okka Skrivet 8 augusti, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 E det seriöst så stor chans o få cancer om man e aktiv rökare? I warn ya', back off kid! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 E det seriöst så stor chans o få cancer om man e aktiv rökare? Du missuppfattade nog. Det står inte att 1/5 av alla rökare får cancer, utan att en 1/5 av all cancer är orsakad av rökning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
okka Skrivet 8 augusti, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Du missuppfattade nog. Det står inte att 1/5 av alla rökare får cancer, utan att en 1/5 av all cancer är orsakad av rökning. Oooooooooooooh!!! KABOOSH! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Även om skulle vilja sluta så kan du inte, du är beroende - en svag människa. Det handlar väl ärligt talat inte om att man är en svag människa? Det är ju bevisat att det finns något som gör människan som röker beroende till det. Kursiv text på något för att jag vet inte exakt vilken del det är, så ska inte chansa på något. Fast om jag har fel, ursäkta en ignorant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 (redigerad) Det handlar väl ärligt talat inte om att man är en svag människa? Det är ju bevisat att det finns något som gör människan som röker beroende till det. Kursiv text på något för att jag vet inte exakt vilken del det är, så ska inte chansa på något. Fast om jag har fel, ursäkta en ignorant. Nikotin. Jag ser det som en svaghet att vara beroende av något, att inte kunna sluta fast man vill - då är man ju svag. Mer läsning (ne.se): Tobaksberoende Tobaksberoende betraktas som jämställt med beroende av andra droger, t.ex. alkohol och kokain, och är i Sverige registrerat som en sjukdom. Den substans som ger upphov till beroendet är nikotin. I det första skedet av en persons tobaksbruk har nikotinet en giftverkan på centrala nervsystemet samt en viss dämpande verkan, liknande den av t.ex. hasch. P.g.a. hjärnans stora adaptationsförmåga sker snart en anpassning i nervsystemet så att det kan fungera normalt trots intag av nikotin. Förändringarna innebär att tolerans uppstår, dvs. man tål högre doser utan att må illa. Vissa rökare har ett dagligt nikotinintag som är så stort att det är i närheten av dödlig dos för en icke-rökare. Nikotinets verkningar är mångfaldiga eftersom det påverkar kroppen, särskilt hjärnan, på många olika sätt. Tobaksrökning har hos vanebrukaren två till synes motsatta verkningar. Den aktiverar, piggar upp och ökar koncentrationsförmågan samtidigt som den lugnar och verkar avstressande. Vid bristande tillförsel av nikotin (abstinens) uppstår inte bara sug efter tobak utan ibland också irritation, ilska, ökad aptit och viktökning, koncentrationssvårigheter, nedstämdhet, huvudvärk, trötthet, förstoppning, rastlöshet, sömnbesvär, yrsel och ångest. De flesta av dessa abstinenssymtom försvinner som regel inom någon månad. Vissa kvarstår dock betydligt längre, t.ex. tobakssuget, koncentrationssvårigheterna och den ökade aptiten. Eftersom nikotin omsätts snabbt i kroppen behöver det tillföras ofta. Detta ofta återkommande behov gör att många vardagliga situationer fungerar som stimuli, väcker associationer till rökning och orsakar röksug. De bästa råden om hur man bäst bryter rökvanan handlar därför ofta om sätt att komma till rätta med dessa betingande samband, t.ex. att bryta vanan att röka efter måltider och kaffe, när man svarar i telefon osv. [...] Redigerad 8 augusti, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Kan ju även vara känslighet för kemikalier, så som nikotin. Att kroppen är för svag för att stå imot niktonet. Men handlar ju även om viljestyrka, och vilja sluta, jawohl. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
epix Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Jao, jag röker dagligen, 1 paket om dagen typ. Röker billigt smuggel. Long time no seen, GTAsajten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 (redigerad) Jao, jag röker dagligen, 1 paket om dagen typ. Röker billigt smuggel. Long time no seen, GTAsajten. Hur blev din avatar 90 px bred? Välkommen tillbaka btw. Redigerad 8 augusti, 2007 av Pico Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Hur blev din avatar 90 px bred? Mer än 10 pixlar kortare på höjden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Hur blev din avatar 90 px bred? Välkommen tillbaka btw. Mer än 10 pixlar kortare på höjden. Fel. När avatarstorleken höjdes från 60px (eller hur det nu var) så höjdes den först till 90x90 för att sen sänkas till 80x80. Epix har helt enkelt haft kvar den sen 90px-gränsen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 När avatarstorleken höjdes från 60px (eller hur det nu var) så höjdes den först till 90x90 för att sen sänkas till 80x80. Epix har helt enkelt haft kvar den sen 90px-gränsen. Eller det där. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xemtoth Skrivet 8 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2007 Du missuppfattade nog. Det står inte att 1/5 av alla rökare får cancer, utan att en 1/5 av all cancer är orsakad av rökning. Aha då fattar jag Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
epix Skrivet 9 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 augusti, 2007 Hur blev din avatar 90 px bred? Välkommen tillbaka btw. 'Elo Pic, hänger du fortfarande här? Som P-C säger så har jag bara haft den här fula pixliga avataren för länge. Nice signatur förresten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 9 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 augusti, 2007 (redigerad) En femtedel av alla cancertyper är orskadade av nikotinintag (källa: NE), och risken är faktiskt ganska stor att DU drabbas. Jag drar till med en chansning att en cancerbehandling med cellgift/stålning/operation, läkarbesök och vad som nu krävs, kanske går på sisådär 500 000kr. Är detta pengar som du i framtiden kan tänka dig att betala för att få röka ett paket cigg om dagen? Svaret på min fråga är med största sannolighet: nej, det är skattebetalarna som får bekosta det. Du behöver inte förklara dig, men du skFa veta att du är den för samhället skadligaste typen av knarkare... Som jag har hört det så ska det bli billigare med läkarbesök eftersom det finns en väldigt stor del rökare om vi nu säger 1 500 000 av 6 000 000, och alla röker 1 paket om dagen vilket inte alla gör utan MERA! eller mindre. Staten tar en skatt på ungefär 50% som skall gå till sjukvården till lungcancer (har jag hört) Och här kostar ett vanligt cigarett paket 3.80€ i medeltal, och det halverar vi så får man 1.90€ 1.90 X 1 500 000 = 2 850 000€ X 365 = 1 040 250 000€ Och det sägs gå till sjukvården av personer med lungcancer, men men man vet aldrig är kanske också en normal politisk lögn. Redigerad 9 augusti, 2007 av I lol Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 22 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 22 september, 2007 (redigerad) Jo, jag har fått smak för lite tobak. Nu menar jag lite då jag icke får bruka det ofta. Det skulle inte vara bra för min träning. Hur som helst så har jag insett att ciggaretter inte är något vidare. Om man röker sällan så känns det fel att använda ciggaretter då man väl gör det. Ciggariller låter mycket bättre. Vet dock ej vilken sorter som är bra. Det skulle vara nice med krämig cognac smak. Jag har funderat på någon av Ritmeester grejerna. Även Cafe Creme kanske skulle vara något. Någon som rökt någon av dessa sorter`och kan bedömma dem? Vad är bäst på ciggariller, filter eller utan filter? Ge gärna lite tips. För övrigt så hittade jag en rätt så bra sida som dock är under uppbyggnad.: http://www.whiskycenter.se/Cigarrbutik/Cigarrbutik_Butik.htm Redigerad 22 september, 2007 av Cyprez Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 22 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 22 september, 2007 Ciggariller är farligare för lungorna. Om du tränar, snusa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 22 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 22 september, 2007 Ciggariller är farligare för lungorna. Om du tränar, snusa. Jag trodde att ciggariller användes med samma syfte som cigarrer, det vill säga att man endast drar munbloss för att få sig en rejäl smakupplevelse? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 23 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 september, 2007 Jag trodde att ciggariller användes med samma syfte som cigarrer, det vill säga att man endast drar munbloss för att få sig en rejäl smakupplevelse? Det stämmer, endast munbloss, nikotinet tas upp redan i munnen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
hubbert Skrivet 23 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 september, 2007 Slutade röka för 1 år sedan, nu röker jag på fest. Cigarr har jag bara testat nån enstaka gång, var nog nån billig partycigarr. Däremot testade jag någon himmelsk god ciggaril för inte så länge sedan, smakade vanilj, sött typ. Och till han som ville börja röka : Satsa inte på att bli beroende för fan, håll det till vissa tillfällen, du kommer ångra dig så inått helvete annars, tro mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cyper Skrivet 23 september, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 september, 2007 Ciggariller är farligare för lungorna. Om du tränar, snusa. Snus är nog inget för mig. Usch. Slutade röka för 1 år sedan, nu röker jag på fest. Cigarr har jag bara testat nån enstaka gång, var nog nån billig partycigarr. Däremot testade jag någon himmelsk god ciggaril för inte så länge sedan, smakade vanilj, sött typ. Och till han som ville börja röka : Satsa inte på att bli beroende för fan, håll det till vissa tillfällen, du kommer ångra dig så inått helvete annars, tro mig. Precis. Jag vill ha några goda ciggariller med filter. Något som ger en smakupplevelse. Skulle knappast tvivla att betala cirka 170kr för en ask med tio stycken i. Varför? Därför att jag endå bara kommer att njuta av dem vid speciella tillfällen. Några av mina kompisar tycker jag skall köpa Mentholcigg. Känns lite snåltarm att röka en Mentholcigg vid speciella tillfällen, som ligger flera månader efter varann. Jag tänker knappt förbruka 10st på ett år så.. FÖRSLAG TACK. GODA CIGGARILLER. EN SMAKUPPLEVELSE. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts