Jump to content

Värdetransportsrån i Hallunda

samuelszon
 Share

Recommended Posts

Slew, sluta leka "Big Daddy" nu, ta huvudet ur röven och förstå vad jag menar, m'kay?

Klart att det kommer att gå åt resurser med poliseskorter, det fattar jag också. Jag må vara lite småkorkad, men inte så korkad. Men om det räddar X transporter per år kan det fan vara värt det. Men jag vet inte, det kanske är du som rånar dom och det är därför du inte vill ha poliser med? Vet dom vart du bor ännu?

Och samuelszon, bra idé med att dela upp det. Gillar den. Men det du sa om att väktarna riskerar att skadas, gör inte väktare det annars? Det är en del av deras jobb och det vet dom om.

Dom ska väl inte behövas skadas i onödan. men bara för att det är en del av jobbet ska dom inte behöva riskera sitt liv. visst är rånen ett stort problem men politikerna tar inte det på allvar. och precis som slewME säger så har sverige för lite poliser för att bevaka transporterna. "Sätt in militären", men detta är också ett stort jobb skulle jag tro, de kan ju inte bevaka alla transporter för alltid.

Edit: detta var ett hett ämne,

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 99
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Så Big Dad... Förlåt, Slew, du säger att om två poliser är med varje värdetransport så finns inga poliser kvar i staden? Visst, du har säkert jobbat i branchen, men låt oss säga att många poliser är ute med värdetransporter en dag. Visst, det finns flera poliser mindre till annat, men eftersom att alla poliser inte är ifrån samma station så kan väl poliser komma till de som ringer ändå, right?

Låt säga att två värdetransporter är i Eskilstuna dära jag bor. Två transporter är då alltså fyra poliser. Och även om det är fyra transporter på en gång så finns det bara åtta poliser mindre i staden. Så hur många poliser förlorar varje stad, inte Sverige år gången?

Men annars kan man väl specialutbilda fplk att skydda värdetransporter? Skulle kanske fungera

4 poliser mindre i norrland resulterar i att det är gravt underbemannat. Alla lever inte i eskilstuna. Dessutom pratar vi inte två värdetransporter i storstäderna. Ett antal tänker jag inte ange, men det är fler. Dessutom som jag skrev så får man tillbaka pengarna på försäkringar. förbrukade polisresurser är förbrukade pengar. Vill inte se ett gisslandrama med inblandade poliser, till och med kanske avrättade, för att du vill ha poliser i värdetransporten. Varför ingen väktare dött är för att ingen hotbild finns.

Lillpojken (visst är jag berättigad att skriva det? Du skriver nedvärderande grejer till mig :ermm:) Homobög.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Finns fåtalet väktare som får bära vapen. Dessa har särskilld utbildning för detta. Dessa kallas för Skyddsvakter. Väktare är graden under Ordningsvakt. Stora skillnaden är att Ordningsvakter lyder under polisens befäl. En polis kan således säga åt en OV att gripa en person. Ordningsvakter står därav "över" väktare. En väktare är bara nödvärnsberättigad och en Ordningsvakt kan ta hjälp av Polislagen för att gripa folk. OV kan även avvisa fyllerister från offentliga platser.

Ah, där ser man. Kort och gott är det så här (den med minst "möjligheter", "makt" (whatevva) längst ned)?

• Skyddsväktare
  • Ordningsväktare
  • Väktare

Tack för ett snabbt och detaljerat svar. :ermm:

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, där ser man. Kort och gott är det så här (den med minst "möjligheter", "makt" (whatevva) längst ned)?
  • Skyddsväktare
  • Ordningsväktare
  • Väktare

Skyddsvakt :ermm:.

Skyddsvakter jobbar på specifika platser, ex. flygplatser, kärnkraftverk osv. Där säkerhet bara är förnamet. Ordningsvakter jobber ungefär i samma områden fast med "lätt" bevakning, som polisens långa arm. Väktare jobbar ofta med utryckning, ronderingar osv. Men det är ungedär så. Fast polisen är givetvis högst. Sedan finns det ju olika grader inom polisen. Orkar dock inte gå in på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skyddsvakt ;).

Skyddsvakter jobbar på specifika platser, ex. flygplatser, kärnkraftverk osv. Där säkerhet bara är förnamet. Ordningsvakter jobber ungefär i samma områden fast med "lätt" bevakning, som polisens långa arm. Väktare jobbar ofta med utryckning, ronderingar osv. Men det är ungedär så.

Aha, OK!

Vad är skillnaden på vakt och väktare då? :blink: Har jag aldrig tänkt på.

Fast polisen är givetvis högst. Sedan finns det ju olika grader inom polisen. Orkar dock inte gå in på det.

Förstår det, då kommer väl det börja diskuteras hej vilt kring NI och Piket igen. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SlewMe har rätt med att vi borde ha militären att skydda värdetransporterna.

Faktiskt så hjälper det inte att beväpna väktarna, vad ska 2 väktare med 2 st 9mm göra mot 3-4 st personer med kpistar?

Inget, det blir bara skotloinig och väktarna kommer dö.

Militären har iaf lite träning och de har större vapenarsenal att ha, det blir också bra träning för de, då i krig o strid ibland behöver man skydda vissa grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SlewMe har rätt med att vi borde ha militären att skydda värdetransporterna.

Faktiskt så hjälper det inte att beväpna väktarna, vad ska 2 väktare med 2 st 9mm göra mot 3-4 st personer med kpistar?

Inget, det blir bara skotloinig och väktarna kommer dö.

Militären har iaf lite träning och de har större vapenarsenal att ha, det blir också bra träning för de, då i krig o strid ibland behöver man skydda vissa grejer.

Tänk att sätta värnpliktiga militärpoliser på skydd av värdetransporter. Blir fan inte bättre. De får en bra utbildning, har grym skyddsutrustning, pansarfordon osv. Skulle inte ge mig på den värdetransporten. Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

OM militärn kallas in att skydda och så (mot min förmodan) rånar rånarna igen, då blir det skottlossning, garanterat. Ingen vill ha skotlossning inne i staden, sådant är inte militärn tränad för.

men vad ska militärn ha för något hade ni tänkt er? Typ en pansarvagn eller en liten bil efter med 2 gubbar eller med typ 10?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk att sätta värnpliktiga militärpoliser på skydd av värdetransporter. Blir fan inte bättre. De får en bra utbildning, har grym skyddsutrustning, pansarfordon osv. Skulle inte ge mig på den värdetransporten.

Du säger "blir fan inte bättre" Och sedan att ingen skulle ge sin på den värdetransporten, är inte problemet löst då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk att sätta värnpliktiga militärpoliser på skydd av värdetransporter. Blir fan inte bättre. De får en bra utbildning, har grym skyddsutrustning, pansarfordon osv. Skulle inte ge mig på den värdetransporten.

Tror ni det är idioter som rånar?

De kan sina grejer, de har insider personer inom väktarföretaget, sätt in en beväpnad styrka vid stora pengar transporter av militären(en liten grupp på 4 pers) och även om det nu kommer bli en skottlosning så kan väl militären snabbt övermanna, kalla på polis ler hjälp så går det snabbt över.

Att låta de råna o råna o råna kommer bara ge de mer sug, och att de inte kan öppna väskorna e bullshit, tro mig, kan man hacka in sig hos NASA,FBI, kan man öppna sådana väskor.

Tillslut om militären har skyddat de en tid, så kommer de inte att råna lika mycket.

@SlewMe: Det var just vad jag tänkte, nån form av en liten bepansradfordon med 4 pers.

Redigerad av tommy killer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Att låta de råna o råna o råna kommer bara ge de mer sug, och att de inte kan öppna väskorna e bullshit, tro mig, kan man hacka in sig hos NASA,FBI, kan man öppna sådana väskor.

:ermm:

Nu kan alltså de sanna datanördarna tjäna pengar på sin verksamhet, genom att "hacka upp låset" på väskorna! Och om vi tar detta fall som exempel tror jag inte att rånarna var speciellt föreberedda. Flykt på moped känns onekligen osäkert. Jämför du med de riktiga grabbarnas rån så tror jag att dessa inte var äldre än 17..

Redigerad av samuelszon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ni det är idioter som rånar?

De kan sina grejer, de har insider personer inom väktarföretaget, sätt in en beväpnad styrka vid stora pengar transporter av militären(en liten grupp på 4 pers) och även om det nu kommer bli en skottlosning så kan väl militären snabbt övermanna, kalla på polis ler hjälp så går det snabbt över.

Tillslut om militären har skyddat de en tid, så kommer de inte att råna lika mycket.

@SlewMe: Det var just vad jag tänkte, nån form av en liten bepansradfordon med 4 pers.

Var det ämnat till mig? Jag är som sagt för att värnpliktiga MP skall sköta transport av värdetransporter. Som sagt, se bilden över. Bara en kommunist är dum nog att ge sig på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ersätta alla värdetransportbilar med pansarbilar, som kostar några mille. Hur många värdetransportbilar kan det finnas i tjänst idag? Hur som helst, det lär kosta ganska många miljarder i alla fall.

menade vi att man skickar pengarna i dom bilarna? Trodde att dom skulle eskortera värdetransporterna. Samuelzon, det finns väl ganska många pansarbilar i sverige så det skulle nog inte kosta så jävla mycket, och om det bara användes på de mest utsatta ställerna och med mest pengar i bilarna. Det skulle säkert klagas från flera håll när pansarbilar kör på gatorna

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

menade vi att man skickar pengarna i dom bilarna? Trodde att dom skulle eskortera värdetransporterna. Samuelzon, det finns väl ganska många pansarbilar i sverige så det skulle nog inte kosta så jävla mycket, och om det bara användes på de mest utsatta ställerna och med mest pengar i bilarna. Det skulle säkert klagas från flera håll när pansarbilar kör på gatorna
Du tänkte helt rätt. Dem skall sköta eskorten, inte bära pengarna.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor