Troxie Skrivet 31 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2007 (redigerad) Hallå. Min dator som förövrigt fungerar som en fin speldator har på sistone börjat låta som satan. Den enda andledningen jag kan komma på är att den kan vara välldigt dammig och inte blivit dammsugen på flera månader. Fast innan jag plockar fram dammsugarn skulle jag vara tacksam för tips hur jag kan kyla ner skrothögen. Kan tillägga att speedfan inte verkar funka om jag höjer/sänker speeden på fläktarna. Redigerad 31 juli, 2007 av Troxie Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 31 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2007 Hallå. Min dator som förövrigt fungerar som en fin speldator har på sistone börjat låta som satan. Den enda andledningen jag kan komma på är att den kan vara välldigt dammig och inte blivit dammsugen på flera månader. Fast innan jag plockar fram dammsugarn skulle jag vara tacksam för tips hur jag kan kyla ner skrothögen. Kan tillägga att speedfan inte verkar funka om jag höjer/sänker speeden på fläktarna. Kan behövas byta ut nån fläkt, Och det är inte alla fläktar som stödjer manuell RPM-styrning. Annars kanske lite Kyl pasta... Och i dom fläktplatserna 3&4 så kanske det är såna som inte kan styras... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 31 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2007 Kan behövas byta ut nån fläkt, Och det är inte alla fläktar som stödjer manuell RPM-styrning. Annars kanske lite Kyl pasta... Och i dom fläktplatserna 3&4 så kanske det är såna som inte kan styras... Vad fyller 3 och 4 för funktion om dom inte funkar? Kan man inte få dem att funka på något sätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 31 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2007 (redigerad) Kan tillägga att speedfan inte verkar funka om jag höjer/sänker speeden på fläktarna. Jäklar i min räklåda - är din CPU minus 128 grader? Redigerad 31 juli, 2007 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 31 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 juli, 2007 Jäklar i min räklåda - är din CPU minus 128 grader? SpeedFan är knaaaaaaaaaaaas Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Meh, jag hoppades på att det var i själva systemet, inte själva datorn. Hade ju planerat ett roligt skämt ju. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Vad fyller 3 och 4 för funktion om dom inte funkar? Kan man inte få dem att funka på något sätt? Dom har ingen funktion, eftersom om det är en fläkt som inte stödjer manuell styrning så känner inte moderkortet av det. Vilket då får speedfan att visa att det finns en fläkt port. Men SF känner inte av den.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Den kan ju vara varm för att det är damm ivägen som blockerar luftflödet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Och plocka itne fram dammsugaren, har du kompressor hemma så blås ur datorn från ett säkert avstånd istället. Statisk elektricitet från dammsugare + dator = FAIL Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Koppla ur fläckarna me, om dom börjar snurra så agerar dom generatorer och pumpar in ström i datorn som kan sabba den :3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Annars kanske lite Kyl pasta... Alla här verkar ha fel uppfattning om kylpasta. Den är inte på något sätt till för att göra saker kallare. Metall leder värme bättre än kylpasta som leder bättre än luft. Kylpastan ska bara användas för att skapa kontakt mellan t.ex. processorn och metallen på processorfläkten. Kylpasta är inget magiskt som man sätter på lite här och var för att kyla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Lånar tråden lite snabbt. Ni vet dom där små hålen som brukar finnas på Datorns sida? (luft utgång?). Jag har en sån där Fläkt som man brukar använda när det är väldigt varmt... kan man inte lägga den fläkten bredvid datorn så att den blåser in kall luft?. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Alla här verkar ha fel uppfattning om kylpasta. Den är inte på något sätt till för att göra saker kallare. Metall leder värme bättre än kylpasta som leder bättre än luft. Kylpastan ska bara användas för att skapa kontakt mellan t.ex. processorn och metallen på processorfläkten. Kylpasta är inget magiskt som man sätter på lite här och var för att kyla. I know.. Men i bland hjälper det! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 Alla här verkar ha fel uppfattning om kylpasta. Den är inte på något sätt till för att göra saker kallare. Metall leder värme bättre än kylpasta som leder bättre än luft. Kylpastan ska bara användas för att skapa kontakt mellan t.ex. processorn och metallen på processorfläkten. Kylpasta är inget magiskt som man sätter på lite här och var för att kyla. Nä, men han kan ju lappa om den och applicera ny kylpasta... Kan ju vara dålig kontakt mellan fläkt och processor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 1 augusti, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 augusti, 2007 I know.. Men i bland hjälper det! Bara på processorfläkt/grafikkortsfläkt och då om man gör det ordentligt (= väldigt lite och jämnt utbrett). Nä, men han kan ju lappa om den och applicera ny kylpasta... Kan ju vara dålig kontakt mellan fläkt och processor. Det kan funka. Då borde det vara processorfläkten som är varm dock men på skärmdumpen var det "remote". Vad är det för något? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts