Jump to content

Ingmar Bergman är död

The Dude
 Share

Recommended Posts

*Bryr mig*.

Denna tråden är om Ingmar Bergman, inte om folk som bor nära dig som har dött.

Jag skiter i om det är om Ingmar Bergman, enligt min synvinkel så är det om nån

person som har dött oavsett om det skulle vara jesus eller george bush.

Tror inte någon här kännde Ingmar Bergman men jag kan ju inte vara säker.

Och han var säkert mest betydelsefull innom filmvärlden.

Men däremot han som dog i bilolyckan, var en väldigt betydelsefull person,

för många här där jag bor. Han dog för nästan en månad sen 22 år gammal.

Många personer i varje stad i hela svensk finland har hört hans namn, Karl Nordman.

Han fick en mycket fin begravning och massor av blommor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 52
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Många personer i varje stad i hela svensk finland har hört hans namn, Karl Nordman.

Haha, det var nog rätt många som hade hört Ingmar Bergman också, tror du väl? Och jag tror han kan få en fin begravning med blommor han också.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skiter i om det är om Ingmar Bergman, enligt min synvinkel så är det om nån

person som har dött oavsett om det skulle vara jesus eller george bush.

Tror inte någon här kännde Ingmar Bergman men jag kan ju inte vara säker.

Och han var säkert mest betydelsefull innom filmvärlden.

Det finns inget allmänt intresse att veta om dina polare som kör ihäl sig (att detta var någon halvkändis i din hembygd förändrar inte saken). Alla människor har förvisso samma värde, men knappast samma nyhetsvärde...

Slå upp gårdagens DN Kultur; fundera på varför något så ointressant som Ingmar Bergmans död får 23 helsidor i Sveriges största tidning. Eller kan du väl försöka inse att det bara är du som är ointresserad (vilket jag såklart har förståelse för).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inget allmänt intresse att veta om dina polare som kör ihäl sig (att detta var någon halvkändis i din hembygd förändrar inte saken). Alla människor har förvisso samma värde, men knappast samma nyhetsvärde...

Slå upp gårdagens DN Kultur; fundera på varför något så ointressant som Ingmar Bergmans död får 23 helsidor i Sveriges största tidning. Eller kan du väl försöka inse att det bara är du som är ointresserad (vilket jag såklart har förståelse för).

Jag kan svaret. När kända människor dör så förstoras allt han gjort till det bättre, som förut var det dåligare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan svaret. När kända människor dör så förstoras allt han gjort till det bättre, som förut var det dåligare.

Du behöver inte svara på en retorisk fråga, och dessutom göra det på ett idiotiskt sätt; snubben fick hela DN Kultur eftersom han var enormt betydelsefull och älskad. Att du tyckte att hans verk tidigare var "dåligare" (jeez...) spelar liksom ingen roll, det är inte konstigt att du inte har ett intresse för gamla svenska filmer och det finns ingen som kräver det heller.

Jag stör mig på att ni är så dumma! Och eliizar, är det så konstigt då? Om någon dör i din släkt eller familj så kretsar mycket kring det en tid, gamla minnen tas upp, fotoalbum bläddras igenom...

Edit: Ni tvingar mig till att säga samma sak flera gånger om ser jag nu... Från och med nu får inga ointellektuella människor skriva i den här tråden, okej?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...jag gör det ändå, mitt intellekt till trots.

Jag hoppas bara att han var nöjd med vad han åstadkommit i livet, och att fler tog sig längre tid att reflektera över hans filmer. De är värda både en andra och en tredje chans om man inte förstod dem från början. Det kallas djup, och det tar tid att gräva sig igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Ni tvingar mig till att säga samma sak flera gånger om ser jag nu... Från och med nu får inga ointellektuella människor skriva i den här tråden, okej?

Du är en riktig tönt. Bara för att jag inte gillade hans värdelösa filmer så är jag ointellektuell? Ta och tänk vad du skriver. Tycker inte du om <insertnamn> så är du dum!11!!11!1!1!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är en riktig tönt. Bara för att jag inte gillade hans värdelösa filmer så är jag ointellektuell? Ta och tänk vad du skriver. Tycker inte du om <insertnamn> så är du dum!11!!11!1!1!

Svaret är ja, du visar dig ointelligent. Inte för att du inte gillar Ingmar Bergman utan efteresom att du säger någonting som inte alls stämmer i sammanhanget: har du ens någon aning om hur oerhört älskade hans filmer, och han själv personligen, är över hela världen? Att han har inspirerat större delen av alla regisörer verksamma efter 1960? Och vilket intresse det finns i hela världen kring att Ingmar Bergman - denna film- och teatergigant, som är sveriges kändaste kulturella person någonsin (tillsammans med Strindberg) - har dött?

Förmodligen inte. Och om så är fallet, vilket jag betvivlar, så är en kommentar som "När kända människor dör så förstoras allt han gjort till det bättre, som förut var det dåligare." inte riktigt aktuell, eftersom att han helt enkelt aldrig setts som dålig i allmänhetens ögon, och alltid räknats som en av de största regisörerna någonsin.

Sen om DU inte gillar hans filmer, det är en annan femma. Och det gör dig inte nödvändigtvis ointellektuell.

Ta och tänk vad du skriver.

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fjantigt att uppskatta folk när de är döda hela tiden - Rammel - Bergman mm.

Jag håller med dig. Jag TROR att det delvis kan bero på en slags väckarklocka. När t.ex Bergman levde var han inte så mycket i etern som nu. Man behövde inte "uppskatta" honom på samma sätt eftersom han inte skulle ta vägen någonstans, och eftersom det inte skrevs om honom så mycket så var det inte så många människor som ständigt gick och tänkte på hur bra "den där Bergman är på filmer". Men nu, när han plötsligt är död, så skrivs det om honom över allt, och människor börjar i och med att de påminns om Bergman, att minnas hur skicklig och betydelsefull han faktiskt var. Som någon slags "ajuste fan, Bergman! Helskön regissör ju, hans filmer ska ja nog se om."

Still, jag tycker fortfarande det är lite fjantigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Kommer in lite sent i debatten.

Tycker inte det är något konstigt med att uppmärksamma en person som gjort något speciellt och som dött? Döden är väl ett utmärkt tillfälle att uppskatta någon för vad denne gjort i livet. Sedan så tyckte jag om Bergmans filmer när han levde också, det var inte direkt så man insåg hans storhet bara för att han dog.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor