Jump to content

Värdetransportsrån i Hallunda

samuelszon
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 99
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Du tänkte helt rätt. Dem skall sköta eskorten, inte bära pengarna.

Skulle det vara bättre med specialtränade MP istället? som tar och kör pengarna, då skulle man spara pengar på dom vanliga värdetrasportgubarna, är dom vanliga "dyra" i drift, är det billigare med militärn?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det vara bättre med specialtränade MP istället? som tar och kör pengarna, då skulle man spara pengar på dom vanliga värdetrasportgubarna, är dom vanliga "dyra" i drift, är det billigare med militärn?
Känns onödigt när vi har en värnplikt med hur mycket tid som helst. Onödigt att specialträna yrkesmilitärer eller värnpliktiga för en sådan tjänst. Indirekt ingår den här typen av uppdrag i mps träning. Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:ermm:

Nu kan alltså de sanna datanördarna tjäna pengar på sin verksamhet, genom att "hacka upp låset" på väskorna! Och om vi tar detta fall som exempel tror jag inte att rånarna var speciellt föreberedda. Flykt på moped känns onekligen osäkert. Jämför du med de riktiga grabbarnas rån så tror jag att dessa inte var äldre än 17..

Jag menade inte så, e du totalt dum, om de nu kan hacka NASA,FBI, så kan väl man öppna sådana väskor.

Bara för det har mopeder betyder inte att de är 17 år, mopeder kan man trimma snabbt, de är smidiga, så man kan köra nästan varsomhelst, bilar är större drar till sig mer syn.

Var det ämnat till mig? Jag är som sagt för att värnpliktiga MP skall sköta transport av värdetransporter. Som sagt, se bilden över. Bara en kommunist är dum nog att ge sig på den.

MP,militären same shit, bara så att militären är med om att skydda väskorna och väktarna, att de ska ha väskorna i det bepansrade fordonet är nog upp till hur många väskor och värdet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade inte så, e du totalt dum, om de nu kan hacka NASA,FBI, så kan väl man öppna sådana väskor.

Bara för det har mopeder betyder inte att de är 17 år, mopeder kan man trimma snabbt, de är smidiga, så man kan köra nästan varsomhelst, bilar är större drar till sig mer syn.

MP,militären same shit, bara så att militären är med om att skydda väskorna och väktarna, att de ska ha väskorna i det bepansrade fordonet är nog upp till hur många väskor och värdet.

Eftersom att det är vaktbolagets uppgift att transportera pengarna från A till B så är det inte militärerna som skall ha väskorna. Bara skydda transporten. Vill inte att några värnpliktiga ska ha mina pengar i sitt fordon.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För ungefär trekvart sedan fick polisen in ett larm om ett väpnat värdetransportrån i Hallunda, söder om Stockholm.

Gärningsmännen (två stycken) flydde på moped bort mot Fittja-trakterna. Just nu är elva polispatruller påväg och en polishelikopter cirkulerar precis ovanför min bostad i Slagsta, bara någon kilometer ifrån Hallunda Centrum.

Gärningsmännen bar mörkblåa munkjackor och svarta hjälmar.

Vad tycker du? Är det dags för väktarna och bära vapen? Skall värdetransporterna eskorteras med polis?

Rånen har ökat markant de senaste åren och det är enligt mig hög tid och göra något åt det.

Hade lagen varit I mina händer hade förövarna legat ihjälskjutna av vakterna vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när militären är nedskuren till ett minimum, och väntar yttligare nedskärningar (länk), är det knappast troligt att de kommer ha resurser till att agera eskort åt värdetransporter. Militärpolisens (MP) huvudsakliga uppgift och första prioritet är att delta i militära insatser utomlands. Även om de är anpassade för att också kunna användas nationellt är nog tillgängligheten alldeles för liten. Vad det gäller värnpliktiga så vore det väldigt oprofessionellt och osäkert att sätta in dem som eskorter, då de faktiskt inte är färdigutbildade. Och sen måste det ju vara värnpliktiga med rätt sorts utbildnings, det säger ju sig självt att stridsvagnsförare Johansson inte är utbildad för insatser till fots. Därmed har man bara en bråkdel av alla värnpliktiga (några få tusen) att använda. Och att hela tiden kalla ut och in folk som redan gjort lumpen skulle bara bli omständigt och kostsamt. Så värnpliktiga är också uteslutna... Överhuvudtaget så är det mycket dyrare med militärer istället för polis som eskort. Tänk på all utrsutning, transportstäckorna, osv... Militären är en helt annan typ av organisation än polisen.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när militären är nedskuren till ett minimum, och väntar yttligare nedskärningar (länk), är det knappast troligt att de kommer ha resurser till att agera eskort åt värdetransporter. Militärpolisens (MP) huvudsakliga uppgift och första prioritet är att delta i militära insatser utomlands. Även om de är anpassade för att också kunna användas nationellt är nog tillgängligheten alldeles för liten. Vad det gäller värnpliktiga så vore det väldigt oprofessionellt och osäkert att sätta in dem som eskorter, då de faktiskt inte är färdigutbildade. Och sen måste det ju vara värnpliktiga med rätt sorts utbildnings, det säger ju sig självt att stridsvagnsförare Johansson inte är utbildad för insatser till fots. Därmed har man bara en bråkdel av alla värnpliktiga (några få tusen) att använda. Och att hela tiden kalla ut och in folk som redan gjort lumpen skulle bara bli omständigt och kostsamt. Så värnpliktiga är också uteslutna... Överhuvudtaget så är det mycket dyrare med militärer istället för polis som eskort. Tänk på all utrsutning, transportstäckorna, osv... Militären är en helt annan typ av organisation än polisen.
Givetvis. Men det faktum att man kan placerat ut vakter runt ett obetydelsefullt slott i Stockholm blundar alla för. Kommer till bättre användning vid eskortering av värdetransporter. Utrustningen finns redan, alla vapen finns redan, likaså ammunition. Det enda som kostar är bensin, vilket inte är en jättestor summa. Oprofessionellt må vara, men det är bättre än att låta rånare ta pengar. Något måste göras, att bara låta dem rånas är ett lätt sätt, vi får ut försäkrning, men det sätts även då in massiva polisinsatser, som kostar oss pengar. Tror fortfarande inte att du kommer upp i dessa summor med militäreskort. Speciellt när vi tagit bort större delen av försvaret, då har man sparat in pengarna, kanske dags att börja använda dem på något ?

Allt har sina nackdelar, det där är den hittills bästa lösningen - enligt mig.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis. Men det faktum att man kan placerat ut vakter runt ett obetydelsefullt slott i Stockholm blundar alla för. Kommer till bättre användning vid eskortering av värdetransporter. Utrustningen finns redan, alla vapen finns redan, likaså ammunition. Det enda som kostar är bensin, vilket inte är en jättestor summa. Oprofessionellt må vara, men det är bättre än att låta rånare ta pengar. Något måste göras, att bara låta dem rånas är ett lätt sätt, vi får ut försäkrning, men det sätts även då in massiva polisinsatser, som kostar oss pengar. Tror fortfarande inte att du kommer upp i dessa summor med militäreskort. Speciellt när vi tagit bort större delen av försvaret, då har man sparat in pengarna, kanske dags att börja använda dem på något ?

Att gå vakt vid slottet är inte samma sak som att agera eskort, då soldaterna verkligen måste kunna agera (högvakterna ingriper bara i nödvärn och ringer polisen iaf det händer nåt). Det är inte bara bensin som kostar - underhåll av fordon/utrustning, inköp av rätt utrustning, planering och organisering samt övrig byråkrati. Sen är det inte säkert att använda värnpliktiga, då de inte är färdigutbildade eller mogna för en sån uppgift. Risken finns att en 19- åring skjuter på allt som rör sig... Sen var det de här med tillgänglighet och resurser, som inte finns i dagsläget. Och om det blir ett rån lär väl polisen iallafall sättas in?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att gå vakt vid slottet är inte samma sak som att agera eskort, då soldaterna verkligen måste kunna agera (högvakterna ingriper bara i nödvärn och ringer polisen iaf det händer nåt). Det är inte bara bensin som kostar - underhåll av fordon/utrustning, inköp av rätt utrustning, planering och organisering samt övrig byråkrati. Sen är det inte säkert att använda värnpliktiga, då de inte är färdigutbildade eller mogna för en sån uppgift. Risken finns att en 19- åring skjuter på allt som rör sig... Sen var det de här med tillgänglighet och resurser, som inte finns i dagsläget. Och om det blir ett rån lär väl polisen iallafall sättas in?
Underhållning av fordon samt utrustning sker redan kontenuerligt idag, blir därför inte någon större skillnad där. Vad gäller kostnader har jag redan förklarat. De summor som det kostar att eskortera värdetransporter är extremt minimala om man jämför med de summor vi gått i vinst med genom att ta bort typ hela Sveriges försvar. Jag är starkt kritiskt till nedskärningarna, men jag vet att sossesverige inte är. Ang. ålder. Alla har ett sunt förnuft, alla har en framtid att tänka på, alla värnpliktiga är noggrant inskrivna på pliktverket osv. Man har inte råd att begå misstag. Sedan att det finns folk som Cyprez inom värnplikten skrämmer mig dessvärre. Där kan jag tänka mig att det blir ett och annat skott på fel föremål.

Håller med dig till viss del Jackeman. Men är inte övertygad.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...varför inte sätta värnpliktiga på att transportera dessa värdetransporter?

Därför att man inte lär vilja sätta snubbar med (ca) åtta månaders utbildning på såna uppdrag. Dels för att de inte skulle vara duktiga nog, dels för att de flesta (åtminstone väldigt många) värnpliktiga gör det ofrivilligt, och att sätta outbildade nittonåringar på värdetransportskyddsuppdrag där Fi har både C4, automatvapen och handgranater (ja, samtliga har hänt, säg inte att det är extremt) är inget som varken militären, regeringen, svenska folket eller värdetransportföretagen skulle vilja. Speciellt inte de värnpliktiga själva.

Med tanke på hur många värdetransporter som kör runt om i Sverige så blir det stora resurser. Sedan så kan polisen inget göra om det kommer två beväpnade grabbar med automatvapen. Tror knappast att man sätter piketen i värdetransporter om så skulle varit fallet. Lämna din idé bakom dig och låt dem med kunskap inom ämnet tala.

Piketen är väl just organisationen för uppdraget? NI har ju givetvis inget med saken att göra, så dem drar vi inte in. Värnpliktiga are out of the question av ovanstående skäl, polisen... Polisen vore väl det normalaste att sätta in i såna här situationer, men om det ska vara ordentligt skydd som man kan lita på så är väl Piketen den bästa organisationen för ändamålet?

Hur är det i USA och andra länder med transporter, hur gör dom?

De har en Apachehelikopter hovrandes över bilen :ermm:

Vill inte att några värnpliktiga ska ha mina pengar i sitt fordon.

Och jag vill inte att de ska delta öht.

Vad det gäller värnpliktiga så vore det väldigt oprofessionellt och osäkert att sätta in dem som eskorter, då de faktiskt inte är färdigutbildade.

Exakt. Även om det finns färdigutbildad militär som har det som yrke så fungerar det nog inte i praktiken. Men en MP-vagn skulle vara rätt nice förstärkning till eskorten :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Därför att man inte lär vilja sätta snubbar med (ca) åtta månaders utbildning på såna uppdrag. Dels för att de inte skulle vara duktiga nog, dels för att de flesta (åtminstone väldigt många) värnpliktiga gör det ofrivilligt, och att sätta outbildade nittonåringar på värdetransportskyddsuppdrag där Fi har både C4, automatvapen och handgranater (ja, samtliga har hänt, säg inte att det är extremt) är inget som varken militären, regeringen, svenska folket eller värdetransportföretagen skulle vilja. Speciellt inte de värnpliktiga själva.

Piketen är väl just organisationen för uppdraget? NI har ju givetvis inget med saken att göra, så dem drar vi inte in. Värnpliktiga are out of the question av ovanstående skäl, polisen... Polisen vore väl det normalaste att sätta in i såna här situationer, men om det ska vara ordentligt skydd som man kan lita på så är väl Piketen den bästa organisationen för ändamålet?

De har en Apachehelikopter hovrandes över bilen :ermm:

Och jag vill inte att de ska delta öht.

Exakt. Även om det finns färdigutbildad militär som har det som yrke så fungerar det nog inte i praktiken. Men en MP-vagn skulle vara rätt nice förstärkning till eskorten :blink:

FEL! Nästan alla värnpliktiga idag är motiverade för lumpen. Idag är det nästan bara de villiga som kommer in. Man kan lätt komma undan om man inte är intresserad.

Piketen är ingen organisation. Piketen är en del av Polisen och jobbar som ett kompliment åt "NI" i storstäderna. Piketen finns inte i alla städer, bara i gbg, sthlm och malmö. Därför är det även omöjligt för piketen att sköta transporten av värdetransporter. Det är inte heller piketens uppgift. Vill kunna ha piketen tillgänglig då den behövs. Vid exempelvis bombhot, större händelser, gisslandraman osv rycker piketen in och finns i begränsad upplaga.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Underhållning av fordon samt utrustning sker redan kontenuerligt idag, blir därför inte någon större skillnad där. Vad gäller kostnader har jag redan förklarat. De summor som det kostar att eskortera värdetransporter är extremt minimala om man jämför med de summor vi gått i vinst med genom att ta bort typ hela Sveriges försvar. Jag är starkt kritiskt till nedskärningarna, men jag vet att sossesverige inte är. Ang. ålder. Alla har ett sunt förnuft, alla har en framtid att tänka på, alla värnpliktiga är noggrant inskrivna på pliktverket osv. Man har inte råd att begå misstag. Sedan att det finns folk som Cyprez inom värnplikten skrämmer mig dessvärre. Där kan jag tänka mig att det blir ett och annat skott på fel föremål.

Håller med dig till viss del Jackeman. Men är inte övertygad.

Som jag sa är inte militären speciellt tillgänglig för dessa typer av uppdrag, transporterna blir långa till och från eskorten, och det brister på mannskap.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ni medlemmar av GTAsajten att en debatt leder någon vart om ni är tysta och inte skriver? Jävla tråkmånsar, och jag är ärlig när jag säger det. Ni sitter och laddar upp bilder på tjejer, laddar upp bilder på er själva och tuggar tuggummi. Begåvades inte ni med skrivegenskaper under er skolgång? Vad gillar ni liksom? Ni sitter och läser "humortråden" hela sommarlovet. Lär inte bli någon direktör-post för er. ICA nästa!

Patrask.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ni medlemmar av GTAsajten att en debatt någon vart om ni är tysta och inte skriver? Jävla tråkmånsar, och jag är ärlig när jag säger det. Ni sitter och laddar upp bilder på tjejer, laddar upp bilder på er själva och tuggar tuggummi. Begåvades inte ni med skrivegenskaper under er skolgång? Vad gillar ni liksom? Ni sitter och läser "humortråden" hela sommarlovet. Lär inte bli någon direktör-post för er. ICA nästa!

Patrask.

Helst ska man kunna förstå poängen med tråden endast genom att läsa trådtiteln, annars är det för jobbigt. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor