R2D2 Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Vad jag menar är att det blir mindre och mindre sol. På vintrarna blir det istället mindre och mindre snö. Klimatet har alltid och kommer alltid förändras lite mellan åren och det går upp och ner. Trenden är dock att temperaturen går uppåt och att koldioxidmängderna inte ökar kan man inte hävda utan att framstå som rätt löjlig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 (redigerad) Vad jag menar är att marknaderna i t.ex. Kina & Afrika expanderar i sådan takt att istället för att minska användningen av olika resurser, globalt sett, kommer den att öka när konsumenterna där i allt högre grad börjar efterfråga produkter och "livskvalitet" som vi i väst tar för givna. Det blir lite "one step forward, two steps back" över det hela. Jag är realist och tror att vad man än gör kommer tidigare nämnda marknadsexpansioner tillsammans med företag och politiker (naturligtvis ekonomiskt stödda av företagen) att sätta käppar i hjulen för alla miljösträvanden. Gå åt helvete = Krig om de sista resurserna (olja, vatten, ren luft etc.), ransonering, extrema väderfenomen, översvämningar, arter som utrotas, ekosystem som rubbas, stora landområden som blir obeboeliga, enorma flyktingströmmar, tilltagande brist på mat och vatten, kanske en ny istid.. Things like that. Okej - bra svar - fast du kan inte se in i framtiden, och att bara ge upp tycker jag är fel. Krig och flyktingströmmar är inte omöjliga att hantera och då det faktiskt bara var några år sen som hela världen började reagera (även USA) så är det för tidigt att säga hur det kommer utvecklas. Det du och jag kan göra är att jobba för miljön på lokal front, och varför inte då även göra så? Redigerad 23 juli, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 (redigerad) Yeah... Watch this vid mmkay http://www.youtube.com/watch?v=zORv8wwiadQ Mycket smart kille, gillar det han säger. Den här jorden kommer utan tvekan att gå under för eller senare oavsett vad vi gör - och varför ska man bry sig? Kommer du leva när det händer? Man kanske vill att människor som kommer leva efter dig ska ha det bra? Dina Barn, Barnbarn osv. Visst, jorden kommer säkert gå under någongång men vi kanske kan skjuta lite på det? Redigerad 23 juli, 2007 av Saleen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Den här sommaren har hittils varit jobbig. Har inte varit med om de värsta översvämningarna som drabbat Sverige. Men man märker ju, det regnar mest och så är det en äcklig klibbvärme som inte alls är trevlig, man sitter och svettas hela tiden, fy fan! Så var det inte när man var liten, ljummna sköna sommardagar och ibland kortvarig värmebölja. Vi kommer inte kunna förhindra att det blir klimatförändringar, det är det ju redan. Däremot hoppas jag att vi åtminstone kommer att kunna begränsa dem, det är nog inte helt omöjligt! Vi får bara anpassa oss lite. Bygga hus på kullar istället för nära vatten, om man ser ur ett svenskt perspektiv t.ex. Dem som drabbas hårdast och först, det är sydligare länder, och jag vettefan vad dem ska ta sig till med torkan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Den här sommaren har hittils varit jobbig. Har inte varit med om de värsta översvämningarna som drabbat Sverige. Men man märker ju, det regnar mest och så är det en äcklig klibbvärme som inte alls är trevlig, man sitter och svettas hela tiden, fy fan! Så var det inte när man var liten, ljummna sköna sommardagar och ibland kortvarig värmebölja. Vi kommer inte kunna förhindra att det blir klimatförändringar, det är det ju redan. Däremot hoppas jag att vi åtminstone kommer att kunna begränsa dem, det är nog inte helt omöjligt! Vi får bara anpassa oss lite. Bygga hus på kullar istället för nära vatten, om man ser ur ett svenskt perspektiv t.ex. Dem som drabbas hårdast och först, det är sydligare länder, och jag vettefan vad dem ska ta sig till med torkan. Men snälla någon, det har varit regniga sommar förr. Du tror väl inte att det här vädret beror på någon sorts global uppvärmining? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Men snälla någon, det har varit regniga sommar förr. Du tror väl inte att det här vädret beror på någon sorts global uppvärmining? Tänkte väl mer på översvämningarna dårå. Dem har ju fått för mycket vatten i Smålandstrakten några gånger på senare år. Och nej då, förr var det alltid soliga somrar! Jippie! Stör mig egentligen mer på klibbvärmen, det har faktiskt varit många fina dagar den här sommaren också, iaf runt stockholm. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 (redigerad) Vi kommer inte kunna förhindra att det blir klimatförändringar, det är det ju redan. Däremot hoppas jag att vi åtminstone kommer att kunna begränsa dem, det är nog inte helt omöjligt! Vi får bara anpassa oss lite. Bygga hus på kullar istället för nära vatten, om man ser ur ett svenskt perspektiv t.ex. Dem som drabbas hårdast och först, det är sydligare länder, och jag vettefan vad dem ska ta sig till med torkan. Jo, titta bara på hur det har varit i Australien under de senaste åren. Inget vatten på hur länge som helst. (Har det regnat just nåt där än förresten?) Redigerad 23 juli, 2007 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Jo, titta bara på hur det har varit i Australien under deras sommar. Inget vatten på hur länge som helst. (Har det regnat just nåt där än förresten?) Torka tror jag dem haft i 5-6 år därnere nu. Dem fick väl lite regn ganska nyligen hörde jag, men det behövs väl mycket mer för att få deras jordbruk att komma igång igen. Somliga får inget vatten och andra får alldeles för mycket... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 23 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 (redigerad) Men snälla någon, det har varit regniga sommar förr. Du tror väl inte att det här vädret beror på någon sorts global uppvärmining? Kanske inte vädret denna sommar enbart beror på global uppvärmning, men jag tror iallafall att global uppvärmning har med en handske i spelet. Och även om inte den här sommaren är en klart bevis, så tror jag ändå att det kommer att bli värre om ett tag. Vi gnäller för att vi har en dålig sommar, men somsagt, dom som bor söderöver drabbas värst. Snart kommer man inte ens att kunna bo där ifall man inte tar med vatten själv. Blir spännande när alla människor ska trängas ihop på den lilla del vi har kvar... Städerna måste byggas ut, skogen skövlas. Redigerad 23 juli, 2007 av Merkky Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 (redigerad) Kanske inte vädret denna sommar enbart beror på global uppvärmning, men jag tror iallafall att global uppvärmning har med en handske i spelet. Och även om inte den här sommaren är en klart bevis, så tror jag ändå att det kommer att bli värre om ett tag. Vi gnäller för att vi har en dålig sommar, men somsagt, dom som bor söderöver drabbas värst. Snart kommer man inte ens att kunna bo där ifall man inte tar med vatten själv. Blir spännande när alla människor ska trängas ihop på den lilla del vi har kvar... Städerna måste byggas ut, skogen skövlas. Minns du förra sommaren? Varm och skön som satan! Det kan knappast ha hänt så mycket med det globala klimatet på ett år. Sedan tror (obs.) jag inte att vattenytan stiger mer än någon meter även om alla isar smälter, vilket förvisso är jävligt illa för alla fattiga ö-länder. Men det är inte direkt som att det kommer bli water-world, de redan nämnda konflikterna kommer bli ett värre problem. Eller du menade kanske att det kommer bli brist på dricksvatten? Det kan säkert också stämma. Men prognosen säger väl att vi i Sverige bara kommer få najs klimat av lite global uppvärmning? Läste någonstans (tror det var en relativt säker källa) att allt det där med golfströmmens vändning är bull. Redigerad 23 juli, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 23 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Minns du förra sommaren? Varm och skön som satan! Det kan knappast ha hänt så mycket med det globala klimatet på ett år. Sedan tror (obs.) jag inte att vattenytan stiger mer än någon meter även om alla isar smälter, vilket förvisso är jävligt illa för alla fattiga ö-länder. Men det är inte direkt som att det kommer bli water-world, de redan nämnda konflikterna kommer bli ett värre problem. Eller du menade kanske att det kommer bli brist på dricksvatten? Det kan säkert också stämma. Men prognosen säger väl att vi i Sverige bara kommer få najs klimat av lite global uppvärmning? Läste någonstans (tror det var en relativt säker källa) att allt det där med golfströmmens vändning är bull. Visst, vi kanske kommer att få ett skönt och varmt klimat, men övriga Jorden sliter mer än vi då. Dom söderöver måste börja flytta söderut, och det blir ännu mer överbefolkat? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 (redigerad) Visst, vi kanske kommer att få ett skönt och varmt klimat, men övriga Jorden sliter mer än vi då. Dom söderöver måste börja flytta söderut, och det blir ännu mer överbefolkat? Flyktingströmmar lär det bli ja, och vi i Sverige måste vara generösa. Ett sätt som vi i framtiden kan betala för vår förstörelse är att ta emot dem som måste fly, även om det så blir 10 miljoner bara hit. Redigerad 23 juli, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Mycket smart kille, gillar det han säger. Man kanske vill att människor som kommer leva efter dig ska ha det bra? Dina Barn, Barnbarn osv. Visst, jorden kommer säkert gå under någongång men vi kanske kan skjuta lite på det? Jag vet hur du tänker. Men det är en lång tid tills något av detta kommer hända. Mina barn eller barnbarn kommer inte att drabbas därför dom kommer vara döda vid det laget. Och när det är så långt borta, så känner jag att det inte är mitt ansvar. Och hur mycket skillnad kan en människa göra? Genom att jobba emot det så räddar du jorden i ytterligare max 10 minuter. Woo! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 23 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Flyktingströmmar lär det bli ja, och vi i Sverige måste vara generösa. Ett sätt som vi i framtiden kan betala för vår förstörelse är att ta emot dem som måste fly, även om det så blir 10 miljoner bara hit. Ja och vi borde stå med öppna armar. Men om vi faktist gör något åt det, så lär vi dels förhindra det ett bra tag framåt, och dessutom rädda våran planet allt mer. Jordens atmosfär kan återläka sig själv (har jag för mig) men det går inte sålänge vi fortsätter bränna fossila bränslen och leva som små kungar i varenda hem... Vi måste ändra på oss, så är det bara. Jag vet hur du tänker. Men det är en lång tid tills något av detta kommer hända. Mina barn eller barnbarn kommer inte att drabbas därför dom kommer vara döda vid det laget. Och när det är så långt borta, så känner jag att det inte är mitt ansvar. Och hur mycket skillnad kan en människa göra? Genom att jobba emot det så räddar du jorden i ytterligare max 10 minuter. Woo! Det är inte bara en människa som borde ändra på sig, alla borde göra sin del. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 24 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2007 (redigerad) Vi är för många helt enkelt. Våran existens dödar vårat hem. Jag tror att ingen människa, inte ens Al Gore, kommer kunna övertala mänskligheten att försöka bli mer miljövänlig. Han påverkar djupt bara en liten minimal del av alla, fan, finns ju folk som inte vet vem han är även fast det kan gå på bio/se film. De flesta bryr sig inte, och de som bryr sig skitar ändå ner. Och även om Al nu gjorde det (övertalade större delen av mänskligheten) så tror jag redan det är för sent då. Med alla dessa jävla radioaktiva kraftverk, bilar och kärnspetsar så kommer det en dag gå åt helvete med allt. En självmordsbombare som dödar tusen helt oskylldiga människor i NY kanske sjävla verket gör jorden en jäffligt bra tjänst? ._. Redigerad 24 juli, 2007 av Sikorka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pico Skrivet 24 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2007 En självmordsbombare som dödar tusen helt oskylldiga människor i NY kanske sjävla verket gör jorden en jäffligt bra tjänst? ._. Skulle du tycka det om det var exempelvis din mor som låg där i röken bland alla brända kroppar, i blind panik trevandes efter sina tarmar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 24 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2007 Vi är för många helt enkelt. Våran existens dödar vårat hem. Jag tror att ingen människa, inte ens Al Gore, kommer kunna övertala mänskligheten att försöka bli mer miljövänlig. Han påverkar djupt bara en liten minimal del av alla, fan, finns ju folk som inte vet vem han är även fast det kan gå på bio/se film. De flesta bryr sig inte, och de som bryr sig skitar ändå ner. Och även om Al nu gjorde det (övertalade större delen av mänskligheten) så tror jag redan det är för sent då. Med alla dessa jävla radioaktiva kraftverk, bilar och kärnspetsar så kommer det en dag gå åt helvete med allt. En självmordsbombare som dödar tusen helt oskylldiga människor i NY kanske sjävla verket gör jorden en jäffligt bra tjänst? ._. Det är därför vi borde göra nån form av lag. Våran verklighet som vi vet den nu kommer att förändras, och om vi ändrar på den nu så kanske vi inte måste ändra på den lika mycket... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 24 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2007 (redigerad) Skulle du tycka det om det var exempelvis din mor som låg där i röken bland alla brända kroppar, i blind panik trevandes efter sina tarmar? Nej, det skulle vara förjävligt. Skulle du vilja döda din egen mor om du fick bot till canser så att resten av alla människor som har canser inte behöver lida? Anledningen till att jag skrev sådär är att moder jord en dag kanske säger ifrån och då bryter ett helvete lös. Man måste göra uppoffringar för att lösa problem, det där kanske var lite i det grövasta laget men men.. Försöker bara få er att förstå.. -- edit: Mhm, jag blir snurrig när jag skriver här. Borde hålla mig undan.. Redigerad 24 juli, 2007 av Sikorka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 24 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2007 Minns du förra sommaren? Varm och skön som satan! Det kan knappast ha hänt så mycket med det globala klimatet på ett år. Sedan tror (obs.) jag inte att vattenytan stiger mer än någon meter även om alla isar smälter, vilket förvisso är jävligt illa för alla fattiga ö-länder. Men det är inte direkt som att det kommer bli water-world, de redan nämnda konflikterna kommer bli ett värre problem. Eller du menade kanske att det kommer bli brist på dricksvatten? Det kan säkert också stämma. Men prognosen säger väl att vi i Sverige bara kommer få najs klimat av lite global uppvärmning? Läste någonstans (tror det var en relativt säker källa) att allt det där med golfströmmens vändning är bull. Jag vet inte vad forskarna säger, men om de smältande isarna stör ut golfströmmen lär vi väl få det riktigt kallt, t.o.m istid? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 24 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 24 juli, 2007 Jag vet inte vad forskarna säger, men om de smältande isarna stör ut golfströmmen lär vi väl få det riktigt kallt, t.o.m istid? Al Gore tar i alla fall upp det i An Inconvenient Truth, att om isarna smälter så stör det ut golfströmmen och där med får vi kallare klimat. Nu om jag inte minns helt åt tokstyr förståss. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts