Jump to content

KD vill förbjuda våldsamma datorspel och införa skoluniform

kicken
 Share

Recommended Posts

Artikeln

Detta har inte tagits upp än och detta är bara tankar, men går dom inte lite för långt?

Förbjuda spel och införa skoluniform?

Vad tycker ni om det? Om detta förslag tas upp och det går igenom i regeringen, vad väntar oss då?

Själv tycker jag som sagt att Kd går för långt, datorspel är datorspel och jag tror knappast att det någon gång hänt i Sverige att en elev dödar en annan pga ett våldsamt dataspel.

Skoluniformen är jag tveksam på, den skulle möjligtvis hindra mobbningen lite, men är det verkligen nödvändigt med skoluniform?

Spekulera....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 48
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Artikeln

Detta har inte tagits upp än och detta är bara tankar, men går dom inte lite för långt?

Förbjuda spel och införa skoluniform?

Vad tycker ni om det? Om detta förslag tas upp och det går igenom i regeringen, vad väntar oss då?

Själv tycker jag som sagt att Kd går för långt, datorspel är datorspel och jag tror knappast att det någon gång hänt i Sverige att en elev dödar en annan pga ett våldsamt dataspel.

Skoluniformen är jag tveksam på, den skulle möjligtvis hindra mobbningen lite, men är det verkligen nödvändigt med skoluniform?

Spekulera....

Att den skulle förhindra mobbning, om än lite, är jag skeptisk till. Otroligt skeptisk, faktiskt. Det enda det skulle resultera i är att den mobbningsformen skulle ersättas av något annat. Är man mobbad är det inte endast för klädseln, utan för att man, som person, lätt att sätta sig över. Eller hur?

EDIT

Artikelns första kommentar var rätt saftig :)

Redigerad av Stora_tomtefar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att den skulle förhindra mobbning, om än lite, är jag skeptisk till. Otroligt skeptisk, faktiskt. Det enda det skulle resultera i är att den mobbningsformen skulle ersättas av något annat. Är man mobbad är det inte endast för klädseln, utan för att man, som person, lätt att sätta sig över. Eller hur?

Det finns trots allt människor som inte är mobbade pga sin personlighet, men inte är så förmögna att köpa stiliga kläder och det finns dom som blir mobbade bara för att dom inte bär "riktiga" kläder, det har jag själv stött på, men visst, att den skulle stoppa mobbningen är jag säker på att den inte gör, men det är en bit på vägen till förbättring iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Släng dig i väggen och skrik skithögt.

Det här är en idiotisk idé. Skoluniformer? Och vem betalar det? Det kommer bli vi som betalar. Och de som inte har mycket pengar kommer bli tagna i baken sublimt. Suprise buttsecks for everyone. Jävla kristdemokrater. Blindtarmen i svenskpolitik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns trots allt människor som inte är mobbade pga sin personlighet, men inte är så förmögna att köpa stiliga kläder och det finns dom som blir mobbade bara för att dom inte bär "riktiga" kläder, det har jag själv stött på, men visst, att den skulle stoppa mobbningen är jag säker på att den inte gör, men det är en bit på vägen till förbättring iallafall.

Själv har jag aldrig stött på någon som är mobbad enbart för att denne inte bär märkeskläder. Det är klart, ser man ut som stryk sticker man ut från mängden, men det ser jag ändå som ett slags medvetet drag då det är fullt möjligt att inte se ut som stryk med undermåliga kläder. Förstår du hur jag menar? Jag kände en person en gång i tiden som passade in på den här beskrivningen. "Jag bryr mig inte om hur jag ser ut" sa denne, och då är det klart att denne får både elak- och godartad uppmärksamhet från allmänheten, men eftersom denne som person var säker föll denne inte offer för en pöbel av mobbare. Jag menar alltså att det krävs mer än taskiga kläder för att det skall kallas för "mobbning" och inte "glåpord".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De är lite virriga på KD :). Stoppa datorspel och införa skoluniformer? Har de ens frågat runt vad folk tycker? Arbeta fram ett förslag som verkligen kan fungera när det gäller mobbning, som tomtefar själv sa kommer vi knappast "eliminera" mobbningen på grund av skoluniformer. Sen är det ju samma gamla visa med datorvåldet... ordlista:

Ute i världen = USA

Mord på skolor = USA

Det är viktigt att sända en signal att man inte

uppmuntrar ens i spelform att ta livet av andra

människor = Människor med någon slags psykisk svaghet som har tillgång till vapen, läs: USA

Iallafall i överlag.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Löjliga jävlar. Nog för att man kan disskutera hur spel verkligen påverkar än (vilket jag är mycket övertygad om att det inte gör), men framför allt skulle det inte fungera i praktiken. Det är helt enkelt bara att ladda ned spelen istället, eller köpa utomlands/privatimportera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Släng dig i väggen och skrik skithögt.

Det här är en idiotisk idé. Skoluniformer? Och vem betalar det? Det kommer bli vi som betalar. Och de som inte har mycket pengar kommer bli tagna i baken sublimt. Suprise buttsecks for everyone. Jävla kristdemokrater. Blindtarmen i svenskpolitik.

Tror att skoluniform skulle räknas till skolmatriel, och eftersom att det finns lag om att all skolmatriel+skollunch inte får kosta eleven något, och i och med det skulle skoluniformen bli gratis.

Dock är jag väldigt skeptisk till skoluniform. Hur ska exempelvis kvinnliga muslimer se ut. De skulle nog sticka ut ännu mer om alla tjejer skulle bära vanliga skoluniformer, utom dom som dessutom bär slöja. Tror den svenska skoluniformen skulle vara väldigt trist, med tanke på den enorma mängd "hänsynstagande" man tillämpar vanligtvis.

Den utformning för flickuniformer man har i andra länder skulle vara för "diskriminerande" för att funka i Sverige

S:t Marys, Cambridge, UK

?, Japan

ecoli_hime_900981_1.jpg

Så, nej till skoluniformer. (Även om jag gillar tjejer i korta kjolar)

Och våldsamma spel... GEEZ. KD är det parti inom alliansen jag gillar minst. Det här är bara absurdt. Starta en kampanj där man informerar föräldrar om åldersmärkningen på spel, och skärp lagarna så att spelförsäljarna inte säljer våldsamma spel till minderåriga. Gör med spel som man gör med cigaretter: den som blir påkommen med att sälja t ex ett 15+ spel till en trettonåring får betala grova böter. Det är långt ifrån alla som kollar leg när de säljer cigaretter, och vissa säljer ju till folk som de VET att de inte fyllt åldern, men det finns ju faktiskt en del som kollar. Har själv råkat ut för folk som kontrollerat.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Själv har jag aldrig stött på någon som är mobbad enbart för att denne inte bär märkeskläder. Det är klart, ser man ut som stryk sticker man ut från mängden, men det ser jag ändå som ett slags medvetet drag då det är fullt möjligt att inte se ut som stryk med undermåliga kläder. Förstår du hur jag menar? Jag kände en person en gång i tiden som passade in på den här beskrivningen. "Jag bryr mig inte om hur jag ser ut" sa denne, och då är det klart att denne får både elak- och godartad uppmärksamhet från allmänheten, men eftersom denne som person var säker föll denne inte offer för en pöbel av mobbare. Jag menar alltså att det krävs mer än taskiga kläder för att det skall kallas för "mobbning" och inte "glåpord".

Förstår absolut vad du menar och du har rätt i det, men i dagens Sverige är det svårt att passa in i den "gruppen" som är majoriteten om man inte bär märkeskläder, men absolut så är det en väldigt liten del som utsätts för mobbning för dom klär sig dåligt och jag tror heller inte att skoluniformer skulle vara bra.

Alla skulle bara protestera, både lärare och elever och om man vänder på steken så skulle det ju egentligen bli värre.

Folk som hatar skoluniformen börjar dissa den och vill inte gå i skolan pga den osv, men visst det vet vi ej än.

Edit: Roxxy postade 13:37 :)

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar bara vara ett förbud mot våldsamma datorspel. Men det finns ju minst lika många våldsamma konsollspel. Så då är det bara att race:a fram med sin konsoll istället.

Förresten, hur ska de göra med alla som redan har köpt våldsamma spel, ska alla skicka tillbaka spelen då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Det verkar bara vara ett förbud mot våldsamma datorspel. Men det finns ju minst lika många våldsamma konsollspel. Så då är det bara att race:a fram med sin konsoll istället.

Förresten, hur ska de göra med alla som redan har köpt våldsamma spel, ska alla skicka tillbaka spelen då eller?

Den var klurig, maila dom?

info@kristdemokraterna.se :)

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inget ord som beskriver mitt hat mot dessa människor..

Har dom kanske tänkt på att folk faktiskt kan tänka själva? Förbjud hit och förbjud dit är ett riktigt stort jävla paket av bullshit. Ifall ett spel är våldsamt så tror jag knappast att nån unge skulle inspirera och göra samma sak. Men ifall det nu finns nån liten idiot på en avlägsen plats som skulle det så får väl föräldrarna sätta stopp. Åldersgränsen på spel är REKOMENDERAD, så så länge vi inte har kristedemokraterna i styre så kan alla i vuxet sällskap köpa dom. Jag själv tycker inte att dom ska förbjuda en 11åring att köpa gta ifall dom har en vuxen med och som godkänner det.

*SucK* Whats wrong with people these days?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

KD verkar ju helt dumma i huvudet.

Skoluniform ska minska mobbning? Jag tror inte det blir någon större skillnad, mobbarna hittar lätt andra sätt att trycka ner någon.

Förbjuda våldsamma datorspel? Som någon sa innan, det är folk med en psykisk störning som går ut och leker GTA IRL. Inte vanligt folk.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor