Merkky Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 (redigerad) http://www.smhi.se/sgn0106/klimat/havhimmel.JPG Me and das all mighty Qouad pratade på msn, och på nåt roligt sätt kom vi in på vädret, och därefter in på klimatfrågan... Det är ju uppenbart att klimatet har förändrats väldigt mycket dom senaste åren, vi minns alla vintrarna när vi var små när det var 1 meter snö, man åkte pulka och hade snöbollskrig. Tänk då på vintrarna nu, dom är gråa, varma och slaskiga. Vi minns alla somrarna, dom varma soliga badsomrarna när man var på stranden med familjen och mamma hade packat en matsäck med saft och kakor. Nu har det inte varit nån ordentlig värme på hela sommaren och dom närmaste tre veckorna väntar en massa regn enligt aftonbladet. Pga. all förbränning av fossila bränslen förväntas Jordens medeltemperatur öka mellan 1-5 grader celsius mellan 1990 och 2100. När bilarna uppfanns och förbränningen av fossila bränslen började så tänkte alla forskare "Äh, Jorden är så stor, vi kommer inte att märka nåt.", men bara dom senaste fem åren så kan man märka skillnaden i klimatet. Enligt mig så förstör vi den enda planeten vi har att leva på, och det är bara ett fåtal människor som faktist får fram sina meningar i det hela, och då säger dom "Det kostar för mycket."! Hur fan kan man tänka på ekonomin när vi pratar om våran planet som alla har sin egen del av? Om vi inte räddar planeten, vad ger en bra ekonomi då? Vädret kommer tillslut att förinta oss, man kommer inte att kunna bo i sydstaterna för att värmen kommer att bli för hög, vattennivån kommer att stiga i takt med att isarna på polerna smälter och rinner ut i vattnet, jorden blir trångare och trångare. Vi som är nog överbefolkade som det är redan. Golfströmmen kan även påverkas av att så mycket sötvatten rinner ut i havet och om det händer kan klimatet påverkas ännu mer. 1997 slöts Kyotoprotokollet för att äntligen lyckas påverka växthuseffekten och minska på utsläppen. Kyotofördraget är en internationell överenskommelse där målet är att utsläppen av växthusgaser ska minska med 5% från 1990 till tidsperioden 2008-2012. Även där märker vi av snikenheten när George W Bush vägrade gå med. Hans ursäkt var att det skulle påverka USA´s ekonomi negativt... Vad är eran röst i det hela? Borde vi stå på oss och faktist ändra på det för en gångs skull, eller ska vi bara titta på? Egentligen borde inte alla gamla gubbar komma och säga att vi inte ska göra nånting åt det, då det är vi som kommer att drabbas av det då man tänker på att vi ska leva bra mycket längre än vad dom ska. Och våra barn kommer att få det ännu värre, och våra barnbarn ännu värre. Jag blir bara irriterad när jag tänker på hela situationen. Vad ska vi göra åt saken? (revolution någon?) Förresten: Qouad hälsar till alla <3 Redigerad 23 juli, 2007 av Merkky Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Complex Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Det är väll olika.. Det brukar variera från år till år, visserliggen håller jag med om att det vart bedrövligt väder i år, men jag hoppas på bättre nästa år. Vad jag hört: om ca 100 år ska jordens temperatur öka med 2-5 grader.. vilket har ju o göra med att nordpolen och sydpolen kmr smällta, vilket den även håller på o gör.. Men den som lever får se. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Vintern i Svenstavik är det tokmycket snö. Palla bry sig om vädret. När jorden går under så är vi alla döingar ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Jo, nog har man märkt hur klimatet har förändrats extremt mycket.. Och medeltemperaturen här i sverige har väl dessutom gått upp med... vad är det... 1grad? Och ja Merrky, människan i dagens läge är så dum att hon inte tänker på hur vi ska överleva, bara vi har pengar att kunna handla bensin och annat skit för. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Yeah... Watch this vid mmkay http://www.youtube.com/watch?v=zORv8wwiadQ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cortez Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Den här jorden kommer utan tvekan att gå under för eller senare oavsett vad vi gör - och varför ska man bry sig? Kommer du leva när det händer? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Orkade inte läsa igenom just nu på morgonen men håller med Cortez. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Yeah... Watch this vid mmkay http://www.youtube.com/watch?v=zORv8wwiadQ Om ni inte orkar titta i 09.33 minuter. Titta på den här -> Närå, men hans argument var bra. Risken med att vi inte gör något är värre än om vi gör något. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 (redigerad) Nu har det inte varit nån ordentlig värme på hela sommaren och dom närmaste tre veckorna väntar en massa regn enligt aftonbladet. Tala för dig själv, jag tycker att det har varit en helt vanlig nordisk sommar. På våra breddgrader är det de där spaniensomrarna som är undantaget och de gör inget annat än skämmer bort folk. --- Vad gäller klimatförändringen så anser jag att det är för sent att göra nåt, vad vi än gör kommer det att gå käpprätt åt helvete förr eller senare (antagligen förr). Vad hjälper det att vi i väst bygger och producerar miljövänligt och försöker spara resurser när marknaderna och industrierna i Kina och Afrika expanderar explosionsartat? Miljövänlighetstänkandet borde ha startat mycket mycket tidigare! Nu är det bara att försöka, naturligtvis inom förnuftets gränser, "live life to its fullest" och komma ihåg att den bästa miljögärningen man som enskild människa kan göra är att inte knulla fram så många ungar. Redigerad 23 juli, 2007 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 23 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Jag tycker att vi iaf kan försöka göra någonting åt det. Bara för att några andra nissar här i världen är/var dumma betyder inte det att vi måste gå på samma sätt. Jag vill iallafall inte förstöra mina barns liv, då dom kommer att drabbas värre än oss. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Spam Snuten Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Cunts are still running the wooorld \o/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Jag minns somrarna från när jag var mindre då man riktigt längtade efter att få åka och bada för att det var så varmt. Nu har jag badat två gånger i år, båda gångerna har det varit tomt på stranden förutom vi. Inte vad jag kallar en vanlig nordisk sommar det här, det kanske varit såhär den senaste tiden, men inte normalt. Visst behöver man göra något även om det "redan är försent". Men vad kan vi göra? Släcka lampan när man lämnar rummet så att den lyser en kvart mindre? Tjena, det kommer nog rädda världen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Intressant video. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 23 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Jag minns somrarna från när jag var mindre då man riktigt längtade efter att få åka och bada för att det var så varmt. Nu har jag badat två gånger i år, båda gångerna har det varit tomt på stranden förutom vi. Inte vad jag kallar en vanlig nordisk sommar det här, det kanske varit såhär den senaste tiden, men inte normalt. Visst behöver man göra något även om det "redan är försent". Men vad kan vi göra? Släcka lampan när man lämnar rummet så att den lyser en kvart mindre? Tjena, det kommer nog rädda världen. Det är precis det, vi har ingen röst i det hela. Alla stora rika snubbar som styr världen börjar bygga nya dyra bilar som ska rädda världen, men alla har inte råd att köpa en ny bil med katalysator. Samma sak med dietmat och liknande. Allting som är nyttigt är dyrt, det onyttiga är billigare. Undrar varför Svergie är påväg att bli som USA? Vi har ingen chans att lyckas påverka allting själv, utan stödet från dom som faktist bestämmer... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 (redigerad) Jag vet inte riktigt vad jag tycker mer än att exklusive virrpannor, lobbyister och amerikaner är konsensus att det inte är någon bluff. Redigerad 23 juli, 2007 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bubbli Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Yeah... Watch this vid mmkay http://www.youtube.com/watch?v=zORv8wwiadQ Intressant video. OMG LOL! Men ja, intressant video. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 (redigerad) Tala för dig själv, jag tycker att det har varit en helt vanlig nordisk sommar. På våra breddgrader är det de där spaniensomrarna som är undantaget och de gör inget annat än skämmer bort folk. --- Vad gäller klimatförändringen så anser jag att det är för sent att göra nåt, vad vi än gör kommer det att gå käpprätt åt helvete förr eller senare (antagligen förr). Vad hjälper det att vi i väst bygger och producerar miljövänligt och försöker spara resurser när marknaderna och industrierna i Kina och Afrika expanderar explosionsartat? Miljövänlighetstänkandet borde ha startat mycket mycket tidigare! Nu är det bara att försöka, naturligtvis inom förnuftets gränser, "live life to its fullest" och komma ihåg att den bästa miljögärningen man som enskild människa kan göra är att inte knulla fram så många ungar. Du lider av okunskap, Umberto. Tror du att allt oundvikligen går åt helvete och att det inte finns något att göra så kan du inte vara särskillt insatt i frågan. Jag måste även tillägga att kineser är mycket intresserade av klimatfrågor och det var ju faktiskt alldeles nyss som ämnet kom på världsagendan så intresset kommer säkerligen att öka ännu mer. Och hur menar du egentligen "gå åt helvete"? Mänskligheten kommer knappast utrotas även om vi eldar upp all olja/naturgas som finns så att isarna smälter och havsströmmarna vänder... visst kommer samhällen förstöras och miljontals dö, men aldrig att vi utrotas pga detta. Redigerad 23 juli, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MAFIA_KING Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Jag minns somrarna från när jag var mindre då man riktigt längtade efter att få åka och bada för att det var så varmt. Nu har jag badat två gånger i år, båda gångerna har det varit tomt på stranden förutom vi. Inte vad jag kallar en vanlig nordisk sommar det här, det kanske varit såhär den senaste tiden, men inte normalt. Visst behöver man göra något även om det "redan är försent". Men vad kan vi göra? Släcka lampan när man lämnar rummet så att den lyser en kvart mindre? Tjena, det kommer nog rädda världen. Eller så har denna sommaren bara vart dålig? Du kan ju inte förvänta dig sol 24/7 varje sommar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Du lider av okunskap, Umberto. Tror du enbart at allt går åt helvete och att det inte finns något att göra kan du inte vara särskillt insatt i frågan. Jag måste även tillägga att kineser är mycket intresserade av klimatfrågor och det var ju faktiskt alldeles nyss som ämnet kom på världsagendan så intresset kommer säkerligen att öka. Och hur menar du egentligen "gå åt helvete"? Mänskligheten kommer knappast utrotas även om vi eldar upp all olja/naturgas som finns så att isarna smälter och havsströmmarna vänder... visst kommer samhällen förstöras och miljontals dö, men aldrig att vi utrotas pga detta. Vad jag menar är att marknaderna i t.ex. Kina & Afrika expanderar i sådan takt att istället för att minska användningen av olika resurser, globalt sett, kommer den att öka när konsumenterna där i allt högre grad börjar efterfråga produkter och "livskvalitet" som vi i väst tar för givna. Det blir lite "one step forward, two steps back" över det hela. Jag är realist och tror att vad man än gör kommer tidigare nämnda marknadsexpansioner tillsammans med företag och politiker (naturligtvis ekonomiskt stödda av företagen) att sätta käppar i hjulen för alla miljösträvanden. Gå åt helvete = Krig om de sista resurserna (olja, vatten, ren luft etc.), ransonering, extrema väderfenomen, översvämningar, arter som utrotas, ekosystem som rubbas, stora landområden som blir obeboeliga, enorma flyktingströmmar, tilltagande brist på mat och vatten, kanske en ny istid.. Things like that. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 23 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 juli, 2007 Eller så har denna sommaren bara vart dålig? Du kan ju inte förvänta dig sol 24/7 varje sommar. Vad jag menar är att det blir mindre och mindre sol. På vintrarna blir det istället mindre och mindre snö. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts