samuelszon Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 (redigerad) För ungefär trekvart sedan fick polisen in ett larm om ett väpnat värdetransportrån i Hallunda, söder om Stockholm. Gärningsmännen (två stycken) flydde på moped bort mot Fittja-trakterna. Just nu är elva polispatruller påväg och en polishelikopter cirkulerar precis ovanför min bostad i Slagsta, bara någon kilometer ifrån Hallunda Centrum. Gärningsmännen bar mörkblåa munkjackor och svarta hjälmar. Vad tycker du? Är det dags för väktarna och bära vapen? Skall värdetransporterna eskorteras med polis? Rånen har ökat markant de senaste åren och det är enligt mig hög tid och göra något åt det. UPDATE: Så var det dags igen. Ytterliggare ett värdetransportrån, nu på Hågelbyleden i Södra Botkyrka, nu mycket allvarligare. Bilen sprängd, okänt antal (mer än två i alla fall) gärningsmän med automatvapen med bilar som flyktväg. De har också eldat bilar för att förhindra polisens spaningsarbete. Hågelby ligger ungefär 7 km därifrån jag bor vilket alltså innebär två allvarliga rån inom samma område, inom loppet av bara någon vecka. Det är vad jag vet hittilis, återkommer med eventuella uppdateringar. EDIT: Aftonbladet verkar ha intressant info. EDIT2: Hör nu också helikoptrar ovanför min bostad. Redigerad 27 juli, 2007 av samuelszon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 För ungefär trekvart sedan fick polisen in ett larm om ett väpnat värdetransportrån i Hallunda, söder om Stockholm. Gärningsmännen flydde på moped bort mot Fittja-trakterna. Just nu är elva polispatruller påväg och en polishelikopter cirkulerar precis ovanför min bostad i Slagsta, bara någon kilometer ifrån Hallunda Centrum. Vad tycker du? Är det dags för väktarna och bära vapen? Skall värdetransporterna eskorteras med polis? Rånen har ökat markant de senaste åren och det är enligt mig hög tid och göra något åt det. Äh kalla in N-I mot mopedrånarna Ärligt talat så måste väl något göras i alla fall, jäkligt mycket sånt här ju. Stackars väktare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
yo.yo Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Är det inte såna här rån hela tiden. Aja, jag tycker iallafall att de borde få eskort av polisen/väktare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Fyfan, i Hallunda igen. Därför jag hör massor av helikopterljud här nu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 (redigerad) Tack för nyheten. Att beväpna väktare med vapen slutar i skottlossning. Värdetransportrån utförs oftast av gravt kriminella nissar med automatvapen. Det är bara en tidsfråga innan nissarna inser att pengaväskorna har inbyggt säkerhetssystem som förstör alla pengar. Mer eller mindre omöjligt att öppna de där väskorna utan behörighet. Däremot behöver problemet ses över från högre makter (se: regeringen). Att buffla över problemet på en underbemannad polisorganistation är inte ett alternativ. Heller inte att beväpna väktare. Sverige använder inte sin militär till något, varför inte sätta värnpliktiga på att transportera dessa värdetransporter? Jag skulle då inte ge mig på ett pansarfordon med 5 militärer beväpnade med Ak5or. Militärpolisen någon? Redigerad 19 juli, 2007 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Tack för nyheten. Att beväpna väktare med vapen slutar i skottlossning. Värdetransportrån utförs oftast av gravt kriminella nissar med automatvapen. Det är bara en tidsfråga innan nissarna inser att pengaväskorna har inbyggt säkerhetssystem som förstör alla pengar. Mer eller mindre omöjligt att öppna de där väskorna utan behörighet. Däremot behöver problemet ses över från högre makter (se: regeringen). Att buffla över problemet på en underbemannad polisorganistation är inte ett alternativ. Heller inte att beväpna väktare. Sverige använder inte sin militär till något, varför inte sätta värnpliktiga på att transportera dessa värdetransporter? Jag skulle då inte ge mig på ett pansarfordon med 5 militärer beväpnade med Ak5or. Säkerhetssystemet aktiveras när man försöker öppna det utan kort eller vafan det nu är,right? Och det sprutas färg över alla sedlar,right? Nyfikenhetsnissen no1. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Säkerhetssystemet aktiveras när man försöker öppna det utan kort eller vafan det nu är,right? Och det sprutas färg över alla sedlar,right? Nyfikenhetsnissen no1. Besvarar således inte ditt inlägg av olika anledningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Besvarar således inte ditt inlägg av olika anledningar. Är det hemligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Är det hemligt? Det är inte bra om det kommer ut, nej, även om det inte är hemligt. Sedan gillar jag inte avslutet på inlägget. Är du nyfiken, pma. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 19 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 (redigerad) Nej, men möjligen för att SlewME kanske skrev det i sin första post. Väskorna har inbygga färgampuller som aktiveras när man försöker öppna de med otillåtna medel vilket resulterar till färgade sedlar, som tål vilket pengatvätt som helst. EDIT: Är det OK om inlägget är kvar? Känns som det redan är ganska känt. Redigerad 19 juli, 2007 av samuelszon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 (redigerad) Min första tanke när jag såg tråden var faktiskt "Igen?" Ja, de har ökat extremt, känns det som, på senaste tiden. Antingen måste man göra det mer diskret (men jag tvivlar på att det skulle hjälpa) eller så har man poliser med på något sätt. Civilare bakom eller liknande. Eller kanske några poliser som sitter där bak eller vad fan som helst. Men är dock tveksam på att ge väktarna vapen. Om någon stannar dig och en person ställer sig på varje sida om bilen (en vid varje dörr) och de håller i vapen så sitter väktarna för trångt för att hinna dra vapen och rikta mot personerna. Nej, släng in lite polsier nu för fan! EDIT: @samuelszon: Borde få stå kvar, är redan så många som vet det Redigerad 19 juli, 2007 av Xersize Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Min första tanke när jag såg tråden var faktiskt "Igen?" Ja, de har ökat extremt, känns det som, på senaste tiden. Antingen måste man göra det mer diskret (men jag tvivlar på att det skulle hjälpa) eller så har man poliser med på något sätt. Civilare bakom eller liknande. Eller kanske några poliser som sitter där bak eller vad fan som helst. Men är dock tveksam på att ge väktarna vapen. Om någon stannar dig och en person ställer sig på varje sida om bilen (en vid varje dörr) och de håller i vapen så sitter väktarna för trångt för att hinna dra vapen och rikta mot personerna. Nej, släng in lite polsier nu för fan! EDIT: @samuelszon: Borde få stå kvar, är redan så många som vet det Så kan vi lägga de få polisresurser vi har i Sverige på värdetransporter . Kanonidé. Du borde bli sossepolitiker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Nej, inte alla polisresureser. En eller två poliser per transport bara. Det skulle man säkert käna på då vissa inte skulle råna i det läget eller vissa blir stoppade av poliserna. Sa jag alla polisresurser? Det minns jag inte Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Nej, inte alla polisresureser. En eller två poliser per transport bara. Det skulle man säkert käna på då vissa inte skulle råna i det läget eller vissa blir stoppade av poliserna. Sa jag alla polisresurser? Det minns jag inte Med tanke på hur många värdetransporter som kör runt om i Sverige så blir det stora resurser. Sedan så kan polisen inget göra om det kommer två beväpnade grabbar med automatvapen. Tror knappast att man sätter piketen i värdetransporter om så skulle varit fallet. Lämna din idé bakom dig och låt dem med kunskap inom ämnet tala. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 19 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 (redigerad) Värdetransportrån är trots allt väldigt allvarligt och kostsamt. Jag vet att det finns få resurser i Sverige, men rånen måste faktiskt ta slut, och om det görs med poliseskort varje transsport, varannan transport, beväpnade väktare etc. etc. vet jag inte. Vi får helt enkelt hoppas på att rånarna kommer förstå att råna en bil är inte bra, då bytet är oanvändbart, såvida hot med vapen m.m. inte används. Andra åtgärder man kan vidta är t.ex. mindre summor i flera eskorter. Det låter krångligt och komplicerat, men det är enligt mig ganska galet att en bil åker med, ibland, flera hundra miljoner kronor där dessutom väktare riskeras chockas rejält om inte annat, bli skadade. Redigerad 19 juli, 2007 av samuelszon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Slew, sluta leka "Big Daddy" nu, ta huvudet ur röven och förstå vad jag menar, m'kay? Klart att det kommer att gå åt resurser med poliseskorter, det fattar jag också. Jag må vara lite småkorkad, men inte så korkad. Men om det räddar X transporter per år kan det fan vara värt det. Men jag vet inte, det kanske är du som rånar dom och det är därför du inte vill ha poliser med? Vet dom vart du bor ännu? Och samuelszon, bra idé med att dela upp det. Gillar den. Men det du sa om att väktarna riskerar att skadas, gör inte väktare det annars? Det är en del av deras jobb och det vet dom om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 (redigerad) Slew, sluta leka "Big Daddy" nu, ta huvudet ur röven och förstå vad jag menar, m'kay? Klart att det kommer att gå åt resurser med poliseskorter, det fattar jag också. Jag må vara lite småkorkad, men inte så korkad. Men om det räddar X transporter per år kan det fan vara värt det. Men jag vet inte, det kanske är du som rånar dom och det är därför du inte vill ha poliser med? Vet dom vart du bor ännu? Och samuelszon, bra idé med att dela upp det. Gillar den. Men det du sa om att väktarna riskerar att skadas, gör inte väktare det annars? Det är en del av deras jobb och det vet dom om. Det faktum att poliseskorten per år skulle kosta mer än vad banditerna kommer åt är en annan femma. Har själv jobbat i branchen och har därav inblick i vad som gäller. Pengarna rånarna kommer åt förstörs varpå man från försäkringar får tillbaka pengarna. Polisresurserna är förbrukade. Men om du inte vill kunna ringa polisen och förvänta dig att dem kommer så är det upp till dig. Klaga in på polisen därefter bara. Redigerad 19 juli, 2007 av SlewME Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 19 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Och samuelszon, bra idé med att dela upp det. Gillar den. Men det du sa om att väktarna riskerar att skadas, gör inte väktare det annars? Det är en del av deras jobb och det vet dom om. Väktare blir normalt sett inte hotade med automatvapen av män med rånarluvor där bytet är lika med flera tiotals miljoner kronor. Jag har dock inte koll på vilken väktartyp som är "värst": ordningsväktare eller väktare? Glömmer alltid vilka som får bära vapen etc. Vet dock, om det är t.ex. väktare som får bära vapen, att ordningsväktare i olika byggnader, t.ex. Polisen är berättigad att bära vapen (inom området). Går de sedan ut på gatan för att käka lunch är det inte tillåtet och använda vapnet om en sådan nödvändig situation skulle skapas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Väktare blir normalt sett inte hotade med automatvapen av män med rånarluvor där bytet är lika med flera tiotals miljoner kronor. Jag har dock inte koll på vilken väktartyp som är "värst": ordningsväktare eller väktare? Glömmer alltid vilka som får bära vapen etc. Vet dock, om det är t.ex. väktare som får bära vapen, att ordningsväktare i olika byggnader, t.ex. Polisen är berättigad att bära vapen (inom området). Går de sedan ut på gatan för att käka lunch är det inte tillåtet och använda vapnet om en sådan nödvändig situation skulle skapas. Finns fåtalet väktare som får bära vapen. Dessa har särskilld utbildning för detta. Dessa kallas för Skyddsvakter. Väktare är graden under Ordningsvakt. Stora skillnaden är att Ordningsvakter lyder under polisens befäl. En polis kan således säga åt en OV att gripa en person. Ordningsvakter står därav "över" väktare. En väktare är bara nödvärnsberättigad och en Ordningsvakt kan ta hjälp av Polislagen för att gripa folk. OV kan även avvisa fyllerister från offentliga platser. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 19 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 juli, 2007 Så Big Dad... Förlåt, Slew, du säger att om två poliser är med varje värdetransport så finns inga poliser kvar i staden? Visst, du har säkert jobbat i branchen, men låt oss säga att många poliser är ute med värdetransporter en dag. Visst, det finns flera poliser mindre till annat, men eftersom att alla poliser inte är ifrån samma station så kan väl poliser komma till de som ringer ändå, right? Låt säga att två värdetransporter är i Eskilstuna dära jag bor. Två transporter är då alltså fyra poliser. Och även om det är fyra transporter på en gång så finns det bara åtta poliser mindre i staden. Så hur många poliser förlorar varje stad, inte Sverige år gången? Men annars kan man väl specialutbilda fplk att skydda värdetransporter? Skulle kanske fungera Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts