Henkibojj Skrivet 19 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2010 Heh, jag ska också göra kyckling idag... In med marinerade kycklingklubbor i ugnen i en timme, plocka ut dem och häll skyn i en bunke och blanda med creme fraiche, koka till med lite krydda och smack in med en potatisgratäng. Grymt gott. Det lät avancerat. Tror jag. Jag vill i princip bara slänga in kycklingen i ugnen med väldigt lite pyssel, det "ska" nästan vara lite dåligt, det är en tradition vi har. Hur marinerar man då, och ska inte sånt göras i evigheter i förväg? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 19 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2010 Det lät avancerat. Tror jag. Jag vill i princip bara slänga in kycklingen i ugnen med väldigt lite pyssel, det "ska" nästan vara lite dåligt, det är en tradition vi har. Hur marinerar man då, och ska inte sånt göras i evigheter i förväg? Mitt var inte menat som något tips alltså utan ville snarare dela med mig vilken kyckling jag skulle göra idag... Ledsen om jag skrev lite luddigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 19 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2010 Lagade fyllda paprikor häromdagen. Sjukt nice! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 26 mars, 2010 Rapportera Share Skrivet 26 mars, 2010 Mm har en god svampsoppa puttrandes på spisen. I kronologiskt ordning: 1,5 gul lök 0,5 purjolök stekt i olivolja ett tiotal champinjoner massor av trattkantareller stekt i smör svartpeppar vatten svampbuljong en halv creme fraich timjan soya pressad citron örtsalt ett par matskedar maizena sen mixade jag det halvt med mixerstav, inte slät alltså men ändå lite mixad. Jag hade gärna haft i en skvätt torr sherry också men har ingen hemma. Serveras med rostat bröd! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Rushifell Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 (redigerad) Quornfiléer, pasta, olivolja, basilika, soltorkade tomater. Pretty basic, men gott. http://img18.imageshack.us/img18/8703/foodz.jpg Redigerad 8 maj, 2010 av Rushifell Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Logiken Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 Nasi Goreng! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 9 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 maj, 2010 (redigerad) Gjorde en dödligt god och enkel lunch häromdan! Skogschampinjonstuvning med hampanudlar! koka pasta stek champisarna och en halv lök i massor med smör häll på några nypor mjöl häll på mjölk eller grädde häll på lite soja krydda med muskot, salt och peppar häll i den kokade pastan i stekpannan på låg värme låt puttra ihop och rör om Redigerad 9 maj, 2010 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 9 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 maj, 2010 Det ser dock ut som sagan om ringen-orc-inälvor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 9 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 augusti, 2010 Finns det något sätt att rädda mat som har lite "bränd" smak? Jag skulle göra mitt paradnummer i köket (baconsås och spaghetti) men råkade bränna löken lite. Förstod inte det utan fortsatte ändå. Det smakade verkligen inget vidare. Jag fick en portion över som jag besviken slängde in i frysen och märkte med "halvdan baconsås". Nu undrar jag alltså om det finns något jag kan göra för att rädda skiten. En möjlighet skulle kunna vara att krydda lite, för den är helt okryddad nu (sältan i baconet är tillräcklig). Vad ska jag slänga i? Ingredienserna: Gjorde baconsås idag, en av två maträtter som jag är riktigt grym på. Verkligen jätteenkelt att göra och smakar svingott! Skala och hacka lök. Fräs i en panna. Klipp ner bacon. Stek. Ha på vetemjöl/maizenaredning/whatever. Vänd runt. Häll på mjölk. Låt det koka tills det blir såsigt. Servera med pasta (förslagsvis spagetti) och rikligt med riven parmesanost. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 9 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 augusti, 2010 Slänger in ett snabbt litet tips här i svamptider. Vid stekning, låt de svettas ur all vätska innan du lägger i en klick smör, resultatet blir en mycket, mycket god svamp. Stek gärna lite lök samtidigt, de binder ihop smakerna otroligt fint tillsammans. Svamp är fan den perfekta basen i sås, grytor och liknande. Stuvning är grymt gott det med, speciellt på macka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 9 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 augusti, 2010 Finns det något sätt att rädda mat som har lite "bränd" smak? Jag skulle göra mitt paradnummer i köket (baconsås och spaghetti) men råkade bränna löken lite. Förstod inte det utan fortsatte ändå. Det smakade verkligen inget vidare. Jag fick en portion över som jag besviken slängde in i frysen och märkte med "halvdan baconsås". Nu undrar jag alltså om det finns något jag kan göra för att rädda skiten. En möjlighet skulle kunna vara att krydda lite, för den är helt okryddad nu (sältan i baconet är tillräcklig). Vad ska jag slänga i? Ingredienserna: Haha, gillar verkligen att det är din paradrätt. Kommer ihåg att du nämnde i en annan tråd att du var en "sucker" för den där. Apropå ditt problem, jag vet inte hur det riktigt skulle gå till att neutralisera den brända smaken. Nu må du vara fattig student, men det är väl inga problem att göra en ny portion? Brända råvaror brukar ju oftast ha en väldigt skarp och karaktäristisk smak, i synnerhet faktiskt lök. Bränd vitlök är inge vidare, uuh. Lösningen skulle ju i och för sig kunna vara att steka på lite ny lök och blanda ner, då kommer det bli godare, även om du tillsätter någonting annat som förflyttar fokuset riktigt. Kanske lite finhackad chili tillsammans med den nya löken för att få en ny twist på det. Men då måste du ju ändå "laga" maten, då kan du nog lika gärna göra nytt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 10 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2010 Bränd smak går inte att dölja. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 10 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2010 Tänk inte på att det är bränt. Tänk att det är en exotisk smak från ett land långt borta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 10 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2010 Crap! Men tack ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 13 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 augusti, 2010 Det här med kräftor, alltså! Det står att man ska tina dem i två-tre dagar i kyl, men jag köpte mina i eftermiddags, och tänkte äta dem imorgon kväll. Funkar det? Borde jag snabbtina - ha utanför kylen - ett tag? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 13 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 augusti, 2010 (redigerad) Det här med kräftor, alltså! Det står att man ska tina dem i två-tre dagar i kyl, men jag köpte mina i eftermiddags, och tänkte äta dem imorgon kväll. Funkar det? Borde jag snabbtina - ha utanför kylen - ett tag? Jag tror verkligen inte du ska förvara dem i rumstemp alls. Fisk/kräftor ruttnar snabbt! Det blir nog asbra så länge de hunnit tina och det gör de nog. Vill du dela en halva Skåne Akvavit med mig btw? Redigerad 13 augusti, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 13 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 augusti, 2010 Jag tror verkligen inte du ska förvara dem i rumstemp alls. Fisk/kräftor ruttnar snabbt! Det blir nog asbra så länge de hunnit tina och det gör de nog. Vill du dela en halva Skåne Akvavit med mig btw? True, bra poäng... Och tack för erbjudandet, men det är lugnt - var på Systemet idag och köpte själv en flaska sprit. Dock inte Skånes, en okryddad från... Reimersholme? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 13 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 13 augusti, 2010 True, bra poäng... Och tack för erbjudandet, men det är lugnt - var på Systemet idag och köpte själv en flaska sprit. Dock inte Skånes, en okryddad från... Reimersholme? Aiigght! Det är även Reimersholms som gör Skåne!, och Bäska Droppar, och Hallands Fläder m.m. jag trodde bara de sysslade med kryddat brännvin? De okryddade som finns på bolaget utgörs väl mest av Absolut, Explorer, Smirnoff, Renat, Kosken och liknande. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 29 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 29 augusti, 2010 Efter att ha bott första veckan som student så var jag redan trött på all snabbmat och skräp. Prövade mig på en kycklinggryta, aldrig riktigt prövat det tidigare faktiskt. Kändes ganska roligt att stå där och hacka zucchini medan de andra som bor här häpnade stod brevid medan de kokade sina snabbmakaroner. Gott som fan blev det i alla fall! http://img820.imageshack.us/img820/3294/kycklinggryta.jpg Ganska simpel, hacka och fräs gul lök och kycklingfilé. När de får färg, tillsätt grönsaker såsom zucchini, paprika, purjolök (jag lade i hela småtomater senare). Tillsätt vatten och grädde och kryddor (jag använde b l a örtsalt, någon krydda som bestod av persilja, vitlök, gräslök mm, aromat, grönsaksbuljong, grönsaksfond). Ät med ris och njut! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 oktober, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 oktober, 2010 Ganska simpel, hacka och fräs gul lök och kycklingfilé. När de får färg, tillsätt grönsaker såsom zucchini, paprika, purjolök (jag lade i hela småtomater senare). Tillsätt vatten och grädde och kryddor (jag använde b l a örtsalt, någon krydda som bestod av persilja, vitlök, gräslök mm, aromat, grönsaksbuljong, grönsaksfond). Ät med ris och njut! Ser grymt ut! (: ___ Okej - jag har en massa rödbetor, potatis, och a whole lotta' rädisor. Jag tänkte komplettera potäterna och rötbetorna med ett gäng andra rotfrukter och köra allt i ugn (applicera olja+flingsalt, och när det är fem minuter kvar flytande honung), men vad gör man med rädisor? Kan man basera en rätt på dem? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts