Jump to content

mkv-filer suger hårt!

SlewME
 Share

Recommended Posts

Hej kanin.

Skulle spela upp en mkv-film men det var ett minne blott. Det laggade, rösterna hängde inte med i filmen, de kommer efter bilden. Osv osv osv osv osv.

Har alla codecs som behövs för att spela upp. Är det min processor som inte hänger på?

Har ju för fan en 3,2 Ghz Processor med dubbla CPU. Minne på 1GB ram och inte ens den klarar av att spela upp mkv-filer. Vilken dator ska kunna spela Mkv-filer då? :/

Utfärdar ett fett minus till den som kom på mkv-filer. Varför inte nöja sig med ett vanligt avi eller mpg-format som fungerar alldeles perfekt med typ alla datorer. Bra bild dessutom.

Ja é inte bitter, men det suger hårt.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej kanin.

Skulle spela upp en mkv-film men det var ett minne blott. Det laggade, rösterna hängde inte med i filmen, de kommer efter bilden. Osv osv osv osv osv.

Har alla codecs som behövs för att spela upp. Är det min processor som inte hänger på?

Har ju för fan en 3,2 Ghz Processor med dubbla CP. Minne på 1GB ram och inte ens den klarar av att spela upp mkv-filer. Vilken dator ska kunna spela Mkv-filer då? :/

Utfärdar ett fett minus till den som kom på mkv-filer. Varför inte nöja sig med ett vanligt avi eller mpg-format som fungerar alldeles perfekt med typ alla datorer. Bra bild dessutom.

Ja é inte bitter, men det suger hårt.

Och inte är det lätt att konvertera dem så man kan bränna ut dem... w0rd...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en mkv-fil en gång. Det var en NHL-match.

Som du säger så laggade allt och rösterna hängde inte med.

Men jag kollade igenom den ändå, trots lagget.

Nästa gång jag satte på den förvånade mig att det inte laggade eller någonting.

Så det kan funka om du låter filmen spela igenom en gång och sedan kolla på den andra gången. Kan möjligtvis fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en mkv-fil en gång. Det var en NHL-match.

Som du säger så laggade allt och rösterna hängde inte med.

Men jag kollade igenom den ändå, trots lagget.

Nästa gång jag satte på den förvånade mig att det inte laggade eller någonting.

Så det kan funka om du låter filmen spela igenom en gång och sedan kolla på den andra gången. Kan möjligtvis fungera.

Har testat med flera filmer. Det jag tycker är konstigt är att min CPU bör räcka till gott och väl.

Fick dock ett codecpack av KalleR som skall testas. Ska avinstallera det jag har nu och installera hans, han har tydlingen inga problem. Då har han 3.4 Ghz, dvs. inte speciellt stor skillnad mot min.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Windows Media Player/Classic kan vara kukigt med mkv filer ibland, beroende på vad det är för mkv med tanke på att de renderas olika per person som gör dem.

VLC brukar ta dem i baken och visa filmen men det är inte så varje gång. Men pröva codecpacket, annars kan du pröva VLC.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med AVC h264 codec, Haali Media splitter och AC3filter i Media Player Classic så ska du se att det inte laggar.

Och visst drar HD-filmer mer på datorn, men vilken underbar skillnad det är.

Och att använda VLC när man väl har installerat massa codecs hjälper inte, VLC använder nämligen sin egen codec, och det är just den som suger. Är dock inte 100% på att man inte kan ställa om det...

Redigerad av Visa
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MKV filer med h264 codec (MKV filer brukar använda den codec) kräver minst 1 GHz processor.

Annars så är MKV det bästa formatet just nu, om man har dator för det. Därför är typ alla HDfilmer man laddar ner i MKV.

Iallafall, pröva CCCP.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också märkt att mkv suger ganska hårt.

Var på lan häromdagen ju, drog serien Claymore av en polare, märkte inte förens efteråt att det var .mkv filer.

Tänkte kolla på serien nu nu inatt men jag fick tamejfan itne igång skiten, ingen bild, men massvis med ljud, har prövat i stort sett allt för att få igång det =/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MKV filer med h264 codec (MKV filer brukar använda den codec) kräver minst 1 GHz processor.

Annars så är MKV det bästa formatet just nu, om man har dator för det. Därför är typ alla HDfilmer man laddar ner i MKV.

Iallafall, pröva CCCP.

Eftersom MKV bara är en container precis som AVI och MOV så ska väl MKV med h264 vara likvärdigt andra containers som klarar h264?

MKV kan ju ha XviD eller DivX också men inte blir kvaliteten bättre än motsvarande AVI-fil för det.

Att det dessutom verkar vara svårt att lyckas spela upp på ett bra sätt gör ju att det är tveksamt om det verkligen är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också märkt att mkv suger ganska hårt.

Var på lan häromdagen ju, drog serien Claymore av en polare, märkte inte förens efteråt att det var .mkv filer.

Tänkte kolla på serien nu nu inatt men jag fick tamejfan itne igång skiten, ingen bild, men massvis med ljud, har prövat i stort sett allt för att få igång det =/

Testat Matroska?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor