Jacker Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Kom hem för ett tag sen och skulle sätta mig vid datorn. När jag startar den kommer först meddelandet om "Windows stängdes ned felaktig senast blablabla..." Sen kan man välja på att "Starta Windows normalt", "Starta med senaste fungerande konfigurationen", "Felsäkert läge", etc, etc. Oavsett vilken man väljer laddas Windows först som vanligt, men precis efter det ser man hur en bluescreen blinkar till med ett felmeddelande (det går så fort att man inte hinner läsa, men man kan urskilja en massa siffror). Sedan startar datorn bara om, och processen upprepas. Senast jag använde datorn var idag, på lunchen. Jag hade rätt bråttom när jag skulle dra sen, så jag stängde av datorn genom att hålla nere Power- knappen, vilket jag iofs alltid gör när jag stänger av. Alltså - jag har gjort precis som jag brukar göra. Det går inte heller att komma in i några "boot"/"setup"- menyer med F1 - F12- knapparna vid start. Formatera vill jag undvika så långt som möjligt, eftersom det finns grejer man vill spara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Panimala Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Kom hem för ett tag sen och skulle sätta mig vid datorn. När jag startar den kommer först meddelandet om "Windows stängdes ned felaktig senast blablabla..." Sen kan man välja på att "Starta Windows normalt", "Starta med senaste fungerande konfigurationen", "Felsäkert läge", etc, etc. Oavsett vilken man väljer laddas Windows först som vanligt, men precis efter det ser man hur en bluescreen blinkar till med ett felmeddelande (det går så fort att man inte hinner läsa, men man kan urskilja en massa siffror). Sedan startar datorn bara om, och processen upprepas. Senast jag använde datorn var idag, på lunchen. Jag hade rätt bråttom när jag skulle dra sen, så jag stängde av datorn genom att hålla nere Power- knappen, vilket jag iofs alltid gör när jag stänger av. Alltså - jag har gjort precis som jag brukar göra. Det går inte heller att komma in i några "boot"/"setup"- menyer med F1 - F12- knapparna vid start. Formatera vill jag undvika så långt som möjligt, eftersom det finns grejer man vill spara. Jag gissar på minnena, att de kommer i nån konflikt vid laddningen av data när windows startas. Går det att fuppa in windowskivan så du kan ominstallera det hela? Alt. testa med ett av minnena du har i taget. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 1 augusti, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Lyckades till slut få igång Recovery, så burken är formaterad nu. Trots att jag hade backup på viktiga grejer har en hel del gått förlorat. Fitta också... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 När du stänger av via strömknappen, trycker du en gång så att Windows stänger av datorn själv eller håller du den inne tills strömmen bryts? Om du gör det senare så kanske det är just därför - datorn blir ju inte ledsen i ögat första gången direkt, det tar ett tag innan den kilar runt hörnet. Det fel du erfarit nu har jag haft på mina datorer så länge jag kan minnas, i tusen olika varianter. Tyvärr blir man inte klokare av att problemet uppstått fler gånger, man är lika konfunderad varje gång. Det kan vara minnet, moderkortet, att hårddiskarna råkat ut för ett litet strömavbrott eller vad som helst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts