Jump to content

Nattspel på nätkafé kan bli förbjudet

Zingo
 Share

Recommended Posts

"Night gibb, alltså nattligt spel på internetcaféer, kan förbjudas för ungdomar. Regeringsrätten har gett prövningstillstånd i en tvist mellan ett internetcafé och Örebro kommun."

Mer info: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=663026

Jag tycker att det är fullständigt idiotiskt. En sådan här verksamhet skadar ingen. Det är betydligt bättre att de sitter inne och spelar datorspel än att göra hyss mitt i natten. Jag ser ingen som helst anledning till varför man skall förbjuda eller tvinga till licens.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Night gibb, alltså nattligt spel på internetcaféer, kan förbjudas för ungdomar. Regeringsrätten har gett prövningstillstånd i en tvist mellan ett internetcafé och Örebro kommun."

Jag tycker att det är fullständigt idiotiskt. En sådan här verksamhet skadar ingen. Det är betydligt bättre att de sitter inne och spelar datorspel än att göra hyss mitt i natten. Jag ser ingen som helst anledning till varför man skall förbjuda eller tvinga till licens.

Skadar väl dom själva om inget annat, går säkert ut över mångas skolarbete när dom sitter och spelar hela nätterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stod inte att det skulle förbjudas utan att man skulle behöva söka tillstånd.

Dessa "tillstånd" verkar ju inte fungera så bra då killen inte fick ha folk under 18 efter midnatt, även fast det inte fanns något att klaga på, tvärtom t o m.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju roligare att göra hyss på natten än att sitta inne i en lokal med en medeltemperatur på 50grader och svettpölar här och där.

Förövrigt är det ett ganska idiotisk, att förbjuda night gibb alltså. :)

Redigerad av xenon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst fan är det roligare att springa ute på natten än att sitta bland massa gamers en hel jävla natt. Men nu snackar vi inte roligare, nu snackar vi bättre för svenska samhället. Är bättre för komunerna om folk sitter inne på nätterna vid en datorskärm än att vara ute och klottra/supa/misshandla mm, eller hur? Så varför förbjuda/licensera det? Och om det där med att de skadar sig sjlva med att arbeta mindre med skolarbete: Ja, det stämmer. Men är ju ändå deras eget beslut, right?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej om jag är för eller emot det här, men det lutar åt att jag faktiskt är för detta.

T.o.m mor min ville anmäla ett internetcafé efter en incident förra året.

Men jag anser att dom måste ha rätt att driva sitt café.

Säg inte att att jag skrev något fel nu igen, är fruktansvärd trött egentligen :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst fan är det roligare att springa ute på natten än att sitta bland massa gamers en hel jävla natt. Men nu snackar vi inte roligare, nu snackar vi bättre för svenska samhället. Är bättre för komunerna om folk sitter inne på nätterna vid en datorskärm än att vara ute och klottra/supa/misshandla mm, eller hur? Så varför förbjuda/licensera det? Och om det där med att de skadar sig sjlva med att arbeta mindre med skolarbete: Ja, det stämmer. Men är ju ändå deras eget beslut, right?

Nu är det väl inte så att alla som inte sitter inne på internetkafén är ute och gör sådana saker. Och jag tvivlar på att det skulle bli mer sånt om dom skulle förbjuda det, vilket tydligen inte framkom i artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm :ph34r:

Seriöst, snart måste man säkert ha en licens för att ens få leva.....

Jamenvisst det är väl rätt många som slösar bort i stort sett all tid på att sitta och night gibba, och det är säkert många som skiter i skolan för att kunna night gibba.... men det är väl deras val och ingen annans? eller......

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jamenvisst det är väl rätt många som slösar bort i stort sett all tid på att sitta och night gibba, och det är säkert många som skiter i skolan för att kunna night gibba.... men det är väl deras val och ingen annans? eller......

Nej, dels har vi skolplikt (om det nu är skolk det rör sig om), sen är det ju föräldrarna som bestämmer vad barnet ska göra och inte göra fram tills h*n är myndig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en poäng där, men om dom väljer att skolka och spela istället så är det ändå deras val. Om de skiter i föräldrarna och smiter ut för att night-gibba är det också deras val. Ibland kan föräldrarna inte göra så myket åt barnen, även om det vore bättre.

Och skolplikten hjälper inte om någon vill skolka. Bara att dra. Vilket också är deras val.

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man får knappt några läxor längre.

Ja se socialakrobatiska skolsystemet.. Pfff..

Hursomhelst, får väl de små ungjävlarna hitta på sina egna läxor och ta initiativ då - skolböcker har man väl fortfarande? Det är bara att plocka upp "Historia för högstadiet" (eller whatever) och börja läsa! 322mr_903783_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor