R2D2 Skrivet 30 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juni, 2007 (redigerad) Om du har tålamod så får du så otroligt mycket mer för bara 1000 mer eller lite till. Om du lyckas skramla ihop lite mer pengar under hösten så har du ännu fler spel du kan spela på DHW07. *edit* Annars funkar ditt paket från komplett om du bara lägger till grafikkort. Redigerad 30 juni, 2007 av R2D2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 juni, 2007 Rapportera Share Skrivet 30 juni, 2007 (redigerad) Nä det går den förmodligen inte. Varför skulle inte det gå? Du kan installera om win hur många gånger du vill. När det tar stopp ringer du bara till MS och ber dem ge dig koden som öppnar skivan. Redigerad 30 juni, 2007 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 1 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2007 Varför skulle inte det gå? Du kan installera om win hur många gånger du vill. När det tar stopp ringer du bara till MS och ber dem ge dig koden som öppnar skivan. Den licensen man får med är i 9 fall av 10 en OEM-licens och sådana är bundna till en speciell hårdvaruuppsättning. Man kan chansa och välja telefonaktivering och säga att man har bytt moderkort eller liknande men det är fortfarande ingen garanti. Licensen är gjord för en dator. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 1 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2007 (redigerad) Den licensen man får med är i 9 fall av 10 en OEM-licens och sådana är bundna till en speciell hårdvaruuppsättning. Man kan chansa och välja telefonaktivering och säga att man har bytt moderkort eller liknande men det är fortfarande ingen garanti. Licensen är gjord för en dator. Bara säga att du formaterat om datorn och ska installera om windows. Vad vet dem...?! Man kan installera om det, jag vet inte exakt hur många gånger men för sakens skull låt oss säga tio ggr. När du installerar den elfte gången så är det spärrat. Då ringer man till MS varpå de frågar varför du installerar om det så många gånger. Då säger man bara att man tycker om att formatera datorn var tredje månad, sen får man aktiveringsnummret och man har tio nya ggr. Redigerad 1 juli, 2007 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 1 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2007 Bara säga att du formaterat om datorn och ska installera om windows. Vad vet dem...?! Dom vet att det inte är samma dator som licensen kom med. Man kan installera om det, jag vet inte exakt hur många gånger men för sakens skull låt oss säga tio ggr. När du installerar den elfte gången så är det spärrat. Då ringer man till MS varpå de frågar varför du installerar om det så många gånger. Då säger man bara att man tycker om att formatera datorn var tredje månad, sen får man aktiveringsnummret och man har tio nya ggr. Man kan installera om några gånger på samma dator, sant. Men med en helt annan hårdvaruuppsättning ska det inte gå att aktivera: Restrictions of specific license types may limit the foregoing. OEM versions of Windows XP are licensed together with the hardware with which they are purchased, as an entity, and such a copy may not be moved to a different computer. Also, other specific license types (e.g., Academic licenses) are handled in different ways. These aren't a WPA issue per se, but rather an issue of the license for that purchase, and therefore outside the scope of this discussion of WPA. There are two versions of OEM Windows XP systems. One can be purchased separately, with qualifying subsidiary hardware, and installed with that hardware to an existing machine, to which it becomes bound. The software may be reinstalled and reactivated indefinitely as with a retail system as long as it is still on the original machine. It may not be transferred to a different computer. It is activated as described above [finns inte med i quoten], but if it were installed to hardware seen as not substantially the same, the activation would be refused as falling outside the license. In the other OEM form, the system is provided pre-installed by a major supplier. Instead of activation, the system is 'locked' to the BIOS on the motherboard. The validity of this lock is checked at boot. As long as this is satisfied, other hardware may be changed freely, but any replacement motherboard must be for a compatible one supplied by the original maker. If a BIOS-locked system is installed to a board where the lock fails, it enters a normal Activation process at startup. However, beginning 1 March 2005, the Product Key supplied on a label by the computer manufacturer, and used for the initial intallation, will not be accepted for activation. A new copy of Windows XP, with a license allowing installation on a different machine, will be needed. This means that any replacement motherboard (or upgrade to its BIOS) must be supplied by the original maker, who will ensure the lock is maintained. Har man tur litar dom på en om man säger att man har bytt moderkort eller liknande men det finns som sagt ingen garanti för att det fungerar, särskilt inte när Microsoft märker att all hårdvara i datorn är annorlunda. Dom borde också veta att det är en OEM-licens med BIOS-lås och då ska man inte få aktivera utan då är det köpa nytt som gäller. Det gäller OEM-licens. Har man en retail-licens kan man byta dator men sådana är mycket dyrare och kommer sällan med datorer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 1 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2007 (redigerad) R2, jag fattar inte vad du menar... Om jag köper en windows skiva så funkar den på alla datorer. Har inte med hårdvaran att göra. Skivan minns inte vilken dator det var på den installerades på sist. Och MS vet inte om jag köpt ny dator eller ej. Alltså: Jag köper en win skiva installerar den x ggr den spärras jag ringer ms jag kan fortsätta installera den. Jag köper en ny dator jag installerar mitt win på nya datorn. Varför skulle jag köpa ett nytt win om jag är nöjd med det befintliga?! Klart det funkar. Redigerad 1 juli, 2007 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 1 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2007 Om jag köper en windows skiva så funkar den på alla datorer. Har inte med hårdvaran att göra. Skivan minns inte vilken dator det var på den installerades på sist. Och MS vet inte om jag köpt ny dator eller ej. Klart det funkar. Nej, det gör den inte med 100% säkerhet. Köper du en retail för 2500 spänn ungefär så kan du byta dator hur mycket du vill. Men om du köper en OEM-version för 900 så är den låst till datorn. När du aktiverar den för första gången skickas information om hårdvaran till Microsoft och om den förändras så måste du omaktivera via telefon. Då kan du försöka säga att du har bytt moderkort eller liknande men du ska inte enligt avtalet få byta dator med OEM-licensen. Om Windows XP kom med datorn (om det är en Dell-, Compaq- eller HP-dator t.ex.) så är den med största sannolikhet låst till moderkortet/BIOS och då går det inte att byta dator med licensen för då kan man inte aktivera. Alltså: Jag köper en win skiva installerar den x ggr den spärras jag ringer ms jag kan fortsätta installera den. Jag köper en ny dator jag installerar mitt win på nya datorn. Beror på vilken sorts licens. Varför skulle jag köpa ett nytt win om jag är nöjd med det befintliga?! Klart det funkar. För att vissa licenser (t.ex. OEM) tillåter bara installation på en enda dator. Inte ens byta får man. Tänk på att du inte äger operativsystemet - du lånar det bara. Samma sak med musik du köper över iTunes. Vill du veta mer kan du läsa länken från min senaste quote (Tryck), där står det mesta du vill veta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 1 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2007 Okej jag förstår. Jag vet inte vad jag köpt i så fall. Jag gick bara in i en butik och sa: Hej jag vill ha windows XP! "Okej det blir X kr." sa de, sen har jag installerat det på 4 olika datorer hittils. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 1 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2007 Okej jag förstår. Jag vet inte vad jag köpt i så fall. Jag gick bara in i en butik och sa: Hej jag vill ha windows XP! "Okej det blir X kr." sa de, sen har jag installerat det på 4 olika datorer hittils. Den enda versionen av XP som tillåter installation på fler än en dator samtidigt är företagsversionen och eftersom du som privatperson inte kan köpa den så bryter du mot licensavtalet som du accepterade när du installerade Windows. Fick du ringa Microsoft för att aktivera? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 1 juli, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 juli, 2007 Den enda versionen av XP som tillåter installation på fler än en dator samtidigt är företagsversionen och eftersom du som privatperson inte kan köpa den så bryter du mot licensavtalet som du accepterade när du installerade Windows. Fick du ringa Microsoft för att aktivera? Ja. Jag bara ringde och sa att det var spärrat. De frågade varför jag installerat den så många gånger och jag sa bara att jag formaterar datorn ofta. Jaha sa de och gav mig nummret för att öppna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 15 november, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 (redigerad) Bumpf! Nu är det så att jag tycker det är dags att köpa den nya datorn nu innan DHW. Hoho.. .. Ja. Hur som helst har jag i stort sett samma krav som innan; den ska klara av WoW, och några GB musik. Jag har kollat upp Sianas tips på förra sidan, och fixat till lite annat. Nu undrar jag bara om detta är bra nog för att uppfylla min krav. Chassi Nätagg Moderkort Processor Processorfläkt Minne Hårddisk CD/DVD Grafikkort Mus Allt detta för 4329:- Ska jag slå till? Betalar som högst 4500kr, eftersom jag inte har så mycket pengar, och jag ska överleva på DHW. Redigerad 15 november, 2007 av xstreem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 (redigerad) Om du nu ska köpa en så billig dator så förstår jag inte varför du köper en separat CPU-kylare när det ingår en sån med processorn. Bättre att lägga de extra hundralapparna på grafikkort. Din "CD/DVD" är enbart CD, den kommer bli oerhört förvånad om du stoppar in en DVD-skiva i den. I övrigt så kan jag inget säga eftersom jag inte vet något om datorer i den där prisklassen. Edit: Öhm... moderkortet är Socket 775 och processorn AM2, Intelmoderkort till en AMD-processor. Går icke. Redigerad 15 november, 2007 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 15 november, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Hade du kunnat tipsa om några andra delar vid nästan samma pris? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Jo, jag gav det hela ett försök. Allt passar nu och grafikkortet är ljusår bättre. Hurvida det är most bang for the buck är jag inte hundra på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 15 november, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 (redigerad) Jo, jag gav det hela ett försök. Allt passar nu och grafikkortet är ljusår bättre. Hurvida det är most bang for the buck är jag inte hundra på. Vilken hemsida är det ifrån, för jag hade helst köpt ifrån datorbutiken, då jag inte behöver betala frakt. Redigerad 15 november, 2007 av xstreem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Det är datorbutiken.com Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 15 november, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Så... Chassi Nätagg Moderkort Processor Processorfläkt Minne Hårddisk CD/DVD Grafikkort Mus ...? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 15 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Chassi Nätagg Moderkort Processor HDD Grafikkort RAM CD/DVD Pris exkl. frakt: 4 529:- Jag har fortfarande inte fått svar på hurvida du kan hämta upp i Staffanstorp eller inte, för i så fall kan du få fri frakt. Annars måste du skära ner, det får du också göra om du ska ha in en mus i paketet. Det där paketet kommer klara lite mer krävande spel, men om du måste ha en mer budgetverision så kör på det här: Chassi Nätagg Moderkort Processor HDD Grafikkort RAM CD/DVD Pris exkl. frakt: 4 289:- Nästa steg är att skära ner till 1GB RAM, men prisskillnaden är så marginell. Processor likaså, för bara en hundring får man mycket bättre prestanda. Jag råder dig i alla fall inte att ta ett annat nätagg än det där. Hoppas det hjälpte lite. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 15 november, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 november, 2007 Chassi Nätagg Moderkort Processor HDD Grafikkort RAM CD/DVD Pris exkl. frakt: 4 529:- Jag har fortfarande inte fått svar på hurvida du kan hämta upp i Staffanstorp eller inte, för i så fall kan du få fri frakt. Annars måste du skära ner, det får du också göra om du ska ha in en mus i paketet. Det där paketet kommer klara lite mer krävande spel, men om du måste ha en mer budgetverision så kör på det här: Chassi Nätagg Moderkort Processor HDD Grafikkort RAM CD/DVD Pris exkl. frakt: 4 289:- Nästa steg är att skära ner till 1GB RAM, men prisskillnaden är så marginell. Processor likaså, för bara en hundring får man mycket bättre prestanda. Jag råder dig i alla fall inte att ta ett annat nätagg än det där. Hoppas det hjälpte lite. De har ett hämtlager i Staffanstorp där jag antar att jag kan hämta datorn. Så jag tar nog datorn för 4 529:- som du föreslog. Tack för hjälpen, och vi syns på DH. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts