Jump to content

Ingmar Bergman är död

The Dude
 Share

Recommended Posts

ingmar_bergman_narrowweb__200x273_912042_0.jpg

Ingmar Bergman är död

Ingmar Bergman har avlidit. Han dog på måndagsmorgonen i sitt hem på Fårö, norr om Gotland.

>> http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=675505

>> http://svt.se/

Många här som uppskattat hans filmer? Själv har jag bara sett ett par, men de åkte direkt upp på top-10 . . .

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 52
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

På eftermiddagen skulle jag titta på matiné på SVT och vad får jag se? Extra insatt rapport med anledning av hans död. Jag har sett några av hans filmer och de har berört mig, på ett eller annat sett. 89 år fick han bli, var faktiskt inte så länge sedan han fyllde år. En respektingivande ålder för en respektingivande filmskapare.

Till er som vill se någon av hans filmer, SVT1 kommer att visa Smultronstället ikväll klockan 21.00! Ansedd som ett av hans mästerverk. Kommer antagligen att se den med far i sommarstugan. Ska åka om två timmar.

Vila i frid.

Edit: Imorgon eftermiddag 14:20 kommer även Det sjunde inseglet att gå på SVT1, så passa på att kolla. Det är en märklig filmupplevelse!

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jättesorligt.

En av de absolut största någonsin. Sett få av hans filmer, men de jag har sett har berört mig på sätt som endast ett fåtal andra har lyckats med. Dels gällande existentiella frågor, men även när det kommer till filmkonst, rent praktiskt.

Exercise: det är skillnad nu när det gäller sveriges överlägset största filmskapare och konstnär i modern tid.

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor