlagning med mått, bara fråga på, får ofta beröm av gäster för min mat (ja jag skryter om det, gillar att få beröm för min mat) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 25 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 september, 2007 Visst kan jag ge tips på matlagning med mått, bara fråga på, får ofta beröm av gäster för min mat (ja jag skryter om det, gillar att få beröm för min mat) Det där är väl inte skryt, du är grym på att laga mat helt enkelt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 26 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 26 september, 2007 Gjorde baconsås idag, en av två maträtter som jag är riktigt grym på. Verkligen jätteenkelt att göra och smakar svingott! Skala och hacka lök. Fräs i en panna. Klipp ner bacon. Stek. Ha på vetemjöl/maizenaredning/whatever. Vänd runt. Häll på mjölk. Låt det koka tills det blir såsigt. Servera med pasta (förslagsvis spagetti) och rikligt med riven parmesanost. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 26 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 26 september, 2007 Visst kan jag ge tips på matlagning med mått, bara fråga på, får ofta beröm av gäster för min mat (ja jag skryter om det, gillar att få beröm för min mat) Du har helt klart gjort den godaste maten jag aldrig ätit! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 9 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 9 juli, 2008 Har haft huset för mig själv ett tag nu, och då har det oundvikligt blivit en del matlagning! (och fotograferande av den). Sjukt kul är det, nästan så man är sugen på att göra en kokbok. Färskpasta med tomat och chili-citron-limesås. http://img182.imageshack.us/img182/1465/bdbmatbh6.jpg Quornbitar med quinoa, och en grönsallad med fetaost, soltorkade tomater och oliver. http://img98.imageshack.us/img98/2812/matwz1.jpg Pasta- och tonfiskgratäng http://img521.imageshack.us/img521/400/bdbkr3.jpg Pangasiusfilé (vietnamesisk hajmal), ris och en sås av röd paprika, söt chili, och gul lök. Serverat med körsbärstomater och kokade morötter http://img521.imageshack.us/img521/4453/dsc2793litenib3.jpg Omelett med banan och curry http://img98.imageshack.us/img98/2971/dsc2804litenej0.jpg Soppa med rotfrukter, röda linser, purjolök, och diverse kryddor. http://img98.imageshack.us/img98/2765/dsc2807litencw7.jpg http://img98.imageshack.us/img98/5687/dsc2808litenjh7.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 9 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 9 juli, 2008 Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Gör en kokbok. I'd buy it. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 10 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 Herregud! Du är grym. Jag bodde också själv i en vecka, jag levde på fil och mikrovärmt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 10 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 Över förväntan ja. Riktigt grym verkar du vara. =) Och så snyggt du skär morötterna. De flesta skär rakt ner, men att snitta dem från sidan gör att det bla. ser finare ut vid servering... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Gör en kokbok. I'd buy it. Det har han faktiskt! Och tack, det värmer att höra. Känns bara som ett grymt stort projekt att ta tag i, och jag känner att jag inte har tid just nu. Herregud! Du är grym. Jag bodde också själv i en vecka, jag levde på fil och mikrovärmt. Hade jag inte tyckt att det var grymt kul att laga mat, hade jag också gjort det! Snabblagat, och gott Över förväntan ja. Riktigt grym verkar du vara. =) Och så snyggt du skär morötterna. De flesta skär rakt ner, men att snitta dem från sidan gör att det bla. ser finare ut vid servering... Jag är ingen mästerkock, men rätt kreativ Och tack för morotskommentaren; en udda, men ack så trevlig kommentar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 10 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 AngryAxel är gtastajtens egna svärmorsdröm. What can't he do? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 10 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 (redigerad) Har inget riktigt tips men, det är nära på, om man köper rimmat bogfläsk och sedan röker det i en rök(rökspån, använd några enstaka enris kvistar för skogssmak) Alternativt så använder ni grillen, tänder den som vanlig och när kolet är klart (en vit, askig färg) lägger du på rökspån och stänger locket, sedan lägger ni in bogfläsket i röken/grillen och väntar.. (det är den delen jag inte kommer ihåg riktigt, det räcker med en sisådär 10-15 minuter kanske.) Observera: Kanske inte är så speciellt populärt där nere i stockholm o så, ni vet, brandvarnare o sånt skit, det ryker ganska mycket... (så det görs på egen risk) Redigerad 10 juli, 2008 av chucky.swe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 AngryAxel är gtastajtens egna svärmorsdröm. What can't he do? Usch ja, jag bara osar av duktighet... Tack, tror jag iallafall Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 10 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2008 Som någon skrev längre bak i tråden, Ajvar Relish. Koka pasta, häll av vattnet och häll tillbaka pastan i kastrullen. Tillsätt Ajvar, kräftstjärtar och grädde. Värm upp och red av med maizena eller mjöl. Pasta är även det lättaste du kan laga, och det finns såååå mycket olika saker du kan göra. En pastasås är extremt lätt att göra. Det enda du egenligen behöver är grädde/mjölk och vad som hittas hemma. (Bacon, salami, skinka, broccoli, kött, fisk) Enkelt att göra, går snabbt och är gott. Perfekt för en lat person. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 11 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2008 Gröt, Lätt snabbt billigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 11 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2008 (redigerad) Hehe, var inte alls han, jsg gillar ärtsoppa med lingonsylt Redigerad 12 juli, 2008 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 11 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2008 Gröt, Lätt snabbt billigt! Håller med till 100%!! Har blivit något av en standardlunch. Galet gott, nyttigt, och lättlagat. Men nu har jag slut på lingonsylt Idag blev det iallafall strömmingsflundror till middag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 11 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2008 Själv har man bara gjort kycklingssås med pasta samt färsbiffar med potätsallad under veckan. Men ska försöka på mig något mer avancerat då man blir ensam hemma snart igen. AngryAxel: Visst fan är det roligt att laga mat! Dina bilder är grym inspiration Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 11 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2008 AngryAxel: Visst fan är det roligt att laga mat! Dina bilder är grym inspiration Åh, tack! Finns få saker som är bättre än att inspirera och att inspireras. Dina maträtter låt f.ö. väldigt goda de med! Pastasås är, som sagt, skiten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 11 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2008 (redigerad) Håller med till 100%!! Har blivit något av en standardlunch. Galet gott, nyttigt, och lättlagat. Men nu har jag slut på lingonsylt Idag blev det iallafall strömmingsflundror till middag. Vad det lika himelskt gott som de ser ut? Redigerad 11 juli, 2008 av Nik. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 11 juli, 2008 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2008 Slängde ihop en lätt måltid för ett par timmar sen bestående av; filmjölk, havregryn, cornflakes, crunchy-flingor, valnötter, mandarin, kanel och hallonsylt. Gott var det, men det kanske börjar bli dags att handla något riktigt käk. Frågan är bara vad? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts