Jump to content

Blaha. Datorn är högljud =(

Troxie
 Share

Recommended Posts

Hallå. Min dator som förövrigt fungerar som en fin speldator har på sistone börjat låta som satan.

Den enda andledningen jag kan komma på är att den kan vara välldigt dammig och inte blivit dammsugen på flera månader.

Fast innan jag plockar fram dammsugarn skulle jag vara tacksam för tips hur jag kan kyla ner skrothögen.

Kan tillägga att speedfan inte verkar funka om jag höjer/sänker speeden på fläktarna.

post-12279-1185925080_thumb.jpg

Redigerad av Troxie
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå. Min dator som förövrigt fungerar som en fin speldator har på sistone börjat låta som satan.

Den enda andledningen jag kan komma på är att den kan vara välldigt dammig och inte blivit dammsugen på flera månader.

Fast innan jag plockar fram dammsugarn skulle jag vara tacksam för tips hur jag kan kyla ner skrothögen.

Kan tillägga att speedfan inte verkar funka om jag höjer/sänker speeden på fläktarna.

Kan behövas byta ut nån fläkt, Och det är inte alla fläktar som stödjer manuell RPM-styrning. Annars kanske lite Kyl pasta...

Och i dom fläktplatserna 3&4 så kanske det är såna som inte kan styras...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan behövas byta ut nån fläkt, Och det är inte alla fläktar som stödjer manuell RPM-styrning. Annars kanske lite Kyl pasta...

Och i dom fläktplatserna 3&4 så kanske det är såna som inte kan styras...

Vad fyller 3 och 4 för funktion om dom inte funkar? Kan man inte få dem att funka på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad fyller 3 och 4 för funktion om dom inte funkar? Kan man inte få dem att funka på något sätt?

Dom har ingen funktion, eftersom om det är en fläkt som inte stödjer manuell styrning så känner inte moderkortet av det. Vilket då får speedfan att visa att det finns en fläkt port. Men SF känner inte av den..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Annars kanske lite Kyl pasta...

Alla här verkar ha fel uppfattning om kylpasta. Den är inte på något sätt till för att göra saker kallare.

Metall leder värme bättre än kylpasta som leder bättre än luft. Kylpastan ska bara användas för att skapa kontakt mellan t.ex. processorn och metallen på processorfläkten.

Kylpasta är inget magiskt som man sätter på lite här och var för att kyla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite snabbt. Ni vet dom där små hålen som brukar finnas på Datorns sida? (luft utgång?). Jag har en sån där Fläkt som man brukar använda när det är väldigt varmt... kan man inte lägga den fläkten bredvid datorn så att den blåser in kall luft?. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla här verkar ha fel uppfattning om kylpasta. Den är inte på något sätt till för att göra saker kallare.

Metall leder värme bättre än kylpasta som leder bättre än luft. Kylpastan ska bara användas för att skapa kontakt mellan t.ex. processorn och metallen på processorfläkten.

I know.. Men i bland hjälper det!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, men han kan ju lappa om den och applicera ny kylpasta... Kan ju vara dålig kontakt mellan fläkt och processor. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I know.. Men i bland hjälper det!

Bara på processorfläkt/grafikkortsfläkt och då om man gör det ordentligt (= väldigt lite och jämnt utbrett).

Nä, men han kan ju lappa om den och applicera ny kylpasta... Kan ju vara dålig kontakt mellan fläkt och processor. :o

Det kan funka. Då borde det vara processorfläkten som är varm dock men på skärmdumpen var det "remote". Vad är det för något?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor