Jump to content

Hårddisk krasch =

Merkky
 Share

Recommended Posts

Jo, min hårddisk kraschade igår mårse. Jag köpte en ny idag, for hem och bytte den. När jag kopplat in alla sladdar och sånt trycker jag på knappen, då lyste den gröna lampan fram i en bråkdels sekund, samma sak om jag trycker på den igen, och igen. Jag klättrar bak och slår av strömbrytaren, drar ur sladden, stoppar in sladden och slår på strömmen igen.

Då kom det en mindre blixt ifrån datorn och den startade inte alls. Jag går iväg ett tag, sen kommer min bror och vill titta på den igen, han drog ur allt och kollade om han såg nån krets som brunnit, utan någon framgång. Sen när han sätter ihop den igen så händer det med lampan igen, den blinkar när man trycker, men inte mer. Sen kom en blixt, och nu händer inget..

Kortslutning nånstans gissar jag på, men varför? Statisk elektricitet? Fel på nya hårddisken?

Tacksam för snabba svar...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckades kortsluta när jag kopplade ur ena hårddisken tillfälligt. Då kom strömsladden mot chassit och det blev fel. Proppen gick dock så det hände inget mer men det kanske är samma sak som hände sig. Är den ej använda strömsladden skyddad på något sätt, gummipropp eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Jag lyckades kortsluta när jag kopplade ur ena hårddisken tillfälligt. Då kom strömsladden mot chassit och det blev fel. Proppen gick dock så det hände inget mer men det kanske är samma sak som hände sig. Är den ej använda strömsladden skyddad på något sätt, gummipropp eller liknande?

proppen i nätdelen då eller? Och menar du strömsladden för hårddiskarna etc. ? Tack så mkt för svaret, ska kolla!

Testar att koppla in en gammal nätdel som är på samma nivå. Om den funkar så är det ju kanske det du sa. Men dom ligger bara på 300w, och det ska alltså funka när datorn var som ny. Men jag har kopplat in en DVD brännare istället för cdbrännaren, och nu en 320 gb hårddisk istället för en 80. Drar dom mer ström? Att jag kanske behöver en större nätdel?

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

proppen i nätdelen då eller? Och menar du strömsladden för hårddiskarna etc. ? Tack så mkt för svaret, ska kolla!

Proppen i proppskåpet.

Strömsladden för hårddiskarna, precis. Jag vet inte hur strömsladdar för SATA ser ut men strömsladdar för PATA kan vara lite farliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Proppen i proppskåpet.

Strömsladden för hårddiskarna, precis. Jag vet inte hur strömsladdar för SATA ser ut men strömsladdar för PATA kan vara lite farliga.

Den har iaf inte gått, nånting i datorn har gått... Men jag testar med en ny nätdel som är lika stor, och skiter i att koppla in CDläsaren..

Oh my jesus, det fuknar. tack så mkt för hjälpen!

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor