Jacker Skrivet 7 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2007 [OBS!! Om du bara tänker posta en enda post med dina testresultat för att sedan ignorera tråden kan du dra, det är inte det tråden är till för] Det har varit väldigt dött på den politiska biten på detta forum den senaste tiden. Folk tröttnade väl efter valet förra året, eller nåt sånt... Men politik är en oundviklig sak i denna värld! Jag kom nyligen över denna politiska quiz, som placerar ut dig på en politisk skala. Alltså ingen partiskala, som många tidigare test har gjort. Det är ett enkelt test som tar max två minuter att göra, och frågorna är enkla de med. http://www.theadvocates.org/quiz.html Själv hamnade jag som centrist på skalan, och lutar åt både libertarianism och konservatism lika mycket. Jag känner mig nöjd, även om jag väntade mig att hamna lite högre upp. Hur jag röstade: Government should not censor speech, press, media or Internet - Håller med fullständigt. Grundpelaren i en demokrati är yttrandefrihet. Människan är intellektuell och fylld med tankar, åsikter och idéer - det är så vi är. Military service should be voluntary. There should be no draft - Håller inte med. Sverige är ett litet land sett till befolkningen, och en yrkesmilitär skulle inte täcka upp vårat behov. Förutsatt att inte varannan svensk man tog värvning... There should be no laws regarding sex for consenting adults - Håller med. Din kropp är din kropp - två byxmyndiga människor bestämmer själva vad de gör i sängen, det är de själva som kommit överens om att ha sex. Men saker som t.ex. pedofili ska vara förbjudet, då ett barn inte är sexuellt moget och inte vet bättre. Repeal laws prohibiting adult possession and use of drugs - Kanske. Vissa droger är inte skadligare en alkohol och tobak, t.ex. Cannabis. Om det behandlas och regleras på samma sätt som alkohol och tobak skulle det kunna fungera. Men droger som heroin och kokain, som faktiskt dödar, bör hållas förbjudna. There should be no National ID card - Håller inte med. Man har namn på person och saker för att kunna hålla ordningen på dem. Smuggling och illegal invandring skulle bli lättare utan ID. End "corporate welfare." No government handouts to business - Håller med. Det är företagen som ska driva ekonomin, inte staten som ska driva företagen och ekonomin. En privat verksamhet är en privat verksamhet, och det ska sköta sig sjävlt. Om man inte klarar av att driva ett företag förtjänar man det inte. Staten ska se till att föra en bra företagspolitik så företagen går bra. End government barriers to international free trade - Håller med. Ett land kan inte alltid överleva av sig självt, utan blir beroende av internationell verksamhet och handel. Företag bör kunna röra sig lika fritt utomlands som inomlands. Det skapar en förbättrad ekonomi, inte bara för ett land. Let people control their own retirement; privatize Social Security - Håller delvis med. Privata alternativ skadar inte för de som har råd och vill, och konkurrans ökar kraven och kvalitén. Men gammal blir alla någon gång, och man bör inte automatiskt bli fattig för det. Replace government welfare with private charity - Håller delvis med, som ovan. Fler alternativ är bra, och det kan få individen att stå för sina egna kostnader, och det ställer högre krav på systemet. Men någon form av socialt skyddsnät är bra för de som inte riktigt klarar att vara självständiga. Cut taxes and government spending by 50% or more - Kanske. Sänkta skatter är nåt man bör arbeta mot, men desperata försök att sänka dem över en natt kan ha oförutsägbara effekter. Men att överhuvudtaget sänka dem är något man bör göra. - - - Ni som gjort testet kan se att centrist är det vanligaste resultatet. Varför är då inte flera centerpartier vid makten i världens länder? Är folk helt omedvetna om sin politiska läggning, eller finns det inget parti som passar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 7 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2007 (redigerad) Jag fick vänster, men jag är inte vänster. I USA använder man en annan slags skala. Det är antagligen därför som inte alla regeringar är centerpartister. Nu kom jag även på att det hade varit trevligare med en omröstning i denna tråd. Då är det lättare att överskåda allas ideologier Redigerad 7 augusti, 2007 av skribb Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 7 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2007 Your PERSONAL issues Score is 80%. Your ECONOMIC issues Score is 10%. Liberal blev jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 7 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2007 LIBERTARIANSsupport maximum liberty in both personal and economic matters. They advocate a much smaller government; one that is limited to protecting individuals from coercion and violence. Libertarians tend to embrace individual responsibility, oppose government bureaucracy and taxes, promote private charity, tolerate diverse lifestyles, support the free market, and defend civil liberties Your PERSONAL issues Score is 70%. Your ECONOMIC issues Score is 80%. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 7 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2007 Your PERSONAL issues Score is 80%. Your ECONOMIC issues Score is 10%. Liberal blev jag. Jag med, men testet var ju alldeles för kort för att säga särskilt mycket om mig. http://image.bayimg.com/oafbdaabg.jpg Jacker: Om man inte bara ska dumpa sitt resulutat, vad mer är tråden till för? Diskutera politiska frågor i allmänhet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 7 augusti, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2007 (redigerad) Jag fick vänster, men jag är inte vänster. I USA använder man en annan slags skala. Det är antagligen därför som inte alla regeringar är centerpartister. Nu kom jag även på att det hade varit trevligare med en omröstning i denna tråd. Då är det lättare att överskåda allas ideologier Jag tänkte också på det, förmodligen skulle jag hamna ganska långt åt höger på en svensk skala. Fast detta är ju inte HELT åt helvete. Hur är det med olika skalor i olika länder, förresten? Det kan vara intressant. Dude: Nja, inte riktigt. Eftersom testet placerar än på en politisk karta tänkte jag att vi kunde disskutera olika idelogier, osv. Inte politiska sakfrågor, det kan tas i egna trådar. Btw, det vore intressant att veta vilka alternativ ni valde och varför, det kanske säger lite mer. Redigerad 7 augusti, 2007 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 7 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2007 Ni som gjort testet kan se att centrist är det vanligaste resultatet. Varför är då inte flera centerpartier vid makten i världens länder? Är folk helt omedvetna om sin politiska läggning, eller finns det inget parti som passar? Det beror antagligen på att människor i det verkliga livet lägger olika vikt vid olika frågor, medan frågorna i ett sånt här test alla får samma tyngd. Vidare tenderar centerpartier att marginaliseras i en kamp mellan de politiska kanterna. Finns ytterligare orsaker & teorier: Svaga centerpartier, taktikröstning, valsystem osv.. Jag fick vänster, men jag är inte vänster. I USA använder man en annan slags skala. Mmm, det beror på den politiska traditionen, i USA är man t.ex. vänster om man är liberal medan man i Europa snarare är höger-ish. --- Mitt resultat: http://static.pici.se/pictures/VFDIZvuVE.png Stämmer förhållandevis väl med verkligheten... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 7 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2007 Egentligen är jag väl typ socialliberal då, även fast jag inte är så kåt på att sätta etiketter på allt och alla när det gäller politisk läggning. Libertarianism är fint men jag diggar inte ett system där de flesta människor är totalt utslagna om de inte har skitmycket tur vad gäller anställningar och att inte råka ut för sjukdomar. Pensionsmässigt skulle väl alla vara fattiga då också? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 7 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2007 Egentligen är jag väl typ socialliberal då, även fast jag inte är så kåt på att sätta etiketter på allt och alla när det gäller politisk läggning. Libertarianism är fint men jag diggar inte ett system där de flesta människor är totalt utslagna om de inte har skitmycket tur vad gäller anställningar och att inte råka ut för sjukdomar. Pensionsmässigt skulle väl alla vara fattiga då också? Men hey, högerpolitik gör ju att alla får arbete Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Men hey, högerpolitik gör ju att alla får arbete Missförstod du mig? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Missförstod du mig? Nej? Jag gjorde bara en sarkastisk kommentar för hur högerfolket skulle svara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Nej? Jag gjorde bara en sarkastisk kommentar för hur högerfolket skulle svara. Okej, bra. Jag ville bara försäkra mig då ett flertal tolkningar dök upp i huvudet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 8 augusti, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Men hey, högerpolitik gör ju att alla får arbete Är det inte så att vänstern egentligen gillar att ha lite lagom arbetslöshet, eftersom det gör, vad som i vanliga fall är, lågstatusjobb mer attraktiva? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 9 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 augusti, 2007 Jag är den typen som skiter fullständigt i dagens politik då frimurarna ändå gör hur fan de vill. Orkade inte heller göra testet just nu då, som sagt, politik är något jag näst intill avskyr. Är inte längre folket som bestämmer, har det nog aldrig varit riktigt heller. Och det gäller inte bara här i landet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts