Henkibojj Skrivet 27 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2007 Tja! Frågan är enkel, svaret är säkert ännu enklare. Hoppas det iaf. Hur fixar jag vilken enhet av mina två hårddiskar och CD/DVD-brännare som ska vara C:\? Skulle vilja ha hårddiskarna som C:\ och D:\, brännarna som E:\ och F:\. Det ska gå, det vet jag. Jag har bara glömt hur! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 27 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 27 juli, 2007 Administrationsverktyg > Datorhantering > Diskhantering > Klicka klicka! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 28 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Hmm, jag hittade det där och lyckades byta namn på mina brännare och min ena hårddisk. Jag vill ändra den nuvarande c:\ till d:\ och göra så att den (temporärt omdöpta) u:\ blir c:\ istället för den som nu är det. När jag försöker ändra Henki (C:\) till d:\ högerklickar jag c:\ och väljer "Ändra enhetsbeteckning" och trycker "Ändra". Då står det att "Det går inte att ändra enhetsbeteckningen för system- eller startvolymen." och en OK-knapp som enda val. Kan det bero på att jag har min ofrivilligt döpta c:\ kopplad till MASTER i burken, och u:\ till SLAVE? Tacksam för hjälp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stora_tomtefar Skrivet 28 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Hmm, jag hittade det där och lyckades byta namn på mina brännare och min ena hårddisk. Jag vill ändra den nuvarande c:\ till d:\ och göra så att den (temporärt omdöpta) u:\ blir c:\ istället för den som nu är det. När jag försöker ändra Henki (C:\) till d:\ högerklickar jag c:\ och väljer "Ändra enhetsbeteckning" och trycker "Ändra". Då står det att "Det går inte att ändra enhetsbeteckningen för system- eller startvolymen." och en OK-knapp som enda val. Kan det bero på att jag har min ofrivilligt döpta c:\ kopplad till MASTER i burken, och u:\ till SLAVE? Tacksam för hjälp. Om jag förstod allt rätt så vill du döpa om din C-volym till något annat? Detta går, såvitt jag vet, inte eftersom datorn alltid är inställd på att läsa av operativsystem från hårddiskar med volymen C. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 28 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Om jag förstod allt rätt så vill du döpa om din C-volym till något annat? Detta går, såvitt jag vet, inte eftersom datorn alltid är inställd på att läsa av operativsystem från hårddiskar med volymen C. Mja, jag vill ju ha en C:\ men inte den som heter så just nu. Den ena heter C och den andra (tillfälligt) U, jag vill byta plats på dem. Är det hårvaran jag måste ändra, så att jag byter plats på MASTER och SLAVE-kontakterna inne i burken? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 28 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Diskvolymer kan inte vara inställda på master eller slave eftersom de är logiska enheter och inte fysiska. Du kan för övrigt inte byta namn på systemdisken eftersom allting då skulle falla samman, t.ex. läser BOOT.ini som från systemdiskens volym eftersom operativet ligger där, och skulle du byta volym på systemdisken skulle du inte ens kunna starta Windows. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 28 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Hur kommer det då sig att den nuvarande U:\ alltid varit C:\ förr i tiden, men nu när två diskar är intryckta så blir den inte C:\ utan D:\ (som jag tillfälligt döpt om till U:\)? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 28 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Det hela beror på att operativsystemet är installerat på den med benämningen C Man kan inte göra mycket mer än att spara på en enhet med benämningen C.. Visst du kan defragmentera osv.. Men inte Ändra enhetsbenämning, formatera (om inte utanför operativsystemet) eller partitionera (även här funkar det utanför OS. Du kan med andra ord inte ändra enhetsbetäckning på den hårddisk som Operativet är installerat på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 28 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Det hela beror på att operativsystemet är installerat på den med benämningen C Man kan inte göra mycket mer än att spara på en enhet med benämningen C.. Visst du kan defragmentera osv.. Men inte Ändra enhetsbenämning, formatera (om inte utanför operativsystemet) eller partitionera (även här funkar det utanför OS. Du kan med andra ord inte ändra enhetsbetäckning på den hårddisk som Operativet är installerat på. Då kanske det underlättar om jag säger att den stora hårddisken har Norton-Ghostat hela den lilla hårddisken, så att Windows finns på båda diskar, inklusive registerfiler etc. Vad ska jag göra då? Shift-deleta c:\windows-mappen låter extremt risky och fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 28 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Hmmm... Om allt, verkligen allt finns på den andra hårddisken så borde det inte vara några problem.. Förutom det lilla faktum att du fortfarande kör windows ifrån c:\windows-mappen och därför inte kan radera dessa filer för att de används.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 28 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 (redigerad) Hmmm... Om allt, verkligen allt finns på den andra hårddisken så borde det inte vara några problem.. Förutom det lilla faktum att du fortfarande kör windows ifrån c:\windows-mappen och därför inte kan radera dessa filer för att de används.. Mjo, förutsatt att jag inte får felmeddelande om att de redan används, så borde det gå att ta bort c:\windows. Sen lär datorn uppträda konstigt, varefter jag startar om den. Då letar den väl efter Windows, och hittar det på U:\ som då... kanske... döps om till C:\. Kanske. Vad kan gå fel? Jag lär ju inte behöva formattera nån av diskarna om det skiter sig. Möjligen kommer datorn inte vilja starta eftersom den inte hittar Windows, men då kanske jag istället kan trycka in endera disken i en annan dator och lösa krisen därifrån? EDIT: Det är kanske ingen supersmart idé att koppla ur min stora disk jag vill ha som D:\, och sen starta datorn, varpå min lilla hårddisk blir C:\, och sen kopplar jag in min stora disk under tiden datorn är på? Redigerad 28 juli, 2007 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 28 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Den kommer förmodligen inte att hitta en boot sektion på din U: disk. Kom på det nu. Att koppla in en hårddisk under det att datorn är på är inte den bästa idé jag hört. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 28 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Den kommer förmodligen inte att hitta en boot sektion på din U: disk. Kom på det nu. Att koppla in en hårddisk under det att datorn är på är inte den bästa idé jag hört. Varför skulle den inte hitta nån boot? Nej, så smart var det inte. Men kanske om jag bara har den disk inkopplad som jag vill ha som C:\ vid uppstart, sen stänger jag av datorn, kopplar in min blivande D:\ och startar upp igen - kan det funka? Gör det nån skillnad, tror du? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 28 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Eftersom att boot sektionen oftast är en separat sektion med filer som man inte kan se. Dessa har nog inte norton "Ghostat" Men det kan vara möjligt att det fungerar... Testa är mitt tips Och ändra den "lilla" till Slave efteråt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 28 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Att koppla in en hårddisk under det att datorn är på är inte den bästa idé jag hört. Funkar ju med SATA-diskar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 28 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 juli, 2007 Jo men att koppla ström till en hårddisk bara sådär har jag rätt dåliga erfarenheter utav... Det jag menar är att risken är stor att något går snett.. Och det vore förmodligen inget roligt om det gjorde det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 29 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 29 juli, 2007 Jo men att koppla ström till en hårddisk bara sådär har jag rätt dåliga erfarenheter utav... Det jag menar är att risken är stor att något går snett.. Och det vore förmodligen inget roligt om det gjorde det. De få gångerna jag gjort det (som jag erkänner KAN vara ganska riskabelt), så har det gått bra. Men jag rekommenderar det ju i och för sig inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts