Jump to content

ÖL!


Complex
 Share

Recommended Posts

Man går väl inte till Monks för att dricka Falcon? :P

Akkurat är ju annars ett trevligt ölställe. Har velat kolla in Monks också men jag har hört att deras personal är otrevlig och de lurar folk med inaktuell prislista. Upplever du att det är så där eller kan du rekommendera det?

Haha, verkligen inte. Jag visste inte vad det var för något ställe förrän vi var där innan klubbutgång och skulle ansluta oss till några som inte hade druckit klart.

Jag beställde bara en gång så jag vet inte riktigt vad jag ska säga om deras personal, det gjorde mest ont att se kortet dras i läsaren. Stället kändes intressant och fräscht hur som haver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart! Sitter och dricker en nyhet på systemet: Slottkällans Strong Ale 2009, det är en riktig hit!

Starka överjästa öl bryggs på många håll i världen. I Belgien finner vi väldigt komplexa starka öl men även på de Brittiska öarna går traditionen att brygga en värmande fyllig öl långt bakåt i tiden. Slottskällans Strong Ale är en öl i brittisk anda. Den fylliga söta smaken balanserar den höga alkoholen och ger ett komplext och fruktigt öl. Som all öl från Slottskällans Bryggeri är denna öl opastöriserad för att behålla alla smakerna.

Klassifikation: Strong ale

Smakprofil: Ölen är fyllig och söt med en komplex maltighet och fruktig doft. Här blandas smaker av karamell, aprikos, kaffe och nötter. Dessutom märks en svag rökighet i både doft och smak. Denna kommer från rökmalt som ger ölen en extra dimension.

Användning: Njut ölen till kraftig mat med viss sötma eller i ensamt majestät. Alkoholhalten och det faktum att ölen är opastöriserad gör att den vinner på lagring. Spar den mörkt och svalt några år så öppnas smakerna ytterligare.

Innehåll: Sex sorters malt: pilsner-, münchener-, mörk karamell-, ljus karamell-, choklad- samt rökmalt.

Tre sorters humle: Target, East Kent Golding och Hersbrucker

Kostar 28.60 för 50ml.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon är det St Patricks day. Irlands nationaldag.

Har själv tjuvstartat firandet lite och sitter här med en Kilkenny. Första jag någonsin smakat faktiskt.

Den uppfyllde väl mina förväntningar, helt klart en riktigt god ale, finns inte så mycket mer att säga. Nu är den dock slut och nu ska jag öppna en hederlig Gunniess. :P

*Kan tilläggas att Kilkennyn inte hade allt för inbjudande doft, men smaken var som sagt inget fel på. Jättegod faktiskt. Slank ner snabbt. Iofs bara 44cl..

Redigerad av minigun
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är denna tråd så död? Dricks det ingen öl på det här forumet?!

Dagens inköpslista:

Smålands mellanöl (Åbro)

Hell (Jämtlands bryggeri)

Guinness Extra stout (Guinness)

Bryggmästarens Premium Guld (Åbro)

Samtliga är sorter jag inte prövat tidigare.

Högst förväntningar har jag på Hell som sägs vara bland de bättre svenska öl man kan få tag på.

Dessutom var den saftigt dyr...

Lägst är nog mina förväntningar på Smålands efterom den var så billig.

Ska inte smaka föränn ikväll, men det skulle vara väldigt kul att höra om ni har några kommentarer om mina inköp. :confused:

Redigerad av minigun
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är sjukt god!

Det har jag att säga, låt den inte bli avslagen bara =(

Har smakat Guinnes Draught, så jag tror jag vet ungefär vad jag har att förvänta där.

Sjukt gott med Guinness, ja :confused:

Varför skulle jag låta den stå och bli avslagen? :D

Förresten är det väl inte mycket kolsyra i Guinness?

Redigerad av minigun
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samtliga är sorter jag inte prövat tidigare.

Högst förväntningar har jag på Hell som sägs vara bland de bättre svenska öl man kan få tag på.

Dessutom var den saftigt dyr...

Lägst är nog mina förväntningar på Smålands efterom den var så billig.

Ska inte smaka föränn ikväll, men det skulle vara väldigt kul att höra om ni har några kommentarer om mina inköp. :confused:

22:30:- är ju inte dyrt för en fin öl, det finns 22 svenska öler som är dyrare, bara en sån sak. Personligen gillar jag Hell väldigt mycket men det är inte alla som gör det, den är väldigt besk och smakar inte alls som ljus lager fast den klassas som det.

Själv ska jag på tisdagspub i sektionslokalen ikväll så visst blir det öl =D

Har smakat Guinnes Draught, så jag tror jag vet ungefär vad jag har att förvänta där.

Sjukt gott med Guinness, ja :D

Varför skulle jag låta den stå och bli avslagen? ;)

Förresten är det väl inte mycket kolsyra i Guinness?

Det är ju sånna extremt små skumbubblor i Guinness att den känns helt tom på kolsyra, vilket jag inte gillar alls med den. Extra Stouten kanske är bättre, den har ju inte såndär gaspatron iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

22:30:- är ju inte dyrt för en fin öl, det finns 22 svenska öler som är dyrare, bara en sån sak. Personligen gillar jag Hell väldigt mycket men det är inte alla som gör det, den är väldigt besk och smakar inte alls som ljus lager fast den klassas som det.

Själv ska jag på tisdagspub i sektionslokalen ikväll så visst blir det öl =D

Det är ju sånna extremt små skumbubblor i Guinness att den känns helt tom på kolsyra, vilket jag inte gillar alls med den. Extra Stouten kanske är bättre, den har ju inte såndär gaspatron iaf.

Nja.. för EN fin öl är det väl inte särskilt dyrt. Men köper man två blir det ju genast 44.60.

Jämför med en 15-kronors där två kostar 30 kr.

I längden har det betydelse, åtminstone för mig. Du kanske har gott om pengar? :D

Hursomhelst betalar jag ändå gärna lite extra för en riktigt god öl.

Trevligt att en som dricker så pass mkt öl som du (vad jag sett här på forumet) tycker om den. :confused:

Förväntningar:D Återkommer med min åsikt ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tillbaka från le pub. Jag drack följande i kronologisk ordning:

Samuel Adams Boston Ale

Maredsous 6

Leffe Blond

New Castle Brown Ale

en Gin&Tonic och

ett glas Laphroaig (whisky)

Jag klarade mig billigt undan också, en 4:a av Laphroaigen (som är jävligt fin) kostade bara 30:-, ölen 20-25 och sen råkade en stackare i baren räkna fel till mig också så jag gav en 50-lapp för en 20-kronors öl men fick tillbaka 80:- i handen... Jag övervägde flera millisekunder att berätta för honom men sen tog jag mitt förnuft till fånga och stoppade ner pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tillbaka från le pub. Jag drack följande i kronologisk ordning:

Samuel Adams Boston Ale

Maredsous 6

Leffe Blond

New Castle Brown Ale

en Gin&Tonic och

ett glas Laphroaig (whisky)

Jag klarade mig billigt undan också, en 4:a av Laphroaigen (som är jävligt fin) kostade bara 30:-, ölen 20-25 och sen råkade en stackare i baren räkna fel till mig också så jag gav en 50-lapp för en 20-kronors öl men fick tillbaka 80:- i handen... Jag övervägde flera millisekunder att berätta för honom men sen tog jag mitt förnuft till fånga och stoppade ner pengarna.

Samuel Adams är god! Den fick jag dricka en hel del i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jämtlands Hell levde nte riktigt upp till förväntningarna.. Mycket beska, vilket jag trodde att jag skulle tycka om, men det blev kanske lite för mycket.

Den får ändå godkänt trots att den inte riktigt föll mig personligen i smaken.

Ikväll ska Bryggmästarens från åbro testas. :)

Inga särskilda förväntningar egentligen. Förväntar mig en OK öl att njuta av helt enkelt. :)

Redigerad av minigun
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blev smålands mellanöl istället. Väldigt positiv överraskning! Den var.. ja.. god :)

Mycket godare än man kunde förvänta sig. Rekommenderas för den som gillar tjeckisk pilsner, den var ganska lik sådan tycker jag. Inte det bästa, men riktigt bra ändå. :)

F.ö är jag riktigt besviken på er GTAsajtare... Dricker ni ingen öl bara för att de är mitt i veckan?? Varför skrivs det så lite här?!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blev smålands mellanöl istället. Väldigt positiv överraskning! Den var.. ja.. god :)

Mycket godare än man kunde förvänta sig. Rekommenderas för den som gillar tjeckisk pilsner, den var ganska lik sådan tycker jag. Inte det bästa, men riktigt bra ändå. :)

F.ö är jag riktigt besviken på er GTAsajtare... Dricker ni ingen öl bara för att de är mitt i veckan?? Varför skrivs det så lite här?!

Jo jag har druckit en Lapinkulta och en Carlsberg på kårhuspubben idag, inlämningspub till den sk Squvalp. Jag beskådade även kollektiv ölhäfvning utanför längstmed Drottning Kristinas väg, fast jag deltog inte trots att det var gratis öl. Var tvungen att gå hem och plugga. Det är ju faktiskt mitten av veckan.

F.ö. blir jag besviken på vilken billig jävla skitöl du köper dit fattiga jon. Det är väl ingen jävel i mattråden som börjar recensera billys panpizza eller eldorados smörpop? Kom tillbaka när du har skaffat dig ett jobb din alkis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

F.ö är jag riktigt besviken på er GTAsajtare... Dricker ni ingen öl bara för att de är mitt i veckan?? Varför skrivs det så lite här?!

Jag dricker öl vissa gånger mitt i veckan och jag gjorde det senast ikväll. Dock går jag inte in och skriver så fort jag druckit en öl, det är liksom inget speciellt jag känner att jag vill dela med mig av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har druckit en Lapinkulta och en Carlsberg på kårhuspubben idag, inlämningspub till den sk Squvalp. Jag beskådade även kollektiv ölhäfvning utanför längstmed Drottning Kristinas väg, fast jag deltog inte trots att det var gratis öl. Var tvungen att gå hem och plugga. Det är ju faktiskt mitten av veckan.

F.ö. blir jag besviken på vilken billig jävla skitöl du köper dit fattiga jon. Det är väl ingen jävel i mattråden som börjar recensera billys panpizza eller eldorados smörpop? Kom tillbaka när du har skaffat dig ett jobb din alkis.

Ojdå här var vi hårda!

Först och främst. Man kan inte döma en öl (eller något annat för den delen) innan man smakat den. Dyr eller billig spelar ingen roll.

För det andra, vad är det för fel på billys panpizza??!!

Jag är kanske inte rik, men jag har iallafall ett jobb som produktionsberedare åt ett litet företag och det duger bra så kom inte här och säg att jag är arbetslös som du kommer vara när du är klar med din utbildning!

Förresten, vet du hur mycket kalorier det är i öl? Man kan bli fet.. eller fetare om man redan är det..

Och alkis är jag då inte heller. Vet inte riktigt hur jag ska motsäga det på ett trovärdigt sätt, men du får helt sonika tro mig på den punkten.

Jäkla otrevligt sätt..

Jag dricker öl vissa gånger mitt i veckan och jag gjorde det senast ikväll.Dock går jag inte in och skriver så fort jag druckit en öl, det är liksom inget speciellt jag känner att jag vill dela med mig av.

Jag håller med dig.. bara det att efter ett par öl får jag en sån lust att skriva av mig :naughty:

Jag må ha betett mig underligt, men när någon kliver fram och kallar mig alkis blir jag lite upprörd då personen i själva verket inte vet någonting alls om mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är ett troll.

---

Varunytt i April som jag har spanat in är:

Fuller’s India Pale Ale

Oppigårds Single Hop Ale

Wells Banana Bread Beer (banan vafan?!)

och de två nya veteölen. Det finns för få veteöl på systemet tycker jag.

Om du menar mig så, nej. Är inte ens hälften så lik ett troll som du är.

Håller med ang. veteölen. Finns bara 4st typ på mitt lokala bolag..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...