Eternal Skrivet 9 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 juli, 2007 Har förbrukat ovanligt många hårddiskar sedan förra sommaren. Ingen aning om vad som är fel, men det kan inte vara måndagsexemplar jag köper hela tiden. Sommaren förra året började jag flytta över saker från min äldre dator till en stor hårddisk på den här datorn, hårddisken hängde sej och började klicka. Visst tänkte jag, det kan ju hända att en hårddisk går sönder. Ialla fall, den hängde sej så fort det var aktivitet på den så jag kastade den och köpte en ny. Efter att ha flyttat över kanske 500mb händer samma sak med denna, till slut är den helt död, går att lägga in 8 mb innan den börjar klicka. Nu är jag på min fjärde hårddisk tror jag och den har börjat göra klickljud då och då så jag antar att den kommer krascha när som helst med. Nu är det så att hårddiskarna har fått jobba extremt hårt väldigt ofta, eftersom detta inte inträffade innan jag började använda dom så undrar jag om det det bero på detta? Hade även sönder en extern hårddisk som fick stå och föra filer en timma i sträck. Den började klicka och nu klickar den så fort jag sätter på den och den kan inte användas mer. 2st WD's, 1 maxtor och en seagate har gått åt och nu antagligen ännu en WD + en WD extern. Alla hårddiskar har en garanti på flera år tror jag, men vägrar lämna in en hårddisk! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 9 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 juli, 2007 Har förbrukat ovanligt många hårddiskar sedan förra sommaren. Ingen aning om vad som är fel, men det kan inte vara måndagsexemplar jag köper hela tiden. Sommaren förra året började jag flytta över saker från min äldre dator till en stor hårddisk på den här datorn, hårddisken hängde sej och började klicka. Visst tänkte jag, det kan ju hända att en hårddisk går sönder. Ialla fall, den hängde sej så fort det var aktivitet på den så jag kastade den och köpte en ny. Efter att ha flyttat över kanske 500mb händer samma sak med denna, till slut är den helt död, går att lägga in 8 mb innan den börjar klicka. Nu är jag på min fjärde hårddisk tror jag och den har börjat göra klickljud då och då så jag antar att den kommer krascha när som helst med. Nu är det så att hårddiskarna har fått jobba extremt hårt väldigt ofta, eftersom detta inte inträffade innan jag började använda dom så undrar jag om det det bero på detta? Hade även sönder en extern hårddisk som fick stå och föra filer en timma i sträck. Den började klicka och nu klickar den så fort jag sätter på den och den kan inte användas mer. 2st WD's, 1 maxtor och en seagate har gått åt och nu antagligen ännu en WD + en WD extern. Alla hårddiskar har en garanti på flera år tror jag, men vägrar lämna in en hårddisk! Överhettning? Tanka ner SpeedFan och kolla temperaturerna. Sen kollar du hos HD skaprens sisda vilka/vilken temperaturer den ska klara.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 9 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 juli, 2007 Har haft samma problem, men det var datorn det var fel på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 9 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 juli, 2007 Kan ju vara moderkortet eller dåliga IDE/SATA-sladdar, vad det nu är du använder. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eternal Skrivet 9 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 juli, 2007 Kan ju vara moderkortet eller dåliga IDE/SATA-sladdar, vad det nu är du använder. Har blivit nya sata sladdar varje gång. Får väl ta och kolla tempen på den. Visserligen blir hårddisken ganska varm, men det blir den andra jag har operativsystemet på med och den har inte kraschat någon gång på ett och ett halvt år. Fick en blåskärm för flera månader sedan och datorn vägrade starta. Då hade disken jag har op-systemet på ändrats till slav utan anledning, men detta har inte hänt igen. Har även tänkt på om det kunnat vara fel på strömmen. Har bara ett nätagg på 450w men den externa hårddisken var oberoende av den men kraschade ändå, så jag vet inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 9 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 juli, 2007 Har blivit nya sata sladdar varje gång. Får väl ta och kolla tempen på den. Visserligen blir hårddisken ganska varm, men det blir den andra jag har operativsystemet på med och den har inte kraschat någon gång på ett och ett halvt år. Fick en blåskärm för flera månader sedan och datorn vägrade starta. Då hade disken jag har op-systemet på ändrats till slav utan anledning, men detta har inte hänt igen. Har även tänkt på om det kunnat vara fel på strömmen. Har bara ett nätagg på 450w men den externa hårddisken var oberoende av den men kraschade ändå, så jag vet inte. Några till frågor 1. Gäller inte garantin för dator komponenter oftas i 2 år? 2. Har du prövat dom på en annan dator? 3. När du startar datorn med en i, Vibrerar då HD:n. Alltså snurrar disken? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 9 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 juli, 2007 Skulle säga moderkortet, överhettning eller något med strömmen. Hade problem med "Click of Death" förra året och då hjälpte inte hårddiskbyte, utan jag lämnade in datorn och fick både moderkort och nätagg utbytt, efter det var mina problem borta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eternal Skrivet 10 juli, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 juli, 2007 Några till frågor 1. Gäller inte garantin för dator komponenter oftas i 2 år? 2. Har du prövat dom på en annan dator? 3. När du startar datorn med en i, Vibrerar då HD:n. Alltså snurrar disken? 1. Ingen aning, beror väl på tillverkare. En HD jag har som är från Maxtor tror jag har 5 år, Maxtor finns inte kvar men det nya företaget tar ändå emot dessa hårddiskar. Men 2 år låter väl normalt. Tyvärr vill jag inte lämna in gamla hårddiskar som är trasiga, vem vet vad dom kan hitta i dom? 2. Nej, förutom den externa då, men då var den redan trasig. 3. Har jag inte tänkt på. Det låter som en vanlig dator vid uppstart, det är dock när jag skickar/kopierar många/stora filer från ena disken till den andra som den brukar strula. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts