KalleR Skrivet 11 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2007 Ska nog köpa bärbar dator efter sommaren, om jag börjar plugga. Tanken är att den bärbara då ska ersätta min nuvarande stationära. Därför vill jag ha så bra prestanda som möjligt, priset är inte lika viktigt. DX10grafikkort är ett krav. Har hittat två olika intressanta: Zepto Znote 6625WD 15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD NVIDIA® Geforce 8600M GT - 512mb DDR2 6 Cell batteri Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit 2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz 2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto 100GB 7200rpm SATA Harddisk Hitachi® SAMSUNG DVD-RW Slot-in 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W Zmore TV-Tuner incl. adapter 15.698,53 kr Nakdelar: Okänt märke Ingen HDMI-utgång Halvtaskig support Dålig batteritid Dell Insperation 1520 15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA-skärm (1 680x1050) TFT-skärm med TrueLife™ nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR2 dedikerat grafikminne 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar) Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache) 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] 120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk 14252,50 kr Nakdelar: Sämre grafikkort och slöare hdd Ingen HDMI-utgång Ingen inbyggd bluetoothantenn Dålig batteritid Bör man satsa på bättre dator av okänt märke, eller lite sämre dator av välkänt märke? Eller har du något alternativ bättre än dessa? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 11 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2007 (redigerad) Ska nog köpa bärbar dator efter sommaren, om jag börjar plugga. Tanken är att den bärbara då ska ersätta min nuvarande stationära. Därför vill jag ha så bra prestanda som möjligt, priset är inte lika viktigt. DX10grafikkort är ett krav. Har hittat två olika intressanta: Zepto Znote 6625WD 15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD NVIDIA® Geforce 8600M GT - 512mb DDR2 6 Cell batteri Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit 2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz 2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto 100GB 7200rpm SATA Harddisk Hitachi® SAMSUNG DVD-RW Slot-in 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W Zmore TV-Tuner incl. adapter 15.698,53 kr Nakdelar: Okänt märke Ingen HDMI-utgång Halvtaskig support Dålig batteritid Dell Insperation 1520 15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA-skärm (1 680x1050) TFT-skärm med TrueLife™ nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR2 dedikerat grafikminne 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar) Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache) 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] 120 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk 14252,50 kr Nakdelar: Sämre grafikkort och slöare hdd Ingen HDMI-utgång Ingen inbyggd bluetoothantenn Dålig batteritid Bör man satsa på bättre dator av okänt märke, eller lite sämre dator av välkänt märke? Eller har du något alternativ bättre än dessa? Jag kan säga så långt som att min Dell Inspiron bara krånglar, har en kompis som också har en Dell inspiron, Samma modell till och med, hans krånglar också. Fast med andra saker. Så jag vet inte om Dell är ett jättebra alternativ, det kanske är just vår inspironmodell som är dålig. Edit: Kan även lägga till, även om det inte hjälper något speciellt, att nästa dator jag köper verkligen inte kommer vara från Dell. Men det är ju en smaksak. Edit igen, vad fan, din hette ju insipration >.<. Nåja, fortfarande Dell i alla fall. Redigerad 11 juli, 2007 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 11 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 juli, 2007 Dell har kass support de med. Kommer aldrig mer köpa en Dell. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 12 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2007 Min syrra har en Inspiron från i höstas. Inga problem förutom bluetooth och usb som inte funkade efter ominstallation. Ringde supporten och dom var hur trevliga som helst. Dom märkte att jag var ganska kunnig och höll då min nivå vilket gjorde att det gick himla fort. Gratis var det också, ingick när den köptes. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 12 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2007 Min syrra har en Inspiron från i höstas. Inga problem förutom bluetooth och usb som inte funkade efter ominstallation. Ringde supporten och dom var hur trevliga som helst. Dom märkte att jag var ganska kunnig och höll då min nivå vilket gjorde att det gick himla fort. Gratis var det också, ingick när den köptes. Synd att Dell tar BETALT för support.. Det jag vet med Dell är ju att det kommer näst inpå vara omöjligt att uppgradera (bah, märkes datorer). Kanske är lättare med den andra, känner inte direct till den andra.. Om du vågar så kanske du borde tänka på att köpa en laptop i delar och bygga själv?? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 12 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2007 Synd att Dell tar BETALT för support.. Det jag vet med Dell är ju att det kommer näst inpå vara omöjligt att uppgradera (bah, märkes datorer). Kanske är lättare med den andra, känner inte direct till den andra.. Om du vågar så kanske du borde tänka på att köpa en laptop i delar och bygga själv?? Vi fick som sagt inte betala för supporten i alla fall. De flesta laptops är svåra att uppgradera mer än minne och hårddisk på. Det är inget specifikt för Dell. Laptop i delar har jag aldrig sett, var köper man det? Låter som en dyr historia. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 12 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2007 Oj, svårt val. Jag skulle nog gå med den första, men jag vet ju inte hurpass dålig supporten är. Även om Dell skulle ha bättre support så vill man ju faktiskt inte behöva supporten, vilket folk verkar ha behövt med Dell-datorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 12 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2007 Vi fick som sagt inte betala för supporten i alla fall. Det kan vara att det ingick i paketet du köpte, typ gratis 3 års Support. annars så får man välja till det för te.x 100 lappen.. Vet inte 100% De flesta laptops är svåra att uppgradera mer än minne och hårddisk på. Det är inget specifikt för Dell. Jo, vars. Det så klart. Men som alla märkes datorer så är dom oftas svåra att uppgradera. det p.g.a att dom ska ha EGNA moderkort, chassin eller annadra saker som dagens uppgradering paket inte stödjer. Laptop i delar har jag aldrig sett, var köper man det? Låter som en dyr historia. Nae, men det finns på vissa FÅ sidor. Nu letar jag do.c efter en för att visa er. Annars är det ju som Vanliga datorer, du får mer för pengarna när du köper egna. MEN, då måste du våga plocka ihop. Och du får ju tyvärr ingen support förutom komponent-företagen. Men också en liten negativ sak är att det kan ta tid och att man MÅSTE se till att alla delar passar, te.x minnen och moder kortsom funkar tillsammans. Annars om man har tur, Vissa dator affärer plockar ju ihop egna datorer, Alltså inte märkedatorer och sälja. Det kan ju finnas för bärbara också även då jag aldrig vittnat några tyvärr.. EDIT: Du skriver att du ska ERSÄTTA den bärbara med den stationära. Då kanske det är bäst med märkesdator p.g.a garanti och Support... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The_KeeperBoy Skrivet 12 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2007 DirectX 10 kort till laptop växer inte direkt på träd. Kommer förmodligen mer kort till hösten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 12 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2007 Äh vafan ska du med DX10 kort till på en laptop? Köpt en MacBook och spar dig några tusenlappar istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 12 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 juli, 2007 Äh vafan ska du med DX10 kort till på en laptop? Köpt en MacBook och spar dig några tusenlappar istället. För att jag vill ha det bästa, annars blir jag ej nöjd. Vill som sagt kunna välja bort stationära datorn och bara använda bärbar. Vafan ska jag med en mac till? Och som jag också skrev är priset mindre viktigt. Betalar gärna lite mer för att få precis vad jag vill ha. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 13 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 juli, 2007 Vill du ha det bästa ska du ju ha en stationär dator. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 13 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 juli, 2007 Vill du ha det bästa ska du ju ha en stationär dator. Problemet med en stationär dator är att den inte är speciellt portabel. Man har inte gärna en sådan i väskan med sig till skolan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 13 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 juli, 2007 Problemet med en stationär dator är att den inte är speciellt portabel. Man har inte gärna en sådan i väskan med sig till skolan. Har du försökt?? Ontopic: Hur tänker du göra nu? Sitter det än mellan dom 2 du angav eller ska du söka nya altenativ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts