Jump to content

TV-apparater...

Jazz
 Share

Recommended Posts

Nu är det så att mitt rum ska renoveras om i en dryg vecka, lister, tapeter hela skiten. Hursomhelst så har jag passat på att flytta ut datorn och koppla ihop den med 32" som står i vardagsrummet. Om jag använder bara 32" till både surfning och speling så funkar det inte alls eftersom upplösingen är helt åt skogen och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa in det. Texten är dessutom för liten (sitter ganska långt i från) så därför tänkte jag surfa med min vanliga skärm och använda den stora till spel.

Om jag nu har båda skärmarna ikopplade så svarar båda två, fram tills "Välkommen" visas. Då svarar bara den primära skärmen, den andra förblir svart. Uppenbarligen så lär det ju fungera, vilka inställningar ska man ställa in? Och hur gör jag så att upplösningen blir norma på 32"l?

32" lider också av en ganska kass bild när man tittar på TV. När DVD-n spelar i 1080p är upplösningen underbar men när det kommer till själva TV-tittandet är det massvis med skråmor och skit. Trehåliväggen med ComHems kabel-TV används till två TV-apparater via en antennförstärkare. Ingen av oss kan se någon större skillnad när den används och inte används och när bilden väl är bra (petat lite på den) så dröjer det någon minut och sen är den kass igen, utan att sladden rört sig.

Är det någon som kan hjälpa mig? :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antingen så pluggar du din dator till TV:n endast och ändrar till en passande upplösning. Det verkar som att det är en TV som klarar 1080p.

Då ändrar du upplösning till 1920x1080. Om den inte finns att välja på så kan du ändra manuellt. Jag hittade en liten guide:

1. Click on Start, then Run

2. Type in regedit in the Open box, then hit [Enter]

3. Expand down to HKEY_CURRENT_CONFIG\System\CurrentControlSet\Contr ol\VIDEO\{Hexadecimal number for your primary video card}00

* Note: Under VIDEO will be one or more registry keys that have a long hexadecimal number; this is the Hexidecimal number assigned to a specific physical or logical video card. There may be more than one if video cards have been changed or a major driver update has been performed. The key that has the current setting should be the one that needs to be modified.

4. Double-click DefautlSettings.XResolution, change the Base from Hexadecimal to Decimal notation, and set the X axis.

5. Double-click DefautlSettings.YResolution, change the Base from Hexadecimal to Decimal notation, and set the Y axis.

6. Reboot

Om du vill köra båda samtidigt så måste du högerklicka på skrivbordet när du har loggat in och ta egenskaper. På fliken längst till höger ska det då finnas två skärmar. Tryck på den ena och kryssa i den undre rutan och sen gör du samma sak med den andra. När du vill spela spel på TV:n så måste du gå in där och välja att göra TV:n till din "primary" [vet inte vad svensk XP säger, primära kanske] skärm och sen byta tillbaka när du vill ha startmenyn på vanliga skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Primär bildskärm, utöka skrivbordet.

Systeminställningarna har ändrats, vill du starta om datorn?

Vilket jag gör och återigen så funkar det fram tills den "Välkommen". Men jag ska iallafall prova guiden och se om jag kan fixa upplösningen. Tack. :shifty:

EditZ: Ändrade så att man slapp starta om, funkar ändå inte. Det är precis som om den inte får kontkat... strange. Datorn har också kryssat ur anlternativen själv (utöka) när jag plockar upp egenskaper igen.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor